פוצץ המו"מ לפיצוי חושף השחיתות ברשות המסים רפי רותם

משרד המשפטים דורש שלא ייתבע בגין הפרת הבטחה שלטונית ונזקי בריאות ■ פרקליטיו: "המו"מ לא התנהל בתום-לב, המדינה צריכה להתעשת ולהגיע להסכם הוגן וראוי עם רותם‏"

רפי רותם / צלם: איל יצהר
רפי רותם / צלם: איל יצהר

ערב הטקס שייערך מחר (ג') שבו חושף השחיתות ברשות המסים רפי רותם יקבל את אות אביר איכות השלטון מהתנועה למען איכות השלטון, התפוצץ המשא-ומתן לפיצויו שנערך בחודשים האחרונים. המשא-ומתן פוצץ בעיקר בשל עמדת משרד המשפטים, שהכניס למתווה ההסכם תנאים בלתי מקובלים.

רותם, שהוביל קבוצה של 15 חוקרים שהתלוננו על שחיתות פנימית ביחידת החקירות ובצמרת רשות המסים, סולק מעבודתו על-ידי מי שהיה מנהל רשות המסים איתן רוב, וזאת כשהיה בימי מחלה. חלק מקבוצת ה-15 עזבו את שירות המדינה ואלה שנשארו בשירות סובלים מפגיעות בשכר ובתפקיד, שהחלו בתקופה בה רוב ניהל את רשות המסים ונחשד בעצמו בפרשה. המשטרה והפרקליטות הבטיחו לרותם גיבוי והגנה במסגרת פעילות הקבוצה.

המשא-ומתן לפיצוי רותם החל כאשר מבקר המדינה יוסף שפירא נקט בעמדה, לפיה אם יושג הסכם פיצוי בין המדינה לבין רותם - יתייתר הצורך שלו לחקור בעצמו ולהכריז על רותם כמי שהיה זכאי להגנה כחושף שחיתות.

על-פי מתווה ההסכם שגובש על-ידי החשכ"לית מיכל עבאדי-בויאנג'ו, היה רותם אמור לקבל פיצוי בגין הפגיעה בו כעובד, הכולל סכום חד-פעמי, קצבת פנסיה ופטור מעיקולים שהושתו עליו בגין הוצאות שנפסקו נגדו בהליכים משפטיים שונים.

רותם הודיע כי יפקיד את הכסף בנאמנות עד שמבקר המדינה יחקור מספר נושאים: אופן טיוח החקירות בתלונת קבוצת ה-15 על השחיתות ברשות המסים; הפגיעה בתנאים ובשכר של חברי הקבוצה; האלימות המשטרתית כלפי רותם במסגרת מעצרים חוזרים ונשנים, שמאחד מהם (לעיני הח"מ) יצא חבול, בגדיו מוכתמים בדם ובבית-החולים איכילוב נקבע כי סבל מזעזוע מוח.

נגד רותם - שלמעשה חי ברחוב ואיבד את כל רכושו, וחייו האישיים נהרסו - עומד ותלוי כתוב אישום על "העלבת עובדי ציבור", וזאת בגין הודעות פקס ומסרונים בעלי אופי חריף שהוא שולח לבכירים במערכת אכיפת החוק, בהם הוא טוען לטיוח טענות ה-15 ולהתנכלות כלפיו.

בחודשים האחרונים מסר רותם מספר עדויות בפני חוקרי מבקר המדינה, על טיוח פרשיות השחיתות ועל הפגיעה בחברי "קבוצת ה-15". עד כה המבקר לא זימן את אנשי "קבוצת ה-15" לגביית הודעות, הן על פרשיות השחיתות עצמן והן על הפגיעה בהם. מבקר המדינה הפסיק את גביית ההודעות מרותם, כאשר הוא ביקש למסור עדות על מעורבות לכאורה של לשכת בנימין נתניהו כשר אוצר בטיוח פרשת הברחת מכולה שמאחוריה עמד פעיל ליכוד (הפרשה פורסמה ב"גלובס" ב-18.7.08).

בשלב הסופי של המשא-ומתן לפיצוי רותם והמגעים בין החשכ"לית, נציב שרות המדינה משה דיין ומנהל רשות המסים משה אשר, התערב משרד המשפטים במשא-ומתן והציב מספר תנאים להסכם. בין השאר דרש המשרד, כי רותם יתחייב שלא לתבוע מהמדינה כל תביעה נוספת, כמו למשל בגין הפרת הבטחה שלטונית של הפרקליטות להגן עליו ובגין בעיות בריאות שנגרמו לו בגלל הפרשה.

בעקבות פיצוץ המשא-ומתן, חזרה הפרשה לשולחנו של המבקר שפירא, אשר הבטיח פעמים רבות כי יסייע לרותם (ואמר "אני רוצה שעל המצבה שלי יהיה כתוב שעזרתי לרפי רותם"). שפירא יצטרך להכריע לגבי נסיבות סילוקו של רותם מרשות המסים ולהכריז עליו כמי שהיה זכאי להגנה כחושף שחיתות.

עו"ד חי בראל, יו"ר עמותת "עוגן" להגנה על חושפי שחיתות, שייצג את רותם במשא-ומתן, טוען כי "המשא-ומתן לא התנהל בתום-הלב הראוי, בוודאי לא לקראת סופו, עת התערבו גורמים נוספים מחוץ למשרד האוצר, אשר חיבלו במאמצים הרבים שהושקעו בו".‏

לאור העובדה שהיועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, ייצג את איתן רוב בפרשת רשות המסים, משרד המשפטים הדגיש בתגובתו כי "בכל מקרה היועץ המשפטי לממשלה לא היה מעורב בעניין, לא עסק בו באופן אישי וממילא לא נתן כל הנחיה בעניין".

לגופו של ענין מסר המשרד: "בין באי-כוחו של מר רותם לבין נציגי המדינה נוהל משא-ומתן שעל-פי דין הוא חסוי, ולא ניתן לעשות כל שימוש בתוכנו. לנוכח האמור, ומבלי להתייחס לגופם של דברים, נבהיר כי הנתונים המפורטים בפנייתך אינם משקפים את מהלך הדברים".

עו"ד נאוה אלכסנדר-פינצ'וק, המייצגת את רותם, אומרת: "רפי רותם הוא הוכחה מהלכת לכישלון המערכתי של הרשויות המופקדות על אכיפת החוק במדינת ישראל: מבקר המדינה נכשל בהגנה על חושף השחיתות, בתי המשפט נכשלו בתפקידם לחשוף את האמת, ועכשיו משרד המשפטים, שכשל בתפקידו לאכוף משפט, מכשיל משא-ומתן שנועד לתקן את העוול שנגרם לרותם. המדינה צריכה להתעשת ולהגיע להסכם הוגן וראוי עם רותם, ובכך להכיר באחריותה לנזק שנגרם לרפי רותם ולתת ביטוי להכרה הציבורית בחשיבות חושפי שחיתות".