דסק"ש מדאיגה יותר מסלקום

ההידרדרות של החברות הבנות, ובראשן סלקום, פוגעת קשות בחברה האם

ניירות הערך של פרטנר וסלקום הפכו בימים האחרונים לאחת מההשקעות הגרועות בבורסה בת"א ב-2015. מניות השתיים איבדו מתחילת השנה כ-40% מערכן והאג"ח הארוכות שלהן נפלו בשיעור דו-ספרתי: סדרה ד' של פרטנר איבדה 10%, ואילו סדרה ח' של סלקום צנחה בלא פחות מ-17%.

עם זאת, התשואות השנתיות לפדיון שמגולמות במחירי האג"ח של שתי החברות (6.5% אצל סלקום ו-4% אצל פרטנר) אמנם מעידות על חשש מפני מצבן של החברות, אך בטח לא על דאגה מפני היקלעות לתרחיש של חדלות פירעון.

מי שכן מדאיגה את המשקיעים היא דיסקונט השקעות , החברה האם של סלקום. היום איבדה מניית דסק"ש 6% והשלימה נפילה של 25% מתחילת ינואר, ושל 76% בשלושת החודשים האחרונים. דסק"ש, מחברות ההחזקה הגדולות במשק, נסחרה היום לפי שווי של 480 מיליון שקל בלבד, ותשואת אג"ח ד' הקצרה שלה (מח"מ 0.7 שנים) זינקה ל-24% - תשואה המגלמת חשש כבד מפני חוסר יכולתה של החברה לשלם את החוב במועדו.

דסק"ש ד' אינה סדרה גדולה. למעשה, היא רק השלישית בגודלה מבין שש הסדרות של החברה, והחוב הכולל לפירעון בה עומד על 330 מיליון שקל בלבד. לפניה עומדות סדרה ט' הבינונית (מח"מ של 1.9 שנים) עם חוב של 668 מיליון שקל, וסדרת הענק הארוכה ו' (מח"מ 5.4 שנים), עם חוב כולל של 3.4 מיליארד שקל.

אמנם לדסק"ש מזומנים בהיקף של 1.8 מיליארד שקל בשנה, שאמורים להספיק לה לפירעון חובותיה בשנתיים הקרובות, אלא שההידרדרות במצבן של החברות הבנות, ובראשן סלקום, פוגעת בהכנסותיה הצפויות מדיבידנדים, וביכולתה למכור חלק מהחזקותיה במחיר ראוי.

אין מי שיכריע

אבל הבעיה העיקרית של דסק"ש כיום נוגעת למאבק השליטה בחברה האם, אי.די.בי פתוח, בין שני בעלי השליטה בה אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה. בהיעדר שיתוף פעולה בין השניים, מתנהלת דסק"ש כבר למעלה משנה ללא תוכנית אסטרטגית ברורה, וללא מנכ"ל במשרה מלאה (סמנכ"ל הכספים מישל דהן מכהן כמנכ"ל זמני), וכך אין מי שיכריע כיצד יש להתמודד עם חוב מפלצתי של 6.8 מיליארד שקל (קרן וריבית עתידית, נכון לסוף ספטמבר).

לדסק"ש נכסים רבים. מלבד החזקות העוגן בשופרסל, סלקום ונכסים ובנין, שולטת החברה גם בחברת ההשקעות בטכנולוגיה אלרון, בבית ההשקעות אפסילון, והיא מחזיקה בקרנות השקעה, נדל"ן ונכסים נוספים.

כך, למשל, מעריכה דסק"ש את שווי ההחזקה באלרון ב-374 מיליון שקל, את שווי ההחזקה באפסילון ב-87 מיליון שקל ואת שווי השקעותיה בקרנות השקעה, בנדל"ן ובנכסים אחרים ב-234 מיליון שקל. מימוש השקעות אלו יוכל להניב לה תזרים של קרוב ל-700 מיליון שקל, והרבה אוויר לנשימה. אולם כדי שזה יקרה, נדרשת תוכנית אסטרטגית ברורה, ומנכ"ל במשרה מלאה שיוציא אותה אל הפועל.