המשבר ברוסיה: תקציב אירוח המונדיאל הצטמק ב-50%

תקציב טורניר הכדורגל היוקרתי ב-2018 היה אמור לעמוד על 20.5 מיליארד דולר, אבל לאור הירידות ברובל - הוא עומד כעת על פחות מ-10 מיליארד

ולדימיר פוטין / צלם:רויטרס
ולדימיר פוטין / צלם:רויטרס

למרות הקריסה המסתמנת של הכלכלה הרוסית והפיחות העצום והמהיר בשער הרובל - בכירי הכדורגל במדינה נמנעים בינתיים מהבעת פאניקה, לפחות מעל פני השטח. הם מבטיחים כי המונדיאל ב-2018 יתקיים כמתוכנן במדינה, וכל מקורות המימון לכך יימצאו - כך מפרסמת סוכנות הידיעות ITAR-TASS. "זה בכלל לא בא בחשבון לדון מחדש על קיומו של הטורניר", מסר השבוע ניקולאי טולשטיח, נשיא התאחדות הכדורגל הרוסית (RFU - Russian Football Union) לכלי התקשורת.

בשנת 2012, כשפיפ"א הכריזה על זכייתה של רוסיה באירוח המונדיאל - מנהלי הקמפיין הכריזו על תקציב של 664.1 מיליארד רובל - שתורגמו אז לכ-20.5 מיליארד דולר. על-פי שערי ההמרה המעודכנים - הצטמק תקציב גביע העולם רוסיה 2018 לפחות מ-9.9 מיליארד דולר. נתון זה כמובן מעלה ספקות, על-אף הצהרותיו של נשיא ההתאחדות - ליכולת המימון האמיתית של הרוסים. לכך יש לצרף את הזהירות הלא אופיינית בה התבטא הנשיא ולדימיר פוטין, עוד לפני המשבר הנוכחי, באוגוסט האחרון: "אנחנו כמובן נסתדר - אבל מי שחושב שאירוח המונדיאל יהיה סיפור כלכלי פשוט עבורנו - טועה".

בתוך כך, לא ברור מה יעלה בגורלה של הליגה הרוסית, שחלק ניכר מבעלי הקבוצות בה הם מיליארדרים מתחום האנרגיה והנפט בפרט. שחקנים זרים רבים בליגה מקבלים את השכר שלהם בדולר/אירו - מטבעות שערכם ממריא ברוסיה בימים אלו ביחס לרובל, במה שלמעשה הופך את החוזים של אותם שחקנים להרבה יותר יקרים עבור הקבוצות. הדוגמה הבולטת ביותר של מועדון ב"קבוצת סיכון" היא כמובן של גזפרום, הבעלים של זניט סט. פטרסבורג - הקבוצה הכי מצליחה ברוסיה בשנים האחרונות. השבוע פורסם ב-International Business Times כי גזפרום שוקלת "לפטר 25% מכוח האדם שלה ושל חברות הבנות שלה" בעקבות התרסקות הרובל. כלומר - עד 125 אלף עובדים. מלבד זניט, יש לציין כי גזפרום מעניקה חסויות נרחבות לכדורגל האירופי והעולמי (בין היתר לצ'לסי האנגלית, שאלקה 04 הגרמנית, ארגון הכדורגל העולמי פיפ"א והארגון האירופי אופ"א).

דוגמה בולטת נוספת לקבוצה שעשויה להיפגע באופן מיידי כתוצאה מהמשבר היא ספרטק מוסקבה, שנשלטת על-ידי ליאונד פדון - המחזיק ב-9.2% מענקית הנפט לוקאויל. לגבי צסק"א מוסקבה, הקבוצה בה משחק הישראלי ביברס נאתכו - הרי ששם מבנה הבעלות הוא "בלתי שקוף באופן קיצוני", כפי שהגדיר זאת תחקיר של "פוקס ניוז" - אך ידוע כי הנשיא, יבגני גנר - מעורב בתחום האנרגיה.