במי שווה להשקיע: אלירן עטר? איתי שכטר? טוטו תמוז?

מה מצבם המקצועי של שלושת החלוצים הליגיונרים, שמוזכרים כמועמדים לחזור לקבוצות בארץ בינואר?

אלירן עטר, איתי שכטר, טוטו תמוז / צילומים: רויטרס
אלירן עטר, איתי שכטר, טוטו תמוז / צילומים: רויטרס

חלון ההעברות החורפי ייפתח בישראל בשבוע הבא, והספקולציות, במיוחד סביב הליגיונרים בחו"ל - כבר החלו לתפוס תאוצה. שלושה שחקנים, חלוצים במקצועם, כבר הוזכרו כמועמדים לנחות כמעט בכל הקבוצות הבכירות בליגת העל. אבל האם הם בכלל נמצאים בכושר משחק, או שהתייבשו ארוכות על הספסלים/יציעים באירופה? האם הם שווים את הכסף שכנראה יוציאו עבורם? להלן הנתונים.

אלירן עטר
גיל: 27; קבוצה: ריימס (צרפת)

הדבר היחיד שבטוח לגבי החידה ששמה אלירן עטר - הוא ששום דבר לא בטוח במקרה שלו. הכישרון האדיר שלו מוכר לכל מי שצפה בו מלהטט עם הדריבלים שלו בבני יהודה וקורע רשתות לאחר מכן במכבי ת"א, שבה הוא היה הסקורר המרכזי במהלך שלוש שנותיו במועדון. מצד שני - הוא אף פעם לא נודע כאישיות הכי נוחה לעבוד איתה בחדר ההלבשה - ולפחות לפי הסטטיסטיקה, נראה כי הוא יחזור עכשיו לישראל בכושר מזעזע.

ריימס, קבוצה מסדר גודל קטן במיוחד בצרפת, שילמה עבורו 1.5 מיליון אירו בקיץ 2013 והפכה אותו לשחקן היקר ביותר בתולדות המועדון. אבל עטר מעולם לא הצליח "לעשות את זה" בצרפת. בשנה שעברה הוא עוד קיבל אמון פה ושם, עם 12 הופעות בהרכב - אבל השנה מצבו הידרדר ל-10 דקות בלבד (!) להן זכה במשך כל העונה. הפעם האחרונה בה השלים 90 מלאות? 31 באוגוסט 2013. הפעם האחרונה בה כבש שער? 21 בדצמבר 2013.

איתי שכטר
גיל: 27; קבוצה: נאנט (צרפת)

בדיוק לפני שנה השאילה נאנט את שכטר מהפועל ת"א לחצי עונה, עם אופצייה לרכישה בקיץ תמורת 420 אלף אירו. במהלך המחצית השנייה של עונת 2013/14 לא הצליח שכטר, שבקדנציה להרשים בליגה הצרפתית, בלשון המעטה: ב-11 הופעות בקבוצה, שבע מהן בהרכב הפותח - לא כבש או בישל אפילו פעם אחת לרפואה.

למה, אם כך, החליטה נאנט לממש בקיץ את האופציה על שכטר? פחות בגלל יכולתו המקצועית, ובעיקר כי ה-CAS (בית המשפט העליון לספורט בשווייץ) הטיל עליה איסור החתמת שחקנים חדשים במשך שני חלונות ההעברות הקרובים, לאחר שניהלה מו"מ סודי ולא חוקי עם שחקן רכש אפריקאי שהביאה למועדון. האמברגו לא כלל איסור על מימוש אופציות עם מושאלים - וכך שכטר נשאר.

אבל מה שלא ממש עבד ב-2013/14, הפך לגרוע יותר ב-2014/15: קבוצה ישראלית שתחתים את שכטר תקבל שחקן שלא השלים 90 דקות אפילו פעם אחת העונה (מלבד משחק גביע בו כבש צמד שערים - מול קבוצה מליגת המשנה בצרפת ב-28 באוקטובר). שכטר פתח בסך הכל בשמונה משחקים בצרפת העונה, ורשם 15 הופעות - אך אלו כללו 41.3 דקות בלבד בממוצע למשחק. המאזן: שלושה שערים (כולל הגביע, כאמור), אפס בישולים.

טוטו תמוז
גיל: 26; קבוצה: פטרולול (רומניה)

למי שהזדמן לצפות בתקצירי השערים שכבש העונה טוטו ברומניה ברור: תמוז נמצא בכושר הטוב בחייו. הכמויות מפחידות: 22 הופעות בכל המפעלים (כולל ליגה אירופית), 13 שערים (רק אחד מהם בפנדל) ו-5 בישולים - או במילים אחרות, מעורבות בכיבוש בכל 104 דקות על המגרש. 10 שעריו ברומניה מציבים אותו במקום השני (בצוותא עם עוד שלושה שחקנים אחרים) ברשימת מלכי השערים של הליגה הבכירה ברומניה. אבל אלו לא רק הכמויות, אלא גם האיכויות: טוטו כובש שערים מרהיבים ומגוונים, מתוך הרחבה, מחוץ לה, עם רגל שמאל, ימין, בנגיחות. הוא הוריד במשקל ונראה הרבה יותר קליל ומהיר ביחס לימיו בהפועל ת"א - הקבוצה ממנה יצא בקיץ 2013 לאירופה (לאוראל הרוסית).

איך בכלל שחקן כזה עולה על המדף? פטרולול נקלעה לבעיות כלכליות קשות לאחר התפתחות בחקירה של בעלי הקבוצה, שנעצר ונאשם בשחיתות. כעת היא עוברת תהליך התייעלות - והבוקר (ג') דיווח האתר FANATIK.RO כי פטרולול מנהלת מו"מ עם מספר קבוצות לשחרורו של תמוז - בתמורה ל-400 אלף אירו בלבד.