אנשים עניים, למי תצביעו?

כשעניים מצביעים לימין, הם מרגישים שהכניסו לערבים. למעשה הם מכניסים לעצמם

עוני / צילום: תמר מצפי
עוני / צילום: תמר מצפי

לעניי ישראל יש עכשיו עדנה. הם בפי כל. לאו דווקא בחיבה או באמפתיה, אלא יותר במובן של מי אשם בכך שהם עניים. לכאורה זו אמורה להיות שאלה רטורית לחלוטין. מפלגת השלטון אחראית לכל מה שקורה במדינה בשנות שלטונה. אבל מנהיג מפלגת השלטון לא אוהב את המשחק הזה. הוא שולח את אנשיו לכל קצווי התקשורת כדי לספר על "הדברים החיוביים". הוא כועס על התקשורת שאינה עושה זאת (גם "ישראל היום"?). זו בהחלט טענה לגיטימית. אבל מה לעשות שלא הכול היה שושנים. היו גם הרבה חוחים או, בלשון רכה יותר, עניים.

עניים עובדים

מישהו עשה אותם לכאלה. מישהו לא עצר את התהליך. והם ממשיכים להיות עניים גם כאשר שיעור האבטלה ירד באיזה פסיק אחוז - כפי שראש הממשלה כה מתגאה. זאת בעיה כאשר יש לך מנהיג שאינו מתמצא בחומר, או מתעלם ממנו. בסקר העוני נמצא במפורש שרבים מהעניים הם אנשים עובדים. אלא שהסכומים שהם משתכרים הם כאלה שמובילים ישירות אל העוני. לבעיה הזאת קוראים יוקר המחיה. שגם אותו טיפח השלטון הנוכחי והעצים.

לגופו של דובר

כאשר נשיא המדינה לשעבר מוציא מילה על כך, מיד תוקפים - לא, לא את העוני, אלא את מי שמתריע נגדו. ראיתי את סגן השר אופיר אקוניס מתריס בפני פרס שהוא מבקש לעזור ל"שמאל". נניח שזה נכון, אז מה? אסור לו? אבל העיקר: האם רק לשמאל יש עניים? נדמה שבימין יש הרבה יותר. וגם להם מסייע פרס כאשר הוא מתריע נגד העוני ויוצריו. בעיקר להם. אבל לך תצפה מאקוניס שיבין, שירצה להבין, דברים מורכבים כאלה. ומעבר לכך: מה ההתעסקות הזאת עם הדובר, במקום עם הנושא?

העניים מבסוטים

איפה עומדים העניים עצמם בסיפור הזה? כי מה שהיה עד היום זה שאנשים עניים בכו שהממשלה דופקת אותם, לא שועה לצורכיהם, מביאים אותם ואת ילדיהם לידי רעב. אבל תלונות אלה לא ממש באו ליד ביטוי בקלפי. איך שהם מגיעים אל הקלפי שוכחים עניים רבים את מצוקתם האישית, ומעלים אל ראש מעיניהם את ה"ערבים". הימין נחשב אצלם להרבה יותר תקיף ומיליטנטי כלפי הפלסטינים ושותפיהם - וזה מה שקובע את הצבעתם. זו לא הצבעה המבוססת על מחשבה, אלא על רגש שלילי. לכן הליכוד ושותפיו יכולים לחזור כל פעם לשלטון, להרביץ מלחמה קטנה והפצצות גדולות ודברי רהב רמים - ואז הם יכולים להעלות מסים, שכר לימוד, מחירים - כל מה שמציק לעניים. אבל העניים מבסוטים, מרגישים שבקלפי הם "הכניסו לערבים". כאשר למעשה הם הכניסו בגדול - לעצמם, למשפחותיהם.