איסלאם קיצוני? האיום הגדול על אירופה היה ונשאר פוטין

גם פרנסואה הולנד, נשיא צרפת, יודע שהאיסלאם רחוק מדריסת רגל תרבותית ופוליטית משמעותית באירופה ואינו מהווה סכנה משמעותית לאורח החיים ביבשת ■ האגרסיביות הרוסית באוקראינה היא כבר סיפור אחר

ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס

זה היה שבוע מיוחד לפרנסואה הולנד, נשיא צרפת. שבוע שהחל בראיון בן שעתיים ברדיו France Inter, בו הוא קרא להקלה בסנקציות על רוסיה (סנקציות שתוקפן האירופי יפוג בסוף מרס, אם הם לא יוארכו), כי הוא מאמין לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שאמר לו שאין בכוונתו לספח את מזרח אוקראינה, והסתיים אתמול (א') במצעד בפריז לזכרם של קורבנות פיגועי הטרור ובמאבק למען חופש הביטוי.

בין שני אירועים אלה הוכיחו ארגוני הבטחון הצרפתיים, שהולנד נושא באחריות לפעולתם, יכולת לא מבוטלת בהתגייסות, הפעלה, מרדף ולכידה של הטרוריסטים שרצחו את עיתונאי "שארלי הבדו". כ-55 שעות אחרי שהאירועים החלו, הם הגיעו לסיומם. לכוחות הביטחון הישראליים, המנהלים ביד ברזל את החיים של תושבי הגדה המערבית, נדרשו 18 ימים מהרגע שבו נחטפו שלושה תלמידי הישיבה אלי יפרח, יעקב נפתלי פרנקל וגיל-עד מיכאל שער ועד שנמצאו גופותיהם ויותר משלושה חודשים עברו בטרם אותרו שני החשודים ברצח וחוסלו.

הדמיון בין שני ארועי הטרור מתחיל בכך שבשני המקרים ארגוני הבטחון לא איתרו את כוונות מבצעי פיגועי הטרור, על אף שזהותם היתה ידועה לשלטונות ואחדים מהם אף היו כלואים, בישראל ובצרפת, בגין פעילויות הקשורות לטרור ולג'יהאד. הכשל המבצעי הידוע ביותר בפעילות בגדה המערבית היה בהפעלה מאוחרת של כוחות הבטחון, אחרי שדיווח מיידי על האירוע לא זכה לתשומת הלב הראויה, אם כי ספק אם היה יכול להציל את הנערים ממותם.

חיסולם של עיתונאי "שארלי הבדו" נעשה לאור יום, כאשר המרדף אחרי הטרוריסטים החל עוד תוך כדי שהם מבצעים את מעשה הרצח. בניגוד, כך נראה, לפעילי הטרור בגדה, האחים קואשי לא הכינו לעצמם כל תוכנית מילוט בעלת סיכויי הצלחה. בריחה במכונית נוסח בוני וקלייד נועדה מראש לסיום דומה לזה שבסרט. אפשרות המילוט היחידה שלהם היתה בהיטמעות באוכלוסייה האזרחית בפריז דקות ספורות אחרי האירוע, שילוח הנהג עם מכונית המילוט כדי שימשוך אחריו תשומת לב, הסתייעות בסייענים למציאת מקום מסתור זמני וניסיון להימלט מצרפת לאפריקה או למזה"ת בכל דרך שהיא. אם הם הקדישו מחשבה כלשהי לפעולת מילוט, הם בוודאי ידעו שזהותם תיוודע לשלטונות בתוך זמן קצר ביותר, גם מבלי לשמוט תעודת זהות ברכב המילוט.

למעשה, טרוריסטים דוגמת האחים קואשי מהווים סכנה קטנה יותר למערב מאשר המשך העימות עם רוסיה, שעימה רוצה מר הולנד להגיע למודוס-וויוונדי במטרה להקל על הסנקציות, שיאפשרו גם שיפור בפעילות הכלכלית של צרפת. פעילות האיסלם הקיצוני, אמנם רצחנית ומכאיבה וסיכולה דורש משאבים רבים, אולם היא פוגעת הרבה יותר בקהילות המוסלמיות, באירופה ובאתרים אחרים בעולם, מאשר בעולם החופשי.

למרות הניסיון לייצר דרמה של מלחמת תרבויות, מלחמה כזו אינה מתרחשת ואם היא כבר מתרחשת הרי זה רק בקנה מידה קטן, הכוחות אינם שווים וההכרעה כבר הושגה. פעולת הטרור מתוך ייאוש שביצעו האחים קואשי, מוכיחה שהאיסלם רחוק מהשגת דריסת רגל תרבותית ופוליטית משמעותית באירופה ואינו מהווה סכנה משמעותית לאורח החיים האירופי.

בשבועות הקרובים יצטרך מר הולנד, הסובל מרמת הפופולאריות הנמוכה ביותר אי פעם של נשיא הרפובליקה בעידן המודרני, לחזור למציאות, להתמודדות עם הקשיים הכלכליים והחברתיים, להתמודד בגל הלאומנות הגואה בצרפת ולפעול בזירה הרבה יותר מורכבת ומסובכת, מול רוסיה. בפעילות צבאית ובטחונית הולנד גילה נחרצות והחלטיות, כאשר שיגר כוחות צבא למערב אפריקה להילחם בארגוני איסלם קיצוניים, מאבק שטרם הסתיים. אולם פעילות להכלת האגרסיביות הרוסית באוקראינה, היא הרבה יותר מהותית להצלחת הפרויקט האירופי מאשר כל איום איסלמי.