השאלה שאינה ראויה לתשובה

מפלגות לא צריכות לענות על השאלה "האם תצטרף לממשלה של..."

"האם תצטרפו לממשלה בראשות נתניהו?" - השאלה הזאת היא אחת השגורות ביותר בפיותיהם של מראיינים/ות מכל הסוגים והגוונים. ואם הנשאל לא משיב עליה, מטיחים בו בעוז: "אתה לא משיב לשאלה". כאילו האדם ביצע מעשה תרמית, או שהוא מנסה "לעבוד" על הבוחרים המייחלים לתשובה.

למה אתם, מראיינים מכובדים, מבלבלים את המוח, תסלחו לי, עם שאלות כאלה? למה אתם לא מבינים כי מרואיין שנותן תשובה לשאלה כזאת הוא זה שאינו רציני. כי הוא לא יכול לדעת את התשובה. אלא אם כן מדובר באיש מפלגה מקובעת, בימין או בשמאל. למרצ, למשל, אין בעיה "להתחייב" שלא "תשב עם נתניהו". כי השמאליות היא הבסיס לקיומה של מפלגה זו.

גם מרצ לא יכולה

במחשבה שנייה, גם מפלגה כמו מרצ לא יכולה להתחייב. כלומר, היא יכולה להתחייב, אבל לא בהכרח לקיים. היום מפרסמת מרצ מודעה שבה היא "מאשימה": "מנהיגי המחנה הציוני מסרבים להתחייב שלא יישבו בממשלה עם ביבי". האם מופרך לראות מצב בו יהיה צורך במרצ כדי להקים ממשלה בשיתוף הימין שתחתור לשלום על בסיס שתי מדינות? במקרה כזה גם מרצ לא תתקשה להסביר שהיא מפרה את התחייבותה כדי לקדם... משהו, לא משנה. שלום, כלכלה, משהו. מספר ההסברים הפוטנציאליים להפרת התחייבות עומד ביחס ישר למספר ההתחייבויות.

יש רק דרך אחת להימנע מהפרת התחייבויות, והיא לