מאבק העובדים בתרכובת הברום מידרדר למחוזות שפלים

העובדים טוענים כי הם קורבנות של נקמנותה של כיל בממשלה, וכי ביריוני ההנהלה איימו על ילדי עובדים ■ מנהלים הגישו תלונות במשטרה על אלימות הוועד ■ שני הצדדים מסכימים: הקווים האדומים נחצו

למערכה הזאת הצדדים מגיעים מוכנים, נחושים, החרבות מצוחצחות: בצד האחד, מאות עובדי תרכובות ברום שמקבוצת כימיקלים לישראל (כיל), ש-140 מהם עשויים למצוא את עצמם בקרוב בלי עבודה. בצד השני, הנהלת הקונצרן, שבבעלות איש העסקים עידן עופר, שנחושה לפטר במסגרת התייעלות, שלטענתה נכפתה עליה, בין השאר בגלל החלטת הממשלה לאמץ את המלצות הוועדה בראשות פרופ' איתן ששינסקי. לפי המלצות אלה, היא תשלם לקופת המדינה מסים של כ-2.5 מיליארד שקל בשנה החל מ-2017.

850 עובדים בתרכובות ברום שבנאות חובב, רובם הגדול תושבי הנגב: מקום עבודה יציב, ביטחון תעסוקתי, משכורות נאות, הטבות מפליגות, ששכניהם בבאר-שבע או בדימונה יכולים רק להתבונן עליהם מהצד בקנאה. לפי טענת כיל, עלות השכר השנתית של חלק מהעובדים מסתכמת ביותר ממיליון שקל.

משא-ומתן שניהלו הצדדים בחודשיים האחרונים בהוראת בית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע קרס לאחר שהעובדים פרשו ממנו בנימוק שההנהלה "מתעקשת לחתוך בבשר החי" ודחתה בזו אחר זו הצעות פשרה שהעלו נציגיהם. לטענת יו"ר הוועד, אבנר בן סניור, במצב הדברים הקיים מדובר בהליך שהוא סר טעם, שעידן עופר להוט לנקום בממשלה על החלטתה לאמץ את המלצות ששינסקי.

הסירו את הכפפות

מבחינת כיל, פיצוץ המו"מ מהשבוע שעבר, היווה את האות להסרת הכפפות ולפעולה חד צדדית: זימון של 140 עובדים לשימוע לפני פיטורים, להראות מי כאן, בסופו של דבר, בעל הבית. ברקע, הנהלת הקבוצה טוענת כי כבר נגמר לה הזמן. לטענתה, תרכובות ברום היא חברה לא יעילה ולא רווחית וההתייעלות נחוצה. אחרי תרכובות ברום, ההתייעלות תתרחב למפעלים נוספים של הקבוצה. כך זה נראה ומרגיש כשחברת ענק, עוגן תעסוקתי מרכזי באזור הדרום, מחליטה לעצור השקעות בישראל: מכתב פיטורים לעובד מבאר-שבע, הודעה לעיתונות על רכישת חברה באוסטריה, או פיתוח של מכרה אשלג בקטלוניה.

עד אתמול, עובדי תרכובות ברום דחו את קריאות ההנהלה לסור למשרדי האגף למשאבי אנוש ולקבל את המכתבים שמזמנים אותם לשימוע. ההנהלה הגיבה למרד ושיגרה את המכתבים באמצעות שליחים בדיוור ישיר לבתי העובדים. לאלה שלא פתחו את הדלת - בין אם לא רצו ובין אם לא היו בבית - המכתבים חיכו על הדלת, מודבקים בסרט הדבקה של מפעלי ים המלח. "זה במקרה הטוב", טוען בן סניור, "במקרים אחרים, בריונים שהחברה שכרה נתנו את המכתבים לילדים של העובדים. ההנהלה חצתה קווים אדומים".

תגובת העובדים לא איחרה לבוא: אמש ישבו כמה בכירים מתרכובות ברום עם אורחי החברה שבאו מחו"ל לארוחת ערב במסעדה בבאר-שבע. עשרות מהם התייצבו מחוץ למסעדה, הפגינו, ניסו להביך את המארחים מול האורחים באמצע הסטייק.

לטענת העובדים, הארוחה פוצצה. גורמים בחברה הכחישו, אבל טענו שמישהו חיבל במזיד במכונית הסקודה של אחד הסמנכ"לים, בזמן שישב במסעדה. לטענת החברה, החבלה התגלתה רק כשהבכיר היה בנסיעה לכביתו, על הכביש מהיר "באופן שעלול היה לגרום לתאונת דרכים ולסכן את חייו. העובדים ניקבו גלגל קדמי ימני וגלגל אחורי שמאלי. בנס נמנעה תאונה".

ההסלמה נמשכה גם הבוקר: עשרות מעובדי החברה הקדימו והתייצבו מול בתיהם של שני סמנכ"לים נוספים ביישוב להבים: היו שם צעקות, מגפונים, שלטים. אחד הסמנכ"לים סיפר שהוא יצא מהבית עוד בטרם התייצבו בשעריו המפגינים. כשהם באו, הם מצאו שם את אשתו ואת ארבעת ילדיו שהתארגנו ליום לימודים. הגדול יצא מהבית כדי לבדוק את פשר ההמולה, ולטענת הסמנכ"ל, נחשף לאיומים על חייו. "צעקו לו שירדפו אותו, שיהרגו אותו. שלא לדבר על הרעש ועל הבהלה שקמה בשכונה. זאת לא התנהגות הגיונית. עם כל הכבוד למאבקי עובדים - יש גבולות שאותם לא חוצים", אמר בכיר בחברה.

בכירים בחברה טענו היום כי התייצבו בתחנת המשטרה בבאר-שבע, מסרו עדויות וביקשו מהשוטרים לחקור. עד הצהרים אישרו במרחב הנגב של המשטרה כי התקבלה תלונה על החבלה ברכב וכי התלונה תיחקר.

הוועד: "זה מאבק לגיטימי"

בינתיים, בכיל מדברים על בכירים שמרגישים מאוימים, מספרים על מאבטחים שהוצמדו לחלק מהם, לפחות בעת הגעתם למפעל שבנאות חובב ובצאתם ממנו. מנהלים אחרים, כך לטענת החברה, מקבלים שירותי אבטחה הדוקים יותר, לפחות עד יעבור זעם.

"שטויות", הגיב הבוקר בן סניור, בשעה שהיה בדרכו מבאר-שבע לתל-אביב לפגישה דחופה עם יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן. על הפרק - תיאום מהלכים לימי המאבק הבאים. לדבריו, אפשר שגם ועדי העובדים הנוספים בקבוצת כיל יצטרפו למאבק, ישבשו את הפעילות במפעלים כאות הזדהות או שיפתחו בשביתה כללית. "נכון שהחרפנו את המאבק ונקטנו בצעדים חמורים יותר מהימים האחרונים, אבל החבלה ברכב היא טענה לא נכונה. מעניין איך אפשר לפנצ'ר מכונית ולגלות את התקר רק אחרי נסיעה ארוכה יחסית. הפכו אותנו למומחים לחבלה. כל הטענות האלה נועדו להשחיר את פניהם של העובדים שמנהלים מאבק לגיטימי".

בן סניור הכחיש גם את הטענות על איומים שהושמעו לעבר ילדיהם של סמנכ"ל אחר: "לא היו איומים, אבל היו צעקות. עשינו שם רעש וצלצולים. אם הילדים שלנו לא יישנו בשקט - אז גם הילדים של בכירי החברה לא יישנו בשקט", אמר.

"לעובדים שמורה הזכות להתאגדות, למחאה ולשביתה ואנחנו מכבדים זאת", אמר היום מנכ"ל כיל ישראל, אבנר מימון, "אבל לא נוכל לקבל מעשי אלימות, פגיעה בנפש וברכוש. על ועד העובדים, ובעיקר על היו"ר שלו, מוטלת האחריות למנוע הסתה ולדאוג שפעולות המחאה והשביתה של העובדים ייעשו בהתאם לחוק ולכללי התנהגות מכבדים. נגד עובדים שינהגו באלימות יוגשו תלונות במשטרה ובנוסף ייפתח הליך של בירור פנימי, והם יטופלו בהתאם לכללי המשמעת המקובלים עד כדי סיום עבודתם בחברה".

בן סניור לא מתרגש ומבטיח שהמשך יבוא. "זה מאבק לגיטימי ואנחנו נמשיך להגיע לבתי הבכירים ולצעוק את צעקותינו", אמר היום. "אנחנו לא נוקטים באלימות. גם אותנו הם מפחידים. שהמשטרה תחקור".

כיל
 כיל