"המפרץ הפרסי משתלט על הכדורגל" - שלב ההוכחות

דוח חדש: חברות מהמפרץ אחראיות על 18% מהיקף ההשקעות בספונסרשיפ בשש הליגות הבכירות באירופה

ג'רמי מנז, מילאן, סרייה A, ליגה איטלקית / צלם: רויטרס
ג'רמי מנז, מילאן, סרייה A, ליגה איטלקית / צלם: רויטרס

חברות שבסיסן במפרץ הפרסי משתלטות על תחום הספונסרשיפ בליגות העילית של הכדורגל העולמי - כך עולה מדוח חדש שמפרסמת חברת חקר שוק הספורט העולמי Repucom.

על-פי הדוח, בעונת המשחקים הנוכחית (2014/15) משקיעות חברות מאיחוד האמירויות, בשש הליגות העליונות של אנגליה, גרמניה, איטליה, ספרד, צרפת והולנד - סך של 163 מיליון דולר בהענקת חסויות חולצה - יותר מכל מדינה אחרת. חברות התעופה אמירייטס ואתיחאד אחראיות על מרבית הסכום הזה - בשל ההסכמים עליהם הן חתומות עם ריאל מדריד, פ.ס.ז', ארסנל, מילאן ומנצ'סטר סיטי.

הסכומים הכוללים שמשקיעות החברות הקטאריות נמוכים יותר - אך מבחינת ממוצע שנתי פר-עסקה, החברות הקטאריות מובילות על-פני כל יתר החברות מהמדינות האחרות בעולם (49.1 מיליון דולר בממוצע; הקבוצה בולטת ביותר שמקבלת ספונסרשיפ מהקטארים: ברצלונה).

בתחשיב שכולל את 10 העונות האחרונות (2005/06-2014/15), החברות הגרמניות עדיין מוליכות את דירוג ההשקעה בחסויות בליגות הכדורגל הבכירות. מהתחשיב, בו נכללו הן גם חסויות החולצה המרכזיות (פרסום על קדמת המדים), גם משניות (גב, מכנסיים וכו') וגם חסויות הלבשה - עולה כי סך ההשקעה בשנים הנ"ל של פירמות גרמניות הוא 1.017 מיליארד דולר (חלק ניכר מהסכום מיוחס לענקית אדידס). במקום השני חברות בריטיות (691 מיליון דולר), אחר-כך איטלקיות (481 מיליון) ואלו של איחוד האמירויות (460 מיליון).

צריך לציין כי מדינות המפרץ הפרסי הצטרפו מאוחר יותר להשקעה בספונסרשיפ של הכדורגל האירופי. בסך הכל אחראיות חברות מהמפרץ הפרסי כיום על 18% מהיקף ההשקעה; ב-2009/10 נאמדה ההשקעה הכוללת שלהן על 24.6 מיליון דולר בלבד.