בנט מאשים את הכיפה

כשבנט מעיד על עצמו שהוא דובר אמת, זה מלחיץ

נפתלי בנט / צילום: ארן דולב
נפתלי בנט / צילום: ארן דולב

כבר הבנו שבתקופת המכירות-בחירות המוכרים יעשו את הכל כדי שנקנה, אבל להאשים את הכיפה? זו כבר הרמה הבאה, שאפו לבנט.

אחרי סערת הסרטון של הבית היהודי שקבע שנישואים חד מיניים לעולם לא יוכלו לקבל הכרה במסגרת החוק הישראלי, מאחר וזה "נגד הטבע", דני קושמרו ראיין את נפתלי בנט ובדק מה לו יש לומר על הנושא. בנט הבין שהטיעון "נגד הטבע" פחות משכנע את עם ישראל, אז הוא הלך על כיוון שונה מעט: "זה נגד הדת". בנט טוען שכל עוד הוא חובש כיפה, אין לו אפשרות להכיר בנישואים חד מיניים וכנראה גם כל הכרה פורמאלית אחרת באוכלוסיה זו, אך הוא כן ידאג לקידום זכויותיה.

אז מה בנט מוכר? לפני הכל בנט מוכר לנו את הסמכות הגבוהה, כמו אומר: "מה אתם רוצים ממני, זה חוק שאין לי אפשרות ללכת נגדו, אבל אני עושה כל מה שאני יכול כדי לעקוף אותו". כנגד האמירה הזו אי אפשר לטעון כלום. לפחות כך חשב קושמרו, שחרף היותו לקוח מנוסה, מבין ויודע, לגמרי קנה את קו הטיעון של בנט, איש המכירות המוכשר. פשוט אמנות המכירה.

ומה איתכם? אתם קניתם? בואו ננתח קצת את קו הטיעון של בנט במושגים השאולים מעולם המכירות.

מעבר לעובדה שבנט חזר מספר פעמים על כך שהוא "דובר אמת ואין לו מה להסתיר", משפט שהכי מלחיץ אותי אצל אנשי מכירות, כי מראה לי שבפועל רוב הזמן הם כן עסוקים בלהסתיר, שיח המכירה הזה של בנט יכול ללמד אותנו דבר אחד או שניים על מכירות.

ראשית, בנט פעל לפי אחד החוקים המרכזיים ביותר בעולמות השיווק והמכירה: התאם את המסר לקהל היעד. מיהו קהל היעד? המגזר הדתי על גווניו השונים. המסר המתאים עבור קהל זה: חד מיניות זה רע. הרי ככה כתוב בתורה, לא?!

בהקשר הזה, עולה שאלה מהותית: אם זהו קהל היעד שלך, בנט, אז למה אתה בכלל טורח לדבר על זכויות לקהילת הלהט"בים? למה אתה לא הולך עם קהל היעד שלך עד הסוף? האם קהל היעד שלך מצדד בך כשאתה מקדם הקלות מס וזכויות לקהילת החד מיניים, או שהיו מעדיפים שאת הזמן והכסף הזה תשקיע בחקיקה לטובות ההתנחלויות? באמירות אלו בנט כאילו אומר: אני הולך עם קהל הבוחרים שלי, רק עד לנקודה מסוימת, כי עדיין חשוב לי להצטייר כ"דתי מודרני" ולא "דתי חשוך" כמו שמנסים לצייר אותי בתקשורת. האמנם?

בפועל יש כאן סתירה - או שבנט באמת נאור וחושב לעצמו משהו כמו "הייתי מת לאשר את זה אבל הקהל שלי לא יקנה את זה" או שהתדמית הנאורה שהוא מנסה לסגל לעצמו אינה אלא חול הנזרה בעיניי הציבור ובפועל מה שהוא רוצה להגיד זה: "נישואים חד מיניים מעוררים בי בחילה אבל אם אני אגיד זאת בקול, התדמית המגניבה שלי תיהרס".

כך או כך, בנט אולי אומר אמת, אבל רק חלקים ממנה. החלק האחר חשוך, או מוסתר - זה עניין של פרשנות.

אלא מה, שלמצוא את הסתירה הלוגית בדבריו של בנט זה חתיכת אתגר. למה? שוב, כי הוא איש מכירות מעולה, שיודע, שאם אין לו תשובה טובה לתת, עדיף להסיט את הדיון לכיוון אחר, וזהו השיעור השני שבנט מעביר לנו. באופן זה בנט מסיט את הדיון, איך לא, לשיח הביטחוני, והסטה נוספת היא לכיוון יאיר ובוז'י - מאמינים כל כך בהכרה בנישואים חד מיניים? בואו נראה אתכם מודיעים על פרישה מממשלה שלא מכירה בכך. הוקוס פוקוס, והפוקוס כבר לא על בנט.

זאת ועוד, השיעור השלישי של בנט הוא אולי היפה מכולם. הסטת הדיון החכמה ביותר שביצע בנט היא משאלת ה"מה" למכור לשאלת ה"מי" ימכור. וכשמדובר על "מי" בנט הצליח לסובב את דני קושמרו ככה שבסופו של דבר המסר מהראיון הוא שבנט הוא מועמד ראוי לראשות הממשלה בדיוק כמו ביבי. אולי אפילו יותר. זה לא באמת משנה, כי ברגע שבנט גרם למראיין שלו לשים אותו במשוואה אחת ביחד עם רה"מ המכהן, בנט עשה את שלו.

כדי לסגור את תהליך המכירה שלו בצורה הרמטית, בנט דאג להוסיף את משפט המחץ: "אני ימני שטוען שאנחנו צריכים להפסיק להיות הלפלפים של המזרח התיכון". מילה עממית אחת ובנט הצליח להרחיב את קהל היעד שלו אפילו עוד קצת. שיעור רביעי ואחרון בראיון של בנט.

סה"כ במדד שלי כאיש מכירות, הציון של בנט הוא 9.