בלומברג: פייזר התעניינה ברכישת טבע; המניה זינקה

מניית טבע זינקה אמש ביותר מ-2% במחזור שגבוה ב-50% מהממוצע על רקע דיווח בבלומברג לפיו חברת פייזר, המחפשת מקורות צמיחה, גיששה בשלהי 2014 אחר אפשרות רכישתה

ארז ויגודמן / צילום: תמר מצפי
ארז ויגודמן / צילום: תמר מצפי

דווקא אחרי עלייה של 66% במחיר מניית טבע מאז השפל של סוף 2013, החברה הפכה ליעד לרכישה. לפי דיווח בסוכנות בלומברג מסוף השבוע, חברת התרופות פייזר פנתה בסוף 2014 לטבע במטרה לרכוש אותה, אך טבע סירבה להצעה באופן מיידי, כך שלא גובשה כל הצעה קונקרטית. טבע ופייזר סירבו להגיב לדיווח של בלומברג.

עוד נכתב שם, כי פייזר מעוניינת להשיג מקורות צמיחה חדשים וטבע הייתה רק אחת מהאפשרויות שבחנה, אחרי שניסיונה לרכוש את חברת אסטרה-זנקה בעסקה של 120 מיליארד דולר לא עלה יפה. טבע היא יעד רכישה צנוע יותר - שוויה הנוכחי הוא כ-51.2 מיליארד דולר, אם כי ברור שכל רכישה תכלול גם פרמיה על מחיר השוק. בעקבות הפרסום בבלומברג, מניית טבע קפצה בדקות האחרונות של המסחר ביום שישי בוול סטריט ב-2.4% במחזור גבוה, לשיא שמתקרב ל-60 דולר. פייזר נסחרת בשווי של 205 מיליארד דולר.

בפרט צוינה הפעילות הגנרית של טבע כאטרקטיבית עבור פייזר. מכירות הגנריקה של טבע בשלושת הרבעונים הראשונים של 2014 הסתכמו ב-7.3 מיליארד דולר (ב-2015 הצפי הוא להכנסות של 9.1-9.5 מיליארד דולר), ובבלומברג סבורים שעסקים אלו יכולים לחזק את פורטפוליו המוצרים של פייזר ולבנות תשתית שתאפשר, בסופו של דבר, לפצל את הפעילות לחברה חדשה. הפורטפוליו הגנרי של טבע כולל גם לא מעט תרופות שמקורן בפייזר, בהן למשל Celebrex, Detrol ו-ויאגרה.

כחלק ממהלך הפעילות הרגיל בתעשייה, בין פייזר וטבע היו גם הליכים משפטיים רבים לאורך השנים. באחד מהם טבע הפסידה לאחר שהשיקה בסיכון תרופה שמיוצרת על-ידי פייזר - פרוטוניקס - והיא נאלצה לשלם לפייזר פיצויים בסך 1.6 מיליארד דולר בסוף 2013.

קושי אפשרי ברכישת טבע מגיע מתקנון החברה, שקובע כי "המרכז הניהולי של החברה יהיה בישראל, אלא אם יחליט הדירקטוריון אחרת ברוב של שלושה רבעים".

"סיכוי נמוך להצעה דומה בעתיד"

על רקע הדיווח מסוף השבוע, האנליסט יונתן קרייזמן מבנק ירושלים סבור שמדובר בחדשות מעניינות שעשויות לסייע למניה לחצות את קו ה-60 דולר (מחיר היעד שלו למניה הוא 62 דולר). "טבע מצויה בשתי פעילויות בהן פייזר משחקת והיו עשויות לעניין אותה - נוירולוגיה/כאב וביוסימילר", כותב קרייזמן.

"בצד הגנרי, לפייזר מכירות של יותר מ-10 מיליארד דולראך בניגוד לטבע מוקד המכירות הוא מחוץ לארה*ב, כך שגם כאן יכלה להיווצר סינרגיה מעניינת. נציין כי על פי הפרסומים, פייזר דווקא התעניינה למכור או להפריד פעילות זאת מהפעילות האינוביטיבית". עוד לדבריו, "להערכתנו הסיכוי שטבע תקבל הצעה דומה בעתיד לא גבוהים במיוחד, שכן אין הרבה 'פייזרים' בעולם בעלות יכולת לבלוע חברה בגודל של טבע".

טבע אמורה להיות פעילה יותר בשוק המיזוגים והרכישות בתעשיית התרופות (כרוכשת), בו הייתה שחקנית כמעט לא פעילה בשנה האחרונה בניגוד למגמה. בינתיים, החברה צפויה ליהנות מבלעדיות ארוכה יותר בשיווק התרופה המקורית החשובה ביותר שלה - קופקסון, לאחר שבשבוע שעבר בית המשפט העליון בארה"ב קיבל את הערעור של טבע על מועד פקיעת הפטנט, והחזיר את התיק לדיון מחודש.