עובדי הסלולר מזהירים את רה"מ מפני משבר חמור

ועדי העובדים בפלאפון וסלקום חוששים שהמכרז לתדרי הדור הרביעי יפגע בחברות הסלולר הוותיקות ויוביל לפיטורים המוניים

מאיה יניב וברק לוי / צילום: יונתן בלום
מאיה יניב וברק לוי / צילום: יונתן בלום

ועדי העובדים בחברות הסלולר פלאפון וסלקום מתייצבים לראשונה לימין מעסיקיהם ומתריעים מפני מצבה של תעשיית הסלולר בישראל.

בפנייה לראש הממשלה בנימין נתניהו, הממלא את מקום שר התקשורת, קוראים היו"רים של הוועדים, ברק לוי (פלאפון) ומיה יניב (סלקום), להיענות לקריאות העזרה שלהם, ומעלים חשש שמדיניות משרד התקשורת תוביל לפיטורי אלפי עובדים נוספים בענף. השניים גם אומרים כי לא יהססו לנקוט בפעולות מחאה רוחביות.

העובדים חוששים מפני השלכות המכרז לתדרי דור רביעי שאמור להתפרסם בשבוע הבא. תנאי המכרז ומדיניות משרד התקשורת בכל הקשור לאיחוד רשתות סלולריות, עשויים, לדעתם, להוביל את החברות לפיטורי אלפי עובדים, משום שהמדיניות תוביל לכך שמתחרים חדשים, כמו גולן טלקום והוט מובייל, יהפכו למפעילים סלולריים ללא צורך בהקמת רשת. כך ייווצר מצב שעלויות התפעול של החברות הקטנות יהיו נמוכות, והן יוכלו להמשיך ולמכור שירותי סלולר במחירי הפסד, מתוך מטרה לרסק את השוק הסלולרי ולהשתלט עליו.

במכתב כותבים ראשי הוועדים כי "רפורמת כחלון בשנת 2011 הביאה עמה את הבשורה בענף הסלולר - פתיחת השוק לתחרות הוגנת לטובת הצרכן. ישנם נושאים מתוך הרפורמה שטרם יושמו, ומשרד התקשורת איננו אוכף אותם. מצב זה הוביל לכך שנוצרו שינויים משמעותיים בענף, אשר השפיעו על מבנה תעסוקת העובדים בחברות הוותיקות, ומסכנים את מקום עבודתם של 12 אלף העובדים בחברות הסלולר.

"לאור התמורות שחלו בשוק הסלולר בשנים האחרונות החלו התארגנויות של עובדים לשם הקמת ועד עובדים. לאחר משאים-ומתנים בדצמבר 2013 נחתם הסכם קיבוצי הראשון בין חברת פלאפון לעובדיה. תופעה זו התפשטה ומתקיימת בימים אלה בחברות הסלולר הנוספות.

"ב-12.01.15 צפוי לצאת לדרך מכרז דור 4, אשר על-פי הערכות ועדי העובדים של חברות הסלולר, עתיד להוביל לפגיעה ביכולת חברות הסלולר הוותיקות לעמוד בהתחייבויותיהן כלפי העובדים, לרבות בכל הקשור לדרישות הנדונות כיום במסגרת המשא-ומתן להסכם קיבוצי, לגל פיטורים חסר תקדים ולהרעה עתידית בתנאי העבודה והשכר של המועסקים בחברות.

"ועדי העובדים מתנגדים בתוקף למכרז במתכונתו הנוכחית ודורשים להעיר את הערותיהם בפני הגורמים המקצועיים. בקשותינו לפגישה עם הגורמים המקצועיים במשרד התקשורת העלו חרס, ולאור החרב שמונחת על צווארנו, אנו ועדי העובדים, המייצגים 12 אלף עובדים בענף הסלולר, שוקלים את צעדינו ודרך ההתנהלות שלנו במאבק על דרישותינו".

הם מסיימים את המכתב בדרישה להתערב בדחיפות בסוגייה ולהנחות את הגורמים הרלוונטיים לדון עימם לאלתר.