הדמוקרטים מתלכדים סביב אובמה: משעים תמיכתם בסנקציות

השורה התחתונה: בלי תמיכת הדמוקרטים, לא יהיה אפשר לבטל וטו נשיאותי על חוק הסנקציות ■ במקביל, צירים דמוקרטים בבית-הנבחרים בקמפיין לדחיית יזמה להחמיר הסנקציות הקיימות נגד איראן ■ המטרה: לתת לבית הלבן הזדמנות נוספת לסיים המו"מ עם איראן

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

הדמוקרטים בסנט החליטו להתלכד סביב נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ולא לתמוך, בשלב זה, ביזמת כל הסנטורים הרפובליקניים להטיל סנקציות חדשות על איראן.

המשמעות המיידית: בלי תמיכת הדמוקרטים, לא יהיה אפשר לבטל את הווטו שאובמה הבטיח להטיל על יזמת חקיקה כזו. לרפובליקנים יש אמנם רוב בסנט (54 מתוך 100 מושבים) והם יוכלו להעביר את החוק, אך זה יהיה מהלך ריק מפני שהווטו הנשיאותי המובטח יעקר אותו. כדי לגבור על ווטו, צריך להתגבש בסנט רוב של של 67 סנטורים, ועתה, בהעדר תמיכה דמוקרטית, לא יצליחו הרפובליקנים לגבש רוב כזה.

הסנטור הדמוקרטי רוברט מננדז, שיזם, יחד עם הסנטור הרפובליקני מארק קרק, הצעת חוק להטלת סנקציות חדשות, הודיע היום (ג'), במושב של ועדת הבנקאות של הסנט, כי שלח מכתב לאובמה, שבו הוא מתחייב, יחד עם דמוקרטים אחרים, לא לתמוך בהצעת החוק שהוא עצמו יזם, לפני פקוע מועד היעד לסבב העכשווי של המו"מ בין ארה"ב ושותפותיה לבין איראן, 24 במארס.

החלטת סנטור מננדז, כמה ימים בלבד לאחר שהוא האשים את אובמה שנימוקיו נגד הסנקציות החדשות "נשמעים כאילו נלקחו היישר מטהראן", הדהימה את שגרירות ישראל ואת הקהילה הפרו-ישראלית בוושינגטון. אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בארה"ב, השקיעה מאמצים אדירים לקידום סנקציות חדשות.

בתכתובת של סנטור מננדז ובהתבטאויות רשמיות של מחוקקים אחרים אין שום אזכור של החלטת רה"מ, בנימין נתניהו, לשאת נאום בעד הטלת הסנקציות בבית-הנבחרים, בתחילת מארס, על פי הזמנת יו"ר הבית, הרפובליקן ג'ון ביינר. אבל, על פי הערכות בוושינגטון, החלטת הסנטורים הדמוקרטים נובעת לא רק ממאמצי הלובינג של הבית הלבן אלא גם ממורת רוח על החלטת נתניהו, שהתקבלה בלי תיאום עם הבית הלבן. לדברי מקורות על גבעת הקפיטול, בעיני מחוקקים דמוקרטים רבים נתפסת התנהלותו של נתניהו כזלזול מכוון באובמה וכהתערבות בפוליטיקה הפנימית בארה"ב.

"רבים מעמיתיי הדמוקרטים ואנוכי שלחנו מכתב לנשיא, ובו אנו מודיעים לו שלא נתמוך בהצעת חוק קרק-מננדז (בעד סנקציות) במליאת הסנט לפני 24 במארס, ורק אם לא יושג הסכם מסגרת פוליטי (בין איראן לארה"ב ושותפותיה)", כתב סנטור מננדז.

יחד עם זאת, מביע הסנטור ספק אם ארה"ב אכן תוכל להגיע להסכם עם איראן אפילו אחרי מועד היעד. "בהתחשב בהתנהלותה של איראן במו"מ הגרעיני, אחרי שתי הארכות קודמות של מועדי יעד, אנו חוששים שאיראן מושכת בכוונה תחילה את השיחות כדי לשפר את יכולת המיקוח שלה", כתב מננדז. "אנו מצפים שהממשל יקיים התייעצויות הדוקות עם מחוקקים בקונגרס בחודשים הבאים ואנו מקווים לעבוד יחד (עם הבית הלבן) כדי להגיע למטרה המשותפת: לגלגל אחורה את יכולתה של איראן לפתח נשק גרעיני".

הרפובליקנים מודים עתה, כי גוועה יזמתם להטיל סנקציות חדשות על איראן. הסנטור הרפובליקני בוב קורקר, יו"ר ועדת החוץ של הסנט, אמר אמש, כי לא סביר להניח שהסנט יצביע בעד חקיקה כזו בעקבות הסתלקותם של הדמוקרטים מהיזמה. "אם אנו רוצים לדבר בקול אחד ולהפגין עצמה כלפי איראן, לא נראה שנוכל להצביע על סנקציות לפני 24 במארס", אמר הסנטור.

במקביל, צירים דמוקרטים בבית-הנבחרים קוראים עתה לעמיתיהם לא לקדם סנקציות על איראן. את היזמה מובילים הצירים קית אליסון, המוסלמי היחיד בבית-הנבחרים, ראול גריחאלווה וברברה לי, שכתבו לחברי ועדת החוץ של בית-הנבחרים לסכל את מאמצי ההנהגה הרפובליקנית של הבית ליזום סנקציות חדשות. הם טוענים שסנקציות כאלה יביאו לקריסת המו"מ עם איראן.