לאן הולך האירו?

קובעי המדיניות באירופה רוצים לראות את האירו בשוויון עם הדולר

כסף / צילום: רויטרס
כסף / צילום: רויטרס

אני ממשיך לדגול בדעה שהדולר האמריקאי יהיה ציר העולם הפיננסי ב-2015. על כן, וכהמשך טבעי למה כתבתי כאן בשבוע שעבר, אני רוצה להציג בפניכם את הגורם המשפיע ביותר על חוזקו של המטבע האמריקאי (כמרכיב בדולר-אינדקס): האירו.

הפעם מן ההיבט הטכני, וקצת על ההשלכות השונות שיכולות לנבוע מן התסריטים האפשריים הנובעים מן הגרף. ובכן, הנה גרף שבועי של המטבע האירופי, אחרי כל מה שהוא עבר לאחרונה, דהיינו אחרי הציפייה, וההגשמה, של תוכנית ההרחבה הכמותית על ידי הבנק המרכזי:

משה-שלום-אירו-03-02
 משה-שלום-אירו-03-02

חריפות המהלך היורד

ניתן מייד להיווכח בקצב המסחרר שבו הירידה האחרונה התנהלה. לדעתי, השכנוע העצמי שבוטא לאחרונה הינו ללא תקדים, ואף עולה על מה שראינו כאשר קיומו של גוש האירו היה בסכנה, בתחילת 2010.

כזכור, הופיע אז המשבר היווני הראשון, ואיתו תחילתם הרעיוני של מנגנוני ההצלה שההרחבה הכמותית מהווה כעת את שיאם: מנגנון הנזילות לשעת חירום, וה-LTRO. כמו כן, היינו לפני השלמת הרפורמה הבנקאית האירופית, המהווה התחלה של איחוד פיננסי אמיתי ביבשת. חוסר הוודאות, והלמידה תוך כדי נהיגה, גרמו לירידה ההיא להיות חריפה, אך מכמה היבטי מומנטום, פחות מזו האחרונה.

תחנות ביניים

אזור העצירה היחיד המשמעותי במסלול היורד, סביב 1.26-1.28, היה הגיוני מאוד מבחינה טכנית. שימו לב כמה פעילות היסטורית נעשתה בעבר סביב אזור זה, ואיך הוא שימש כתמיכה כמעט לכל אורך הגרף המוצג. אבל, וזה אבל חשוב, היה קשה להאמין שאנו נראה מהלך ריסוק רציף כל כך עד היעד הבא סביב 1.10 (תוך יומי).

היעד הזה נראה כה רחוק, ומעבר לתמיכות ההיסטוריות של שני המשברים היווניים הקודמים, שהיו הרבה מחשבות על עוד תחנות ביניים שלא קרמו, בסופו של דבר, עור וגידים. וכך, האירו הגיע לנקודת המפגש עם קו המגמה היורד, אשר נמתח מן השפלים המסומנים על ידי עיגולים סגולים. כאן הוא נעצר, והתייצב.

ועכשיו לתסריטים:

האופטימי (עבור המטבע):

בכל הפעמים שהמטבע הגיע למפגש דומה, זה היה על מנת לעשות היפוך של V לכיוון השני. פעמיים, במסגרת של חזרה מטה, כתיקון טכני ראשון אחרי סיום הירידה הקודמת, ופעם אחת מן התחתית של הירידה הגדולה עצמה.

לכן, ועל פי התקדימים האלו, הגיוני שנראה חזרה מעלה מדורגת, ובעלת מבנה של שיני מסור, אחרי תקופה קצרה של התייצבות. למקרה הזה תופעות לוואי מעניינות ומנוגדות לכוונות המכוונים:

ירידת ערכו של האירו רצויה מאוד על ידי קובעי המדיניות (וביניהם היוזם של הירידה - מריו דרגי), על מנת לייצר תחרותיות יצוא לתעשיות האירופיות. כמו כן, יש האומרים שפיחות האירו היא התוצאה הבולטת, והעיקרית, שתהיה להרחבה הכמותית שהופעלה. לכן, חזרה מעלה משמעותית של המטבע תשבש בצורה קשה את המעשה המוניטארי ההיסטורי, ותכניס אלמנט של חוסר אמון בהנהגה של הבנק המרכזי.

הפסימי (גם הוא עבור המטבע):

רבים חושבים שאנו צריכים להתייחס למהלך של הימים האלו בדיוק כפי שהתייחסנו אליו כאשר הייתה סכנה של ממש למבנה של האירו עצמו, כמטבע משותף, דהיינו על פי מה שקרה ב-2010. למה? כי לפנינו מהלך של מדיניות השחתת מטבע מכוונת, ומשנה את מצב מאזן הכוחות בתוך הבנק המרכזי, ובאירופה, מבחינה פיננסית. מן ה"גרמניות" המסורתית, ל"אמריקאיות" הליברלית הקיינסיינית.

ולכן, כפי שהאירו ירד אז מעבר לאזור התמיכה הדינאמי הסגול, עלינו לצפות לכך גם הפעם, ולהניח שיעדו יהיה הקו הנמוך יותר (זה של העיגולים הירוקים). או אז, העצירה, ההתייצבות, ואולי אף התיקון הטכני שנראה בימים הקרובים, הם בעצם רק אותה תחנת ביניים למחירים הרבה יותר נמוכים. למעשה - יעד לכיוון השוואת ערך עם הדולר. שימו לב, שבאורח פלא, מתיחת גבולות התעלה, שבה האירו נע עד עתה, מביא אותנו אכן לאזור אותה השוות ערך בין המטבע האמריקאי לאירופי, וזאת בסביבות יולי השנה.

מי מהתסריטים סביר יותר?

לדעתי, כוונתם של קובעי המדיניות היא שהפסימי יהיה זה שנראה מתבצע לנגד עינינו. אולם, ומי יודע זאת טוב יותר מהם, מה שרוצים לא תמיד מתגשם, וחוזקו של הדולר כבר מתחיל להיות בעיה גדולה מאוד לייצוא של ארה"ב, אך במיוחד למצבן הכלכלי של מדינות מתפתחות אשר לקחו על עצמן חובות דולריים רבים. שווה מעקב.

השאלה שנותרה היא: האם ההרחבה הכמותית תשנה משהו מהותי? רוב האנליסטים מאוד סקפטיים, והתקווה היא, שלפחות, היא לא תזיק.

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב-FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.