אורן או ברוש? קרב ראש בראש בצמרת התאחדות התעשיינים

האסיפה הכללית של התאחדות התעשיינים תבחר מחר בין הנשיא המכהן, צביקה אורן, והנשיא לשעבר, שרגא ברוש

קרב ראש בראש בהתאחדות התעשיינים: מחר (ג') בשעה 11 בבוקר ייפתחו הקלפיות במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב, ובהן יבחרו מאות מחברי האסיפה הכללית של ההתאחדות את הנשיא שלה לשלוש השנים הבאות. על התפקיד מתמודדים הנשיא המכהן של ההתאחדות בשלוש השנים האחרונות, התעשיין צביקה אורן, וקודמו בתפקיד, התעשיין שרגא ברוש.

באסיפה הכללית של ההתאחדות חברים כ-1,200 תעשיינים בעלי זכות הצבעה, אך על פי הערכות כמחצית מהם יבואו להצביע. הקלפיות יהיו פתוחות עד השעה 18:00 ועם גמר ספירת הקולות, כשעתיים לאחר מכן, צפוי יו"ר ועדת הבחירות, התעשיין ליאור לוי, למסור את תוצאות ההצבעה.

התאחדות התעשיינים נחשבת לאחד הגופים היציגים המשמעותיים בכלכלה הישראלית. נשיא ההתאחדות מכהן באופן מסורתי גם כיו"ר נשיאות הארגונים העסקיים ונחשב לגורם מרכזי בשיח עם משרדי הממשלה וההסתדרות על הסדרים שונים במשק.

בקרב תומכיו של הנשיא המכהן, צביקה אורן, נשמעה בחודשים האחרונים ביקורת חריפה על ההחלטה של ברוש להתמודד על התפקיד, לאחר שכבר כיהן בו במשך 7 שנים. בסביבתו של אורן רואים בהחלטת ברוש להתמודד על התפקיד בתום תקופת כהונה אחת בלבד שמילא אורן כניסיון להדיחו, שכן בעבר כיהנו תעשיינים בתפקיד זה במשך 6 שנים - שהן שתי קדנציות מלאות. ברוש - שהקים בשנה האחרונה ביחד עם יו"ר ההסתדרות לשעבר, עופר עיני, חברה לאספקת גז טבעי לתעשייה - טוען כי בתקופת כהונתו של אורן חלה שחיקה במעמד ההתאחדות ובהשפעת התעשיינים על תהליכים במשק.

לטענת ברוש, במהלך השנה האחרונה הוא נקרא בידי תעשיינים בכירים לשוב ולהתמודד על תפקיד הנשיא בניסיון לשקם את מעמד ההתאחדות. אחד התומכים הבולטים של ברוש הוא מנכ"ל פרוטרום, התעשיין אורי יהודאי.

מול ברוש, גם אורן זוכה לתמיכה נרחבת מצד תעשיינים בכירים וחלקם פרסמו ביומיים האחרונים תמיכה פומבית בו בעיתונות הכלכלית. בין התעשיינים שתומכים באורן, מנכ"ל רב בריח, שמואל דונרשטיין; נשיא שטראוס, גדי לסין; מנכ"ל תנובה, אריק שור; ומנכ"ל טמבור, מיכאל דיין.

ההסכם להעלאת שכר המינימום במשק, שעליו חתם באחרונה אורן כיו"ר נשיאות הארגונים העסקיים עם יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, היווה בסיס לביקורת מצד חלק מהתעשיינים, בטענה שנעתר להעלאת שכר העובדים ל-5,000 שקל בשלוש פעימות מבלי שהשיג הסכמות שיש בהן כדי להקל מהותית על הסביבה העסקית. מנגד, בסביבתו של אורן טוענים, כי ההסכם האחרון שנחתם בינו לבין יו"ר ההסתדרות, הכולל גם הקלות בשעות העבודה והמנוחה של עובדים, מתקן משגים שעשה ברוש בעת שכיהן כנשיא ההתאחדות, במסגרת הסכמות עם יו"ר ההסתדרות לשעבר, עופר עיני. אלה הוסיפו וטענו, כי בכהונתו פעל אורן למען קידום מעמדן של התעשיות הקטנות והבינוניות, תוך הקמת אגף ייעודי בהתאחדות, שפועל לשיפור הסביבה שבה פועל מגזר זה.

אורן: "ההתאחדות תהיה יחידת קומנדו"

"הסביבה העסקית בישראל עוינת ליזמים בכלל ולתעשייה בפרט: היא פוגעת בכושר התחרות שלנו כיצרנים ומוציאה לנו את הרוח מהמפרשים בלי כל סיבה. הגוף היחיד בישראל שבכוחו לשפר את הסביבה העסקית הוא התאחדות התעשיינים", כך אומר צביקה אורן, נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר הארגונים העסקיים, שמכהן בתפקיד בשלוש השנים האחרונות.

