"מחירי נפט מתחת ל-50 דולר לחבית לא יחזיקו מעמד"

פאדל גייט, אנליסט האנרגיה של אופנהיימר: "בארה"ב אנחנו יכולים להגיע לעצמאות אנרגטית, אם הממשלה תעודד כלכלה מבוססת גז טבעי במקום כלכלה מבוססת נפט. גם בהיבט הזה המצב בארה"ב דומה לישראל"

נפט / צילום: shutterstock
נפט / צילום: shutterstock

מחירי הנפט יורדים היום ומחיר חבית מסוג WTI נסחר בירידה של כ-1.1% לרמה של 48.13 דולר ומחיר נפט מסוג "ברנט" יורד בכ-0.9% ל-49.70 דולר לחבית. לאחר הטלטלה של השבועות האחרונים וההתייצבות בשבוע שעבר שואלים את עצמם האנליסטים, מנהלי ההשקעות וגם הצרכנים לאן הולך מחיר הנפט.

פאדל גייט, אנליסט האנרגיה הבכיר של אופנהיימר, הופיע אתמול בכנס של המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה. גייט, הנחשב 'גורו' בתחומי הגז והנפט, אמר כי "מחיר הנפט הוא תנודתי. חלק גדול מהתנודתיות נובע מציפיות ולא משינויים אמיתיים בהיצע ובביקוש. רק בשבוע שעבר ראינו ספוקלנטים מהמרים במיליוני דולרים על כך שמחיר הנפט יצנח אל מתחת ל-30 דולר לחבית. יחד עם זאת, מחירי נפט מעל 100 דולר לא יחזיקו מעמד כי זו בועה. מחירי נפט מתחת ל-50 דולר לחבית לא יחזיקו מעמד כי זה נמוך ממחיר ההפקה".

גייט התייחס בדבריו לשינויי החקיקה בארץ, ואמר "בארה"ב אנחנו יכולים להגיע לעצמאות אנרגטית, אם הממשלה תעודד כלכלה מבוססת גז טבעי, במקום כלכלה מבוססת נפט. גם בהיבט הזה, המצב בארה"ב דומה לישראל. זאת, אם הממשלה לא תשנה את חוקי המשחק אחרי שהרכבת עזבה את התחנה".

לדבריו: "גז הוא עורק החיים של הכלכלה העולמית. למחיר הדלק יש השפעה מרחיקת לכת על רמת ההוצאות של כל משק בית וכתוצאה מכך על ההכנסה הפנויה. יחד עם זאת, במדינות רבות מחיר הדלק מורכב ממיסים בשיעור גבוה של עד 75%, כך שרק 25% ממחיר הדלק בתחנת הדלק מושפע ממחיר הנפט העולמי".

"נפט הוא קומודיטי, ולכן הוא מושפע ממחיר האלטרנטיבה. בעשור האחרון פותחה טכנולוגיה להוזלת מחירי הקידוחים, והטכנולוגיה הזו תחלחל מארה"ב לחלקים נוספים בעולם. כיום מפיקים נפט ממקומות שעד לפני 5 שנים חשבנו שזה בלתי אפשרי. לפני 5 שנים לקח 90 יום לבצע קידוח שכיום לוקח רק שבועיים. כך שכל הפקת הנפט הפכה להיות זולה יותר ואפקטיבית יותר".

בנוגע להפקה אמר גייט כי "הנעלם הגדול והמשפיע ביותר הוא כמה מתוך הנפט הקיים כיום בעולם ניתן להפקה. כיום ניתן להפיק רק רק 6-8% מהנפט שמקורו בפצלי הנפט בעלות שמצדיקה את ההפקה, כך שכל התעשייה עובדת עליו רק העלאת השיעור הזה. תהיה לכך השפעה משמעותית על היצע הנפט בעולם. ההחזר על ההשקעה בטכנולוגיה האלה צפויה להיות דו ספרתית. לכן, אני לא חושב שלטווח הארוך תהיה קונספירציה במחירי הנפט, אלא המחיר שלו ייקבע במפגש בין הביקוש העולמי להיצע העולמי לאחר השינויים הטכנולוגיים. בטווח הקצר אין מה לדאוג ממחירי הנפט כפי שאין מה לדאוג ממזג האוויר".

כמו כן, הוא הוסיף, "אני צופה שיהיו מיזוגים בחברות הפקת הנפט. השאלה היא לא האם יהיו מיזוגים אלא מתי. להערכתי, נראה את המיזוגים האלה כבר בששת החודשים הקרובים. למשל, באוסטרליה יש עכשיו פרוייקט הפקת נפט בעלות של 42 מיליארד דולר, ושלוש חברות הנפט הגדולות בעולם עובדות עליו ביחד. החברות צריכות וודאות, פיזור סיכונים ורגולציה יציבה. זה גם המצב כאן בישראל. המצב בארה"ב הוא שהממשלה לא מאפשרת ייצוא של נפט גולמי, אך כן מאפשרת ייצוא של דלקים. כלומר, הממשלה לא מאפשרת לחברות ההפקה להרוויח אך כן מאפשרת לחברות הזיקוק להרוויח. האפליה הזו בעיניי היא בלתי חוקתית".