טיול לסופ"ש: את החפירות החדשות בירושלים כבר ראיתם?

חפירות שהושלמו לאחרונה מתחת לירושלים העתיקה, מזמנות הצצה מיוחדת לעוד פרק מתולדות העיר המרתקת הזו

המימצאים למרגלות הכותל הדרומישצופה על עיר דוד/ צילום: אורלי גנוסר

כשהוקם מוזיאון מגדל דוד, הוא קיבל לשימושו גם את האגף המערבי של הקישלה - מרכז השלטון העות'מאני. בשל מיקומו המרוחק, חלמו להציג בו תוכן מוזיאלי קצת שונה. כדי לייצר גישה למקום, טיפלו בחפיר שמקיף את מבנה המצודה ועל הדרך עשו חסד לכמה ממצאים היסטוריים.

החפיר, שהיה קו ביצור חשוב, נזנח שנים רבות ונחפר רק בשנות ה-80 של המאה שעברה. כיום זו פינת חמד שקטה מלאה בהפתעות: מקווה, שלפי הארכיאולוגית רנה סיוון הוא כנראה חשמונאי, שרידי מחצבה - שאולי שימשה לבניית המקדש וגרם מדרגות חצוב בסלע, שהוביל לבריכות מרוצפות המיוחסות לארמון הורדוס ומגובות בתיאורי יוספוס פלביוס: "וסביבם תעלות עמוקות ובריכות מלאות וגדושות" (מלחמות היהודים ה', ד'). בין היתר, נמצאו גם שני פדסטלים - בסיסי עמודים ענקיים, מזכרת מהארמון שמעידה על פאר והדר.

דרך גשרים ומדרגות הגענו אל הקישלה, וברגע שנפתחה הדלת זה היה "וואו". החלל המקורי היה מסדרון ארוך, מחולק לארבעה חדרים מקושתים. מרגע שהתחילו לשפץ וחפרו מעט, צצו התגליות בזו אחר זו ולבסוף נעשתה עבודה יסודית שחשפה פלאות. בחלל הגבוה שנוצר רואים את ציר הזמן הירושלמי לאורך התקופות: מהכלא הבריטי נותרו חריתות של אסירים כמו חתימה של שמואל מצא וסמל האצ"ל (מפת ארץ ישראל השלמה). קיר מהחומה העות'מאנית נמצא בצד המערבי, שרידי בריכות צביעה של בדים מימי הצלבנים בפינה הצפונית ובתווך יסודות ארמון הורדוס וחומות מימי החשמונאים ואפילו מימי חזקיהו. בין החוקרים ניטש ויכוח סוער על תוואי החומות ועל גודלה של ירושלים בתקופות שונות, והממצאים מרתקים. עד שיוחלט על עתידו, מתקיימים במקום סיורים מודרכים (שלישי וחמישי, 28-45 שקלים, 2884*).

אם נמצאים כבר במגדל דוד, כדאי לדלג לעיר דוד, שחפירותיה מייצרות אטרקציות ותגליות מרעישות. היעד: מצודת המעיין הסמוכה לנקבת חזקיהו, שהגנה על מי המעיין והבריכה הכנענית שלצדה. המצודה נחפרה במשך שנים בידי הארכיאולוגים רוני רייך ואלי שוקרון, ובעקבות הממצאים שודרגה סביבתה. ראשית, נוסף מעקף שמאפשר תצפית טובה יותר על הבריכה, ויחד עם תאורה רכה מתחלפת הראתה לי עדי המדריכה את התמונה המלאה כולל הממצאים.

בהמשך, התמקדנו במצודה שקירותיה נחשפו. נמצא בה מסדרון שהוביל ישירות מהמנהרה התת-קרקעית לעמדת השמירה, שהגן על השומרים מתחת לפני השטח. כאמצעי המחשה מוקרן גם סרט קצר עם הדמיית המצודה בתקופות שונות. ברצפת העץ שולבו מדרכי זכוכית, שמעצימים את הממצאים הנשקפים מטה. בקיר הימני יש תוספת שמדמה בית, אבל היא זרה ולא ברורה. מתברר שהמבנה הוסב לחדרי אח"מים, אבל הוא לא קשור למקום, להיסטוריה או למורשת שלו ומיותר לחלוטין.

מכאן עברנו לחניון גבעתי שמול עיר דוד, שבמקומו יש כעת חפירה גדולה עם שרידי וילה רומית מפוארת, על גבי שכונה חשמונאית קדומה. בחפירות נמצא אוצר מטבעות הזהב הגדול ביותר בירושלים (264 מטבעות ביזנטיים) ועגיל שאולי נפל להלני המלכה. השוס הוא שמהאתר אפשר לרדת לתעלת ניקוז מדהימה, שמובילה למרגלות הכותל המערבי. בתעלה הצרה פוסעים על אבנים בנות אלפיים, שלו יכלו לדבר, היו וודאי מתארות ימי מסתור ומחבוא מפני הרומאים.

זה מתחבר לאחד הממצאים החשובים: פעמון זהב שבתוכו רימון, שמתואר כחלק מבגדי הכהן הגדול - מה שאומר שגם הם נסו על נפשם מפני הצוררים. גם חותמת "טהור להשם" נמצאה כאן, והיא מעידה על הרגלי הטהרה שהיו נהוגים טרם העלייה למקדש. אגב, את התעלה אפשר להתחיל גם סמוך לבריכת השילוח במסלול ארוך יותר ובקטע האחרון שלה חולפים על פני אבני הבסיס של הכותל המערבי - חוויה מרגשת ביותר. הכניסה לחניון גבעתי חופשית. סיור "דרך עולי הרגל" מתקיים מדי יום חול ב-13:00 (בתיאום, 35-45 שקלים 6033*).

פתח היציאה מהתעלה הוא בגן הארכיאולוגי - מרכז דוידסון, בנקודת המפגש שבין הכותל המערבי לדרומי. האתר הזה גדול ומרשים ומשום מה לא כל-כך מוכר. יש כאן כל-כך הרבה מה לראות, ולכן כדאי מאוד להגיע לסיור מודרך, כדי ליהנות מכל העולמות. הגן מייצג תקופות ושליטים רבים בעברה של העיר, ומלא בפריטים ארכיאולוגיים מרשימים: בורות מים, מקוואות, כותרות, מדרגות מבית שני ועוד.

בתוך שרידי ארמון אומאי (מאה שמינית לספירה) יש תערוכה של ממצאים מהחפירות, כולל סרט תלת ממדי מיוחד שמדגים את הר הבית והמקדש, ובמרחבי הגן אפשר ללמוד על המנהגים של תושבי ירושלים בעת העתיקה - שמירת השבת, הקרבת הקורבנות והמסחר, על המחלף הראשון בעולם, כתובות שנמצאו ועוד כהנה וכהנה. משפחות שחפצות בטקס בר מצווה ליברלי עורכות כאן בר מצווה ללא הפרדה וללא צפיפות ובמרחב המטופח החוויה נעימה ונוחה (16-30 שקלים, טל' 02-6265906).

נחשונית גם בחורף

פארק נחשונית שבקיבוץ נחשונים (ליד ראש העין וכביש 6) התחיל לפתוח את שעריו גם בחורף, ומציע פעילות לילדים ולמשפחה בשבת בבוקר. הכרטיס כולל פארק מוטורי, פארק שעשועים, הצגה או מופע (חודש ינואר מוקדש לאגדות ילדים), משחק "חפשו את המטמון", סדנאות יצירה, משחקי שולחן, משחקי מולטימדיה ופעילות ג'ימבורי לפעוטות. כרטיס בקופה: 59 שקלים. בהזמנה מראש מהאתר: 39