"למחיר הגז בישראל אין קשר למציאות הכלכלית מחוץ למדינה"

מומחי אנרגיה טוענים: מנגנון הצמדת מחירי הגז שקבעה רשות החשמל גורם נזק של מיליארדים לצרכנים

אורית פרקש הכהן / צילום: תמר מצפי
אורית פרקש הכהן / צילום: תמר מצפי

לפני כמה שבועות שלחה יו"ר רשות החשמל אורית פרקש-הכהן מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ובו היא טוענת לשורה של כשלים במשק הגז הטבעי. הכשל המרכזי, לפי מכתבה, הוא מנגנון ההצמדה הייחודי שנקבע בישראל, הגורם לכך שמחירי הגז רק יעלו.

"מנגנון הצמדת מחיר הגז בהסכמים הנוכחיים מנציח מגמה זו לשני העשורים הקרובים", כתבה פרקש-הכהן. מומחים לאנרגיה שדיברנו איתם מסכימים שמדובר במנגנון שיגרום נזק של מיליארדים, אבל גם תמהים על כך שפרקש-הכהן מלינה על מנגנון שהיא עצמה קבעה.

מחיר הגז בישראל צמוד כיום למדד המחירים לצרכן האמריקאי והישראלי בתוספת 1% לשמונה שנים. אחרי שמונה שנים, המחיר מוצמד למדדי המחירים מינוס 1%. במכתב הכוונות לרכישת גז בין שותפויות מאגר תמר לחברת החשמל אמנם הסכימו השתיים על הצמדת מחיר הגז למחיר הנפט, כמקובל בעולם, ואולם לפני חתימת ההסכם התערבה רשות החשמל ודרשה לשנות את מנגנון ההצמדה למנגנון הקיים כיום. רשות החשמל אף התגאתה בהישג שלה.

"בין שההחלטה (על מנגנון ההצמדה - ה"כ) טובה ובין אם לאו, לרשות החשמל על מי להלין אלא על עצמה", אומר מנהל רשות הגז, אלכס וורשבסקי.

"ברור שמחירי הגז בישראל רק עולים, הם צמודים למדד מחירים שרק עולה", אמר ל"גלובס" פאדל גייט, אנליסט האנרגיה הבכיר של אופנהיימר, שנחשב בעיני רבים "הגורו של תחום האנרגיה". גייט הגיע לישראל לכנס של מכון האנרגיה.

"אני חייב לומר שמאוד הופתעתי כששמעתי על המנגנון החדש. מנגנון זה יוצר מצב שלמחיר הגז בישראל אין קשר למציאות הכלכלית מחוץ למדינה. כאשר רוצים להצמיד את מחיר הגז למשהו, הוא חייב גם להיות מוצמד לאחד מסוגי הדלקים, והעיקרי שבהם הוא הנפט. כמובן, אפשר גם להצמיד את מחיר הגז לתמהיל של דלקים".

"הנזק שיצר מנגנון ההצמדה הזה הוא של כמיליארד שקל בשנה", מוסיף רו"ח שחר הררי, יועץ פיננסי המומחה במשק האנרגיה.

"רשות החשמל התעקשה והורתה להנהלת חברת החשמל לשנות לאלתר את הנוסחה ולהצמיד את מחיר הגז למדד המחירים לצרכן האמריקאי והנזק המיידי שנגרם בגין כך לציבור צרכני החשמל בישראל הוא כמילארד שקל בשנה.

עוד מוסיף הררי ש"מדובר במחדל כלכלי קולוסאלי שנעשה ברשות החשמל וגרם לנזק של מיליארדים. ציבור הצרכנים האומלל יצטרך לשאת בו שנים קדימה במסגרת תעריף החשמל".

מרשות החשמל לא התקבלה תגובה עד כה.