"תוכנית מחיר מטרה לא תצליח להוריד את מחירי הדירות"

מנכ"ל חברת צמח רעננה בתוכנית הנדל"ן של גלובס TV: "אני המלצתי לילדיי לפני 3-4 שנים לקנות דירה" ■ ראש עיריית ראש העין: "מחיר מטרה יעבוד"

תכנית הנדל"ן, אתר בנייה, בתים / צילום: תמר מצפי
תכנית הנדל"ן, אתר בנייה, בתים / צילום: תמר מצפי

האם תוכנית "מחיר מטרה", ה"אס" החדש של הממשלה להורדת מחירי הדירות, אכן תצליח? בעוד חיים פייגלין, מנכ"ל חברת צמח רעננה, מביע ספקנות בתוכנית הנדל"ן של גלובס TV, שלום בן משה, ראש עיריית ראש העין שם יפורסם בימים הקרובים המכרז הראשון של מחיר מטרה, אופטימי.

"זה לא יעבוד", טוען פייגלין. "אנחנו למכרזים האלה לא ניגש משום שאני רואה בזה תקלה עסקית מאוד חמורה. אני אם הייתי קבלן שקנה כבר קרקע נניח ב-250-300 אלף שקל לדירה, ולידי מוציאים קרקע במחיר 0 או 50-60 אלף שקל, הייתי מרגיש מאוד לא בנוח, הייתי מרגיש שרימו אותי".

בן משה ציין מנגד כי "אני יודע על קבלנים שמחכים למכרז הזה... המרכיב של הדירה מורכב מארבעה דברים עיקריים: מחיר הקרקע, הפיתוח וכמה הקבלן צריך להרוויח ואח"כ זה מחיר הבנייה. מחיר הקרקע הוא הדבר היחידי שלמעשה הוא אצל המדינה".

פייגלין אומר בתוכנית כי "כואב לי על הזוגות הצעירים משפרי הדיור שרוצים להסתדר בחיים והם מאמינים לכל ההזיות האלה, ובסופו של דבר, פעם אחר פעם, נגרם להם שבר גדול, כי הם הולכים ומתרחקים מהיכולת לקנות דירה בגלל כל אותם הזיות של תכניות שאין להם שום הגיון, שום תבונה. בעוד שנה-שנתיים אנחנו נהיה במצב שממשלה אחרת תעמוד בפני צורך לעשות רפורמות אמיתיות".

פייגלין התייחס גם לאמירתו של יוג'ין קנדל, ראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד רה"מ, שאמר בוועידת הנדל"ן של "גלובס" בשנת 2012 כי המליץ לבת שלו לחכות עם קניית דירה כי המחירים יירדו. "לדעתי היא הפסידה מאז איזה 60%-70%", אומר פייגלין. "אני המלצתי לילדיי לפני 3-4 שנים כן לקנות דירה".