"קופות-החולים דורשות מחיר מופקע כדי לספק מידע רפואי"

כך נטען בבקשה לתביעה ייצוגית בהיקף 30 מיליון שקל נגד קופות-החולים כללית, מכבי ולאומית

קופות-החולים כללית, מכבי ולאומית דורשות מחברי הקופה מחירים מופקעים עבור קבלת עותק מהרשומה הרפואית בעניינם - כך נטען ב-3 בקשות לתביעות ייצוגיות שהוגשו נגדן השבוע לבית המשפט המחוזי מרכז, באמצעות עו"ד דוד שוורצבאום ממשרד מרקמן את טומשין, בשם כ-150 אלף תובעים ייצוגיים.

בכתב התביעה נטען כי על אף תעריף מירבי שהוגדר במסגרת חוק פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים - 94 שקל עבור איתור החומר והעתקה של 10 עמודים, בתוספת חצי שקל עבור כל עמוד נוסף - נוהגות קופות-החולים 'להתחכם' ומחלקות את החומר הרפואי של המבוטח הנמצא ברשותן למספר 'תיקים', וכך גובות בהתאם תשלום של 94 שקל עבור כל 'תיק' שהן מאתרות.

כך, למשל, שני מבוטחים של קופת-חולים לאומית, אשר התיעוד הרפואי בעניינם משתרע על פני 60 עמודים, נדרשו לשלם 470 שקל כל אחד תמורת איתור המידע - זאת כאשר כל הנדרש על מנת לספק המידע מכל התיקים יחדיו הוא להיכנס פעם אחת לפרטי לקוח וללחוץ על כפתור "הדפס".

בקופת-חולים כללית נדרשה מבוטחת לשלם בנפרד עבור קבלת תיקים הנמצאים בסניפים שונים של הקופה, ואילו בנוגע לקופת-חולים מכבי מוצגים בתביעה כמה מקרים בהם מבוטחים נדרשו לשלם מאות שקלים תמורת עמודים בודדים.

מהתביעה עולה כי לא רק שכל קופה פועלת בנושא הזה בצורה שונה, לעתים אף קיימים הבדלים במחיר הנדרש אף בתוך אותה קופה. בתביעה משווים קופות אלה עם מאוחדת, שגובה רק 92 שקל עבור הרשומה ועוד חצי שקל עבור כל עמוד נוסף ללא חלוקה פיקטיבית ל'תיקים', מקצועות או התמחויות.

עורכי הדין גלעד מרקמן ודוד שוורצבאום מציינים בתביעה כי משרד הבריאות פרסם לפני כמעט שנה טיוטת תקנות, אשר נועדה להפחית עוד יותר את התשלום הנדרש מצרכנים. על-פי הטיוטה תשלום תמורת תיעוד רפואי יהיה כ-50 שקל, כאשר הקופות יחויבו לאפשר את קבלת המידע על גבי תקליטור.

בתביעה, על סך 30 מיליון שקל, מבקשים התובעים שבית המשפט יורה לחדול מפיצול הרשומה הרפואית של המבוטחים לתיקים שונים, וכן לפצות את כל חברי הקבוצה בגין נזקיהם בגין גביית היתר 7 שנים רטרואקטיבית, ולהחזיר לכל אחד מחברי הקבוצה כ-180 שקל.