למרות היחלשות השקל והורדת הריבית לשפל: מדד המחירים לצרכן ירד בנובמבר בשיעור של 0.2%

בצירוף נתוני נובמבר נרשמת ירידה מצטברת במדד של 0.2% מתחילת השנה כאשר ללא סעיף הדיור מדובר בירידה חריפה יחסית של 1.3% ■ זאת, לאחר שבחודש אוקטובר נרשמה עלייה של 0.3% במדד

קניות בסופרמרקט / צילום: תמר מצפי
קניות בסופרמרקט / צילום: תמר מצפי

הדפלציה נמשכת: למרות היחלשות השקל מול הדולר והורדת הריבית לשפל חסר תקדים, ממשיך מדד המחירים לצרכן לרדת ורשם בחודש נובמבר ירידה של 0.2%, כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. הציפיות בקרב האנליסטים בשוק היו לירידה של 0.3%, כך שאין מדובר בהפתעה.

בחודש אוקטובר נרשמה עלייה של 0.3% במדד.

בצירוף נתוני נובמבר נרשמת ירידה מצטברת במדד של 0.2% מתחילת השנה כאשר ללא סעיף הדיור מדובר בירידה חריפה יחסית של 1.3%.

ירידות משמעותיות נרשמו בסעיף הדלק לכלי רכב שרשם ירידה של 3.6% על רקע צניחת מחירי הנפט. ירידות נוספות נרשמו בירקות טריים (ירידה של 5.8% ), ביטוח רכב (ירידה של 2%) ועופות (ירידה של 1.5%). עליות נרשמו בשירותי דיור (0.3%), הלבשה (2.8%), אביזרי קוסמטיקה (2.3%).

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, ציין כי "בסעיף מחירי הדירות בבעלות דיירים נרשמה עלייה חדה במיוחד של 1.4% שנובעת בעיקר מחזרת הזוגות הצעירים לשוק הדירות בעקבות ביטול תכנית מע"מ אפס של שר האוצר לשעבר יאיר לפיד". זבז'ינסקי העריך כי בתקופה הקרובה צפויים הלחצים האינפלציוניים להתחזק על-רקע פיחות השקל והגידול באשראי צרכנים. מנגד צפויים להשפיע הוזלת הדלק, החשמל והמים, שיבטיחו לדבריו "סביבת אינפלציה נמוכה אך לא שלילית".

אילן ארצי, מנהל ההשקעות הראשי בבית ההשקעות "הלמן-אלדובי": "אמנם המדד הנוכחי תומך בהורדת ריבית נוספת, אך אנו מעריכים כי בנק ישראל יותיר אותה כרגע ברמתה הנוכחית על מנת להמשיך ולבחון את השפעתן של הורדות הריבית האחרונות והשפעתו של התחזקות הדולר על המשק. להערכתנו, המדדים הבאים ימשיכו להיות נמוכים עקב המשך ירידות במחירי הסחורות והאנרגיה בעולם וככל הנראה נסיים את השנה הנוכחית עם אינפלציה שלילית, רחוקה מאוד מיעד האינפלציה של בנק ישראל. במצב כזה, סביר כי בחודשים הבאים יגבר הלחץ על בנק ישראל להורדת ריבית נוספת".