ארה"ב "מודאגת עמוקות" מפגיעת מתנחלים באמריקאים

האירוע שבו מתנחלים ממאחז עדי עד יידו אבנים על רכב של הקונסוליה האמריקאית מתנפח לתקרית דיפלומטית ■ משטרת ישראל: הדיפלומטים האמריקאים לא תיאמו עם צה"ל את ביקורם באזור ■ "וול סטריט ג'ורנל": התקרית עלולה להגביר המתיחות בין ממשל אובמה לממשלת נתניהו

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

ארה"ב מביעה "דאגה עמוקה" מתקרית ביום ו', שבה "מתנחלים חמושים" ממאחז עדי עד יידו אבנים לעבר רכב דיפלומטי של הקונסוליה הכללית האמריקאית בירושלים, שנוסעיו באו לבדוק קובלנות של פלסטינים על עקירת אלפי עצי זית בבעלותם ליד המאחז.

ג'ף ראתקי, דובר במשרד החוץ האמריקאי, אמר אתמול: "הממשל האמריקאי עוקב מקרוב אחר התפתחויות כלכליות ופוליטיות בגדה המערבית. אנו עובדים יחד עם השלטונות הישראליים בחקירת התקרית. אנו מתייחסים ברצינות רבה מאוד לביטחונם של עובדי הממשל האמריקאי באזור. השלטונות הישראליים הודיעו לנו, שהם מכירים בחומרת התקרית ושהם מנסים לאתר את האחראים למעשה ולנקוט נגדם אמצעים מתאימים".

הדובר הכחיש דיווחים בתקשורת הישראלית, שלפיהם אנשי ביטחון אמריקאים שלפו נשק בעקבות יידוי האבנים. (לפי דיווח ברויטרס שלף אחד מאנשי הביטחון רובה אם 16, וחברו - אקדח).

"אנו יכולים לאשר שרכב מהקוסוליה הכללית נרגם באבנים שיידתה קבוצת מתנחלים חמושים, שהתעמתה (עם המשלחת האמריקאית) ליד הכפר טורמוסאעיה. אנשינו באו לאזור כדי לבדוק דיווחים שמתנחלים עקרו כ-5,000 עצי זית באזור בימים שחלפו", אמר הדובר.

ארה"ב הציעה לשלטונות בישראל לחלוק עם החוקרים תצלומים וסרטון וידיאו שצולמו בעת התקרית. דוברת במשטרת ישראל אישרה את התקרית (לדבריה נרגמו כמה כלי רכב), אך ציינה, שהמשלחת הדיפלומטית האמריקאית לא תיאמה את ביקורה עם כוחות צה"ל.

"וול סטריט ג'ורנל" העריך אמש, בדיווח מישראל, שהתקרית עלולה להחריף את המתיחות בין ממשל אובמה לרה"מ בנימין נתניהו שמבעבעת על גחלי הסכסוך הישראלי-פלסטיני והסדר אפשרי עם איראן על הגבלת פעילותה הגרעינית.