לדברי אורן, "התאחדות התעשיינים לא צריכה להיות גוף מגיב, אלא גוף מוביל, תוך ייצור של תוכניות, אסטרטגיה וחזון, שיאפשרו את שיפור הסביבה העסקית, ולשם כך פעלתי במהלך שלוש השנים האחרונות. בתקופה זו הובלתי מהלכים להפחתת הרגולציה על התעשייה, שכנעתי את הממשלה להרחיב את החינוך המקצועי ואת ההכשרות המקצועיות ופעלנו רבות להעלאת המודעות לבעיית הארנונה ומחירי המים לתעשייה, תוך הגשת עתירות לבג"ץ".

"בעניין הנגשת הגז הטבעי לתעשייה אנחנו מקיימים מאבק קשה. כל הדברים נמצאים בתהליך", הוסיף.

אורן מסכם את כהונתו בשביעות רצון. "אני מרוצה מההישגים שהושגו וגאה בהם", אמר היום ל"גלובס". "אני באמת מרגיש שהצלחתי בתפקיד ואני מסתכל אחורנית עם הרבה מאוד נחת. אשמח אם תינתן לי מחר האפשרות להמשיך בתוכניותיי גם בשלוש השנים הבאות, כדי שאוכל להטמיע את השינויים שהובלתי היטב למען התאחדות התעשיינים ולמען התעשיינים עצמם. אנחנו בעיצומו של תהליך להפיכת ההתאחדות ליחידת קומנדו, מוסרית, חרוצה ומחויבת ששואבת את כוחה מהחברים בה".

- מילה טובה על המועמד שרגא ברוש?

"פעם היתה לי מילה טובה עליו והיום לצערי אין לי. לצערי, זקנתו מביישת את בחרותו. במהלך שלוש השנים האחרונות השתכנעתי שכל מה שמעניין את שרגא ברוש זה שרגא בלבד ולא התאחדות התעשיינים".

ברוש: "שחיקה מסוכנת במעמד התעשייה"

"הסיבה המרכזית להתמודדותי על תפקיד נשיא התאחדות התעשיינים היא השחיקה המסוכנת במעמדה של התעשייה הישראלית והפגיעה הבלתי פוסקת בסביבה העסקית", אומר התעשיין שרגא ברוש, שכבר כיהן עד לפני 3 שנים בתפקיד נשיא התאחדות התעשיינים ומבקש כעת להיבחר לכהונה נוספת. "בעיני, הפגיעה בסביבה שבה פועלת התעשייה מהווה סכנה אסטרטגית למשק כולו: העובדה שאין משרד ממשלתי שאחראי על קידום התעשייה - היא שערורייה.

"העובדה שהאג'נדה הממשלתית היא שהתעשייה אשמה בבעיית יוקר המחיה, ולכן יש להקים ועדה לעידוד היבוא, במקום לעודד תעשייה קטנה ובינונית למען ייצור תחרות פנימית היא בלתי נתפסת. במקום להיתפס כתעשיינים ציוניים, שבוחרים לייצר בישראל, מניעים את גלגלי המשק ומייצרים מקומות תעסוקה אנו נתפסים כטייקונים שאחראים לשוד הציבור. זו אווירה שלא מייצרת מוטיבציה להקים תעשייה בישראל והתוצאה עלולה להיות האצת תהליך לבריחת התעשייה מישראל. זו סכנה אסטרטגית למשק".

ברוש הוסיף ואמר, כי "בזמן שבאירופה ובארה"ב של אחרי המשבר הבינו שרק תעשייה יכולה להבטיח צמיחה יציבה וחזקה, בישראל הממשלה לא מפסיקה להפריע לתעשייה. בשנים האחרונות הממשלה קיבלה אין ספור החלטות על הפחתת הרגולציה, אבל הרגולציה רק התגברה, ומה שיותר גרוע - אכיפה מטורפת של הרגולציה באמצעות קנסות וסנקציות פליליות.

"הממשלה העלתה את המס המיוחד לתעשייה - שיעור מס שקבענו במיוחד בשנת 2010 כדי ליצור בישראל את סביבת המס הטובה בעולם. הממשלה גרמה לכך שהארנונה תתייקר בקצב מואץ בכל שנה, ביטלה תקנים ישראליים, מכסים, הובילה לרפורמה הזויה במדען הראשי שבמשרד הכלכלה ולא פעלה להגדלת כמות העובדים המקצועיים בתעשייה. מצב זה לא יימשך".

- מילה טובה על המועמד צביקה אורן?

"אני משוכנע שלצביקה יש כוונות טובות".