מוציאים מכיס אחד, מכניסים מכיס שני: סיכום חלון ההעברות

341 מיליון אירו הוציאו הקבוצות בחמש הליגות הגדולות על רכש בחלון ההעברות; אבל בעידן הפייננשל פייר-פליי יש קו אחד ברור, אפילו אצל בזבזניות חולניות כמו צ'לסי: מי שרוכש, דואג במקביל למכור כמעט באותו סכום

חואן קוואדראדו / צלם: רויטרס

כמה טוב לחיות בעידן המידע הדיגיטלי חסר הגבולות: בכל יום מגלים הפתעה טכנולוגית חדשה. זה מרגש על אחת כמה וכמה כשמדובר, ממש במקרה - על אחד הימים שהכי מטריפים את תעשיית הכדורגל האירופי: היום בו נסגר חלון ההעברות. אתמול (ב') בלילה הסתיים המועד של ינואר 2015 בליגות הבכירות - אנגליה, גרמניה, איטליה וצרפת (בספרד נטרק החלון כבר בליל שישי). ואתמול, לראשונה - פיפ"א פרסמה, באמצעות מערכת ה-TMS החדישה שלה, שמנטרת את הפעילות של שוק ההעברות העולמי ברמת הביג דאטה - כמה נתונים מרתקים אודותיו, בזמן אמת, באמצעות חשבון הטוויטר @fifatms.

למשל, אם הייתה לכם תחושה שהליגה האיטלקית הולכת ומזדקנת בקיץ האחרון, לאחר שנחתו אצלה קשישים כגון רפא מארקז (35, ורונה), אשלי קול (33, רומא), נמניה וידיץ' (33, אינטר) ופטריס אברה (33, יובנטוס) - אז עכשיו אפשר לספר בוודאות שהמגמה ממשיכה: הגיל הממוצע של אלו שנרכשו החורף על-ידי קבוצות הסרייה A הוא 24.6, עלייה מדאיגה לעומת שחקנים בני 21.6 בממוצע שהביאו מועדוני ארץ המגף ב-2011; למשל 2: שחקנים בריטים היו מעורבים בהכי הרבה העברות בחורף הזה - 50 מהם החליפו מקום עבודה, בעוד ספרד במקום השני עם 40 שחקנים, ואח"כ צרפת (25), קרואטיה וברזיל (18 כ"א) וגרמניה (17); למשל 3: מלבד חמש הליגות הבכירות האירופיות - הייתה זו הליגה המקסיקנית שהוציאה הכי הרבה כסף על רכישות בינלאומיות (שחקנים שהגיעו ממדינות אחרות, לא כולל העברות פנים-מקסיקניות) - 43.3 מיליון אירו. שזה יותר ממה שהוציאו החורף בליגה הצרפתית. יש חיים גם מחוץ ליבשת הישנה.

בחלון החורפי, "חלון התיקונים" של הכדורגל - נרשמות תנועות מעטות הרבה יותר מאשר "חלון הבנייה" של הקיץ. אפשר להתחיל לפנטז על כמויות המידע העצומות שיוזרמו מה-TMS כשבאירופה ייגמר הקיפאון.

***

מאגר מידע ותיק יותר מה-TMS של פיפ"א, מספק אתר transfermarkt.de, שמשתמש בשירותיהם של אינספור חוקרים, סוכני שחקנים וכלי תקשורת במטרה למדוד את היקפיו הכלכליים של שוק ההעברות. לפי נתוני האתר - סך ההוצאות בחמש הליגות הבכירות בינואר 2015 הסתכם ב-381.4 מיליון אירו, עלייה של כ-18% ביחס לינואר 2014 (ר' גרף). כרגיל קבוצות הפרמיירליג האנגלית, הליגה העשירה מכולן - אחראיות למרבית הפעילות: 157.2 מיליון אירו (41.2% מהסך הכל). איטליה שנייה (75.3 מיליון, 19.7%), גרמניה (62.4, 16.3%), ספרד (54.5, 14.2%) וצרפת (32, 8.3%).

חלון ההעברות החורפי
 חלון ההעברות החורפי

דרך אחרת לבחון את המספרים, אולי נכונה יותר - היא לבדוק את ההוצאות "נטו" בשוק - כלומר הסכומים שבזבזו הקבוצות על רכש חדש, בקיזוז אלו שהן הכניסו ממכירת שחקנים אחרים. במרבית המקרים ישנה קורלציה ברורה בין שני הפרמטרים. עניין של בניית תקציב, שכל בעלים/חשב/מנהל מקצועי/מאמן במועדון כדורגל, אפילו אם הוא רוקי - יודע שצריך לקחת בחשבון. כאן המספרים כבר דומים הרבה יותר לשנה שעברה: ההוצאות "נטו" בחמש הליגות הבכירות עמדו על 128.9 מיליון אירו, נתון כמעט זהה לזה שנרשם בינואר 2014 בסך 131.5 מיליון אירו, וגם לזה של החלון החורפי מלפני שנתיים (129.4 מיליון אירו). במילים אחרות: בעידן הפייננשל פייר-פליי, בו אופ"א קובעת חוקים ברורים על היקפי הגירעון השנתי שקבוצות יכולות לייצר - כל צ'ק מדוד, ואין התפרעויות בלתי מתוכננות. איפה 2015 ואיפה ימי הטירוף של חורף 2008, לדוגמה - אז בפרמיירליג, לבדה, הוציאו קרוב ל-100 מיליון אירו "נטו" על רכש.

***

דוגמה מצוינת לניהול תקציבי מדוד של תחום הרכש אפשר לקחת ממה שעשתה בחלון הזה צ'לסי. לפי העיתונאי ניק האריס, מנהל הבלוג הנחשב SportingIntelligence, מדובר על מועדון שמאז 1992/93, עונת הייסוד של הפרמיירליג, הוציא 1.64 מיליארד אירו (ברוטו) על קניית שחקנים - מקום שני בכדורגל העולמי רק לריאל מדריד (1.93 מיליארד אירו). אבל הקבוצה של רומן אברמוביץ', ששברה במהלך השנים כמה שיאי הפסדים כספיים בכדורגל העולמי - יודעת שבעידן הפייננשל פייר-פליי החדש, כספיו של האוליגרך מוכרחים להישמר בארנק - ובעונה הקודמת (2013/14), לראשונה מאז עברה לבעלות רוסית - צ'לסי אפילו רשמה רווח (של כ-25 מיליון אירו; בעונת 2011/12 סיימה מאוזנת).

וכך זה בא לידי ביטוי בחלון שנסגר הלילה: חואן קוודראדו, מלך הבישולים של המונדיאל במדי נבחרת קולומביה (4, בצוותא עם טוני קרוס), נרכש מפיורנטינה תמורת 33.4 מיליון אירו. אנדרה שורלה נמכר במקביל לוולפסבורג ב-32 מיליון; בניתוח כלל עונתי, שכולל גם את הרכש שעשתה צ'לסי בקיץ - היא הוציאה ב-2014/15 סך של 140 על רכש (דייגו קוסטה הכי יקר - שולמו לאתלטיקו מדריד 38 מיליון אירו בעבורו), אבל מנגד הכניסה לקופה 144.6 מיליון אירו, בין היתר בתמורה לדויד לואיז (פ.ס.ז') ורומלו לוקאקו (אברטון). הכל, אבל הכל - מחושב.

השחקנים הכי יקרים של ינואר 2015
 השחקנים הכי יקרים של ינואר 2015