איזו תוכנית רשמה את הרייטינג הגבוה ביותר ב-2014?

שנה סוערת עברה על שוק הטלוויזיה, אך הצופים המשיכו להקדיש 3 שעות ו-48 דקות ביום בממוצע מול המסך הקטן ■ "צוק איתן" הזניק את הצפייה בחדשות, רשת וקשת המשיכו להיאבק ראש בראש, והרייטינג בערוץ 10 השתפר

בעוד שנראה כי אנחנו שקועים במחשבים האישיים, בטאבלטים ובעיקר במכשירי הסמארטפון האישיים, הצפייה של הישראלי הממוצע בטלוויזיה לא נפגמת כלל. במהלך שנת 2014 צפינו בממוצע 3 שעות ו-48 דקות ביום - כך על-פי נתוני הוועדה למדרוג. מדובר בנתון דומה לזה של הצפייה בשנה שעברה.

מדינות ספורות בעולם רושמות זמן צפייה גבוה משלנו, ובהן ארה"ב וערב הסעודית. בעוד שבריאד צופי הטלוויזיה מתמקדים בתוכניות דת המצטטות פסוקי קוראן במהלך היום, הצפייה הישראלית - שכ-97% ממנה מתבצעת באופן חי, לא בדחייה או הקלטה - מתחלקת בעיקרה בין ריאליטי ובין חדשות ואקטואליה.

בפתחה של שנת 2015, התוכן בשני הז'אנרים המדוברים עשויה להשתנות מהקצה לקצה בשנה הבאה.

חברות החדשות: המלחמה הזניקה את הנתונים

בחודש יולי, שבו התחולל מבצע "צוק איתן", הגיעה הצפייה בטלוויזיה לשיא. צפינו יחד במסך המרכזי בסלון בממוצע 279 דקות ביום - 25% יותר מהחודש שלפני. תושבי חזית הדרום צפו בחודשי הקיץ 302 דקות בממוצע ביום, ורק התל-אביבים התעלו עליהם עם 312 דקות צפייה ביום.

מהדורות החדשות הרקיעו שחקים. ביום ראשון 20 ביולי, אז נורו טילים לעבר תל-אביב, משדר החדשות בערוץ 2 הגיע לרייטינג של 38.2%.

אחרי ששנת 2013 הייתה שנה שחונה לחדשות ערוץ 10, במהלך השנה שחלפה חזרו החיים בחברה לעשייה, והיא הצליחה לשחזר את נתוני הצפייה של ימי השיא של הערוץ ב-2008 בכל הקשור למשקי-הבית היהודיים. הממוצע השנתי של המהדורה המרכזית של חדשות 10 עומד על 11.1% צפייה בממוצע, לעומת 9% ב-2013, ושיאים נרשמו בכל רצועות השידור של החברה.

גם מהדורת "מבט" של ערוץ 1, שלקראת סוף השנה הצליחה להתאושש בנתוניה, שמרה על ממוצע של 5.2% צפייה.

ועדיין, מהדורת החדשות הנצפית בישראל, מדורת השבט, היא חדשות 2 - עם נתון יותר מכפול מזה של חדשות 10. זו שומרת על נתון של 23.7% במשקי-בית יהודיים, דומה לזה של 2013, עם עלייה בצפייה ברצועות הערב המוקדמות, כמו "שש עם" ו"מהדורה ראשונה".

הדבר מוכיח כי ההתחזקות של חדשות 10 לא באה בהכרח על חשבונה של חדשות 2. המקום היחיד שבו נרשמה רגישות הוא דווקא "אולפן שישי", שם נרשמה ירידה בנתוני הצפייה, אולי בגלל ההתעוררות בערוץ 10 עם "שישי" המחודשת, לאחר תקופה של היעדרות בליל שבת.

השנה הקרובה עשויה להיות גורלית לחברות החדשות בישראל. חדשות 2 הוכיחה את חוזקה ועמידותה כשלוח השידורים של ערוץ 2 נמסר לה בימי המלחמה, וחדשות 10 חזרה להיות הגורם המושך את הערוץ שלה קדימה. ואולם, בעוד חצי שנה יתייצב ערוץ 10 שוב בפני שאלת הארכת זיכיונו/רישיונו ושוב תעלה השאלה האם תיסגר חברת חדשות בישראל.

במקרה שחדשות 10 תיסגר, חדשות 2 תעמוד בפני דילמה קשה משלה - שאלת הפיצול של האכסניה שלה. האם רשת וקשת יורשו להמשיך להחזיק בה משותפת ושלמה אחרי פיצול של הערוץ - או שאחת מהן תקים את החברה המתחרה לה ותטלטל עוד יותר את ההגמוניה שלה.

אגב, את העלייה הדרמטית ביותר בתחום החדשות עשה ערוץ 9, שזינק מ-1.9% ל-2.5%.

הדרמה: קשת לקחה בעלות על הז'אנר

רגע לפני שנגיע לז'אנר הדומיננטי, הריאליטי, צריך להתעכב על סוגיית תוכניות הדרמה בטלוויזיה המסחרית. הדרמה היא מרכיב חסר באופן בולט בטלוויזיה המסחרית, ולא צריך להיות רגולטור מדופלם כדי להבחין בזאת. למעשה, הזכיינית קשת הפכה לבית של הדרמה בטלוויזיה המסחרית, כשהייתה היחידה לשדר במהלך השנה החולפת סדרות מקור שהצליחו להגיע לראש טבלת הרייטינג, ובראשן "להיות איתה" של אסי עזר, שמשכה 876 אלף צופים בכלל האוכלוסייה ודורגה אחרי תוכניות הריאליטי הבולטות. שנייה לה היא "רמזור", שסיימה את דרכה במהלך שנת 2014, ואחריהן "פרלמנט", שהרשות השנייה עוד לא החליטה איך לסווגה.

לעומת קשת, תוכנית הסוגה העילית היחידה ששידרה רשת, והיא פרי יצירתה המקורית, היא "עממיות" של נאור ציון. בערוץ 10 הסתפקו ב"אחת, אפס, אפס" ובשידורים חוזרים בלתי פוסקים של "בנות הזהב".

ריאליטי: הז'אנר שוקע בהדרגה

השנה מתאפיינת בישראל, כמו ברחבי העולם, בשקיעתו האיטית של ז'אנר תוכניות הכישרונות והשירה. "אקס פקטור" של זכיינית ערוץ 2 רשת מובילה את השנה בתחום הזה, בעיקר בזכות העובדה שהממוצע מתייחס רק לקצה המוצלח של התוכנית - שני חצאי הגמר והגמר עצמו. הדבר הוביל את הממוצע של התוכנית לשנת 2014, ל-965 אלף צופים בכלל האוכלוסייה.

באותה מידה, גם העונה השנייה של "הכוכב הבא" של קשת, שעברה שינוי חזותי אחרי סיבוב מלא מהמורות ברחבי העולם, נהנית מהעובדה שהיא רק בתחילתה היחסית של עונתה, ועל כן, למרות התחזקות במשדרים האחרונים, זוכה לממוצע צפייה פושר יחסית של 801 אלף צופים ו-28.7% צפייה במשקי-בית יהודיים. זאת, רגע לפני הירידה הטבעית הצפויה לתוכניות מסוג זה.

עוד בז'אנר: "The Voice" של רשת, שנקלעה ללב מבצע "צוק איתן", הופסקה באמצע והתחילה מחדש, עד שבסופו של דבר חילצה קצת פחות מ-30% בגמר - משמעותית פחות מהעונה שלפני. העונה כולה רושמת ממוצע צפייה של 25.3% צפייה בלבד.

בעוד שהזכייניות מתבקשות למצוא פתרון לז'אנר הזה - בראש ובראשונה בעלויות הגבוהות שלו, אשר הולכות ומתקשות להצדיק את הנתונים היורדים - באגפים האחרים של עולם הריאליטי הדברים זורמים נהדר.

"מאסטר שף" של קשת והמפיק אסף גיל היא התוכנית הנצפית לשנת 2014, עם 1.112 מיליון צופים בכלל האוכלוסייה ורייטינג גמר של 42.6% צפייה במשקי-בית יהודיים.

הריאליטי "האח הגדול", גם היא של קשת, רשם אמנם ירידה בנתונים השנה כששודר במהלך "צוק איתן" ללא הפוגה, ועדיין הוא ניצב בקדמת הצפייה הישראלית עם 962 אלף צופים.

התוכנית "משחקי השף" של רשת מוצלחת עם 824 אלף צופים. "המירוץ למיליון" של רשת אהובה על הציבור ומוכיחה את עצמה כהשקעה טובה במיוחד, כשהיא מוליכה את טבלת הצפייה השבועית מזה כמה שבועות ברצף ומתייצבת במקום הרביעי, עם 985 אלף בממוצע לשנת 2014.

רשת-קשת: טבלאות אקסל במקום רייטינג

"צוק איתן" הייתה קו פרשת המים בלבה של השנה החולפת בטלוויזיה המסחרית. הזכייניות שינו משהו בתפיסתן את עסקיהן, את יחסיהן מול הרגולטור וגם את קונספציית המסך שלהן.

אחרי חצי שנה ראשונה מוצלחת מאוד מבחינה כלכלית, הגיע המשבר ואיתו גם שאלת פיצול הערוץ. העבודה הפכה להיות שונה - לכסות עלויות, להוריד פרופיל, לצלוח בשלום את 2014. להוריד רגל מגז התדמית ומפוזת ההצלחה הפנומנלית, ולהתעסק יותר בטבלאות האקסל ובספרי החשבונות.

על כן, רשת העלתה בסופו של דבר את "המירוץ למיליון" המוצלחת, שצולמה מראש וניתנת למתיחה אין סופית על המסך, על מנת לכסות עלויות; וקשת לא נבהלה מהנתונים הפושרים של "הצילו אני לא יודע לבשל" ומהעובדה שאיבדה את הבכורה הטבעית בטבלאות הצפייה, והשאירה אותה על המסך בעיקר בגלל האפקטיביות הכלכלית של התוכנית.

נקודת החוזק הברורה של רשת, פרט לתוכניות הריאליטי שהוזכרו, היא ז'אנר הדוקו-מלודרמה, שהתוכנית "אבודים" של צופית גרנט מייצגת נאמנה. התוכנית מגיחה לעונות קצרות של 3-4 פרקים מטלטלים ומושכי קהל, לפני שהיא יורדת מהמסך. המשדר הנצפה של העונה החמישית של תוכניתה של גרנט עמד על רייטינג של 34.6% צפייה. גם "שש אימהות" רשמה נתונים גבוהים.

מבט לאורך השנה מגלה כי למרות נוכחות מסיבית של רשת בין עשר התוכניות הנצפות והתחזקותה ברבעון האחרון, קשת היא עדיין הזכיינית המובילה בפער של 5%. הזכיינית של אבי ניר מחזיקה בממוצע פריים-טיים (21:00-23:00) של 23.1%, מול 22.1% לאבי צבי ורשת.

למרות העדיפות היחסית של קשת, עדיין מדובר בתחרות צמודה, שמתקיימת כמעט לאורך כל הז'אנרים - החל מסאטירה ("ארץ נהדרת" שמובילה בבהירות, מול "מצב האומה" שמזדנבת) דרך תוכניות התחקיר ("עובדה" מובילה ו"המערכת" לא רעה בכלל לסוגה) ועד לתוכניות הבוקר.

המבט של הזכייניות, זו לתוך עינה של האחרת, מעלה שאלות מהותיות באשר לתרחיש שבו ייצאו שתיהן לרישיונות ויתחרו בפועל אחת מול השנייה.

ערוץ 10: הריאליטי התפוגג, הנתונים עלו

אם נניח בצד את מאבקי ההישרדות שלו, ערוץ 10 ביצע קפיצה בנתונים השנה ואיתגר את ערוץ 2, ובמיוחד את קשת, שמולה היסס להתחרות בעבר.

זו אמנם לא חוכמה לגדול מהנתונים המחפירים של 2013, אבל מדובר בגידול בפריים-טיים של 19% לכדי 8% השנה בממוצע הצפייה בקרב משקי-הבית היהודיים. זאת, למרות הירידה של זכייניות 2. ועדיין מדובר בנתון פריים-טיים חד-ספרתי, שהשינוי המרכזי לגביו הוא שהפעם בערוץ די מרוצים ממנו, שכן הוא מתיישב עם האסטרטגיה החדשה שמוביל המנכ"ל יוסי ורשבסקי.

התוכניות המצליחות של הערוץ כוללות את "בייבי בום" עם 16.1% צפייה ואת "המסע המופלא" של אהרוני וגידי, שגברה אפילו על "עובדה" לפרקים ועמדה על ממוצע של 14.7% צפייה בסוף השנה.

התבוסה הקשה של ערוץ 10 הייתה דווקא בתחום הריאליטי, שעליו הוחלט לוותר בערוץ באופן סופי, ו"זוג מנצח VIP" ו"עד סוף העולם" (זוכרים?) יירשמו בדברי הימים כתוכניות האחרונות בז'אנר שהערוץ שידר.

רייטינג א2014
 רייטינג א2014