מחקר: הקמתם סטארט-אפ? יש סיכוי של 96% שתיכשלו

עורכי המחקר בדקו את מצבו של ההון סיכון הישראלי במשך 15 שנים, אספו נתונים על יותר מ-10,000 חברות הזנק וגילו שרק ארבעה מכל מאה סטארט-אפים מצליחים

הייטק  / צלם: thinkstock
הייטק / צלם: thinkstock

הקמתם חברת סטארט-אפ? מאמינים שההצלחה נמצאת מעבר לפינה? קוראים את הכותרות בעיתונות הכלכלית על שנת השיא של ההיי-טק הישראלי ומשוכנעים שגם אתם יכולים? מחקר חדש של IVC ו-REVERSEXIT מזכיר שתחום ההון סיכון הוא - באופן לא מאוד מפתיע - מסוכן.

עורכי המחקר בדקו את מצבו של ההון סיכון הישראלי במשך 15 שנים (1999 עד 2014), אספו נתונים על יותר מ-10,000 חברות הזנק וגילו שרק ארבעה מכל מאה סטארט-אפים מצליחים. במילים אחרות - יש סיכוי של 96% שהסטארט-אפ שהקמתם, או חלמתם להקים, ייכשל.

איזה סטארט-אפ נחשב להצלחה? מדובר בשאלה לא פשוטה. עורכי המחקר בדקה שלושה פרמטרים שונים: היקף מכירות שנתי (מעל ל-100 מיליון דולר), מספר עובדים (יותר ממאה) או אקזיט חיובי (מצב שבו החברה נמכרה בסכום שגבוה יותר מהסכום שהושקע בה). מהמחקר עולה כי יותר מ-46% מהחברות שהוקמו ב-15 השנים האחרונות נסגרו ואילו האחרות נמצאות בשלבים שונים של התקדמות. מבין החברות שאינן פעילות, רק 662 (14% בלבד) נרכשו. אבל גם רכישה לא מעידה בהכרח על הצלחה - רק מחצית מהחברות נמכרו לפי מכפיל עסקה חיובי.

קובי שימנה, מנכ"ל חברת המחקר IVC, התייחס לנתונים ואמר כי "בניסיון להגדיר מהי הצלחה עבור חברת היי-טק, גילינו כי קיימות נקודות מבט שונות להגדרת הצלחה. מבחינת חלק לא מבוטל מהיזמים, הצלחה היא הגשמה של רעיון עסקי, חלום או חידוש טכנולוגי ומימושו לכדי עסק אמיתי. אצל היזמים הצעירים יותר מצאנו גם את הרצון 'לעשות את המכה' כלומר להקים סטארט-אפ ולמכור אותו ברווח משמעותי, אם כי זה לא משקף את הרוב. מבחינת המשקיעים, החזר חיובי וריאלי על ההשקעה יוגדר כהצלחה ואילו מבחינת המדינה, הצלחה של התעשייה נמדדת בהיקפי היצוא ובתרומה להגדלת מספר מקומות העבודה ותשלומי מיסים כגון מס הכנסה ומס חברות".

במחקר ניתן למצוא גם מספרים שעשויים לעודד יזמים. מהנתונים עולה שסטארט-אפ מצליח לא חייב לגייס הון - 17% מהחברות שהצליחו עשו זאת לא גייסו מימון חיצוני. ובכל זאת, גיוס של כסף לא מבטיח הצלחה: 41% מהחברות שקיבלו הון ממשקיעים נסגרו או נמכרו בהפסד.

הסקר מצביע על כך שכמעט מחצית מחברות הסארט-אפ (46%) נסגרות תוך פרק זמן ממוצע של 3.5 שנים. נציין כי הרוב המוחלט של החברות בשוק מוגדרות על ידי עורכי המחקר כחברות "מתגלגלות", כאלה שמצליחות לצוף מעל המים אך לא לייצר ערך משמעותי ולהצליח, לפי הפרמטרים שהוזכרו לעיל.

אחת מיוזמות המחקר היא כאמור חברת REVERSEXIT אשר צפויה להשיק בקרוב פלטפורמה שתנסה לשדך בין חברות הזנק לבין גורמים אחרים בתעשייה (לרבות תאגידים, משקיעים וכו') באמצעות ניתוח של ביג דאטה.

סטארטאפים
 סטארטאפים