הבטחת נתניהו להעלות שכר המינימום - ללא משמעות מעשית

בתום פגישה בין נתניהו, ניסנקורן ואורן הודיע רה"מ כי שכר המינימום יעלה גם במגזר הציבורי ל-5,000 שקל ■ בדיקת "גלובס": אין לכך שום משמעות מעשית

בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי
בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי

ראש הממשלה ושר האוצר בפועל בנימין נתניהו הנחה את האוצר לאפשר את העלאת שכר המינימום ל-5,000 שקל - כך אמר ליו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן במהלך פגישה משולשת שנערכה הבוקר בלשכת ראש הממשלה ובה השתתף גם יו"ר נשיאות הארגונים העסקיים צביקה אורן.

ואולם, מבדיקת "גלובס" עולה כי להצהרת נתניהו אין משמעות מעשית.

באוצר אמרו היום כי הם קוראים להסתדרות לחדש את המו"מ שהופסק ערב חתימת ההסכם להעלאת שכר המינימום בין ההסתדרות למעסיקים. ל"גלובס" נודע כי קודם לפגישה נועד נתניהו עם בכירי האוצר שהעלו בפניו את הסתייגויותיהם מההסכם שנחתם בין ההסתדרות למעסיקים ב-3 לדצמבר.

בכירי האוצר אמרו לנתניהו כי הם רואים בחתימת ההסכם ניסיון של ניסנקורן לבצע מחטף ולעקוף את ההליך המקובל של העלאת שכר המינימום בחקיקה באמצעות צו הרחבה. הבכירים טענו כי מאז ומעולם הועלה שכר המינימום באמצעות חקיקה. השאלה האם יכולה ממשלת מעבר להעלות את שכר המינימום במסגרת צו הרחבה ממתינה כיום להכרעת היועץ המשפטי לממשלה.

לאור דברים אלה נראה כי אין בסיס להערכות שהפיצה ההסתדרות בעקבות פגישת נתניהו-ניסנקורן-אורן כאילו כבר באפריל תשולם הפעימה הראשונה במסגרת הסכם העלאת שכר המינימום - והוא יועלה מ-4,300 ל-4,650 שקל.

ההסכם בין ההסתדרות למעסיקים נחתם שעות לאחר ההודעה על פיטוריו של שר האוצר יאיר לפיד והממונה על השכר באוצר קובי אמסלם סרב לחתום עליו בשל פערים שנותרו בין הצדדים. למרות הצהרת נתניהו הבוקר נותר עדיין לראות האם יחתום הממונה על השכר על ההסכם והאם היועץ המשפטי לממשלה יאשר הוצאת צו הרחבה לכלל העובדים במשק במסגרת ממשלת המעבר.

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, אמר בתגובה להודעת ראש הממשלה בנושא שכר המינימום כי "אני מברך על הצעד החשוב. כבר בחודש אפריל מאות אלפי משפחות יתחילו להרגיש את השינוי בתלוש המשכורת. עתה עלינו לדאוג ללא דיחוי ליישום ההסכם שיעזור ל-700 אלף עובדות ועובדים במשק הישראלי במלחמת הקיום היום יומית בה הם חיים. העלאת שכר המינימום ל-5,000 שקל היא בשורה חשובה לחברה הישראלית. ההסתדרות מחויבת להמשיך בצעדים לצמצום הפערים בחברה הישראלית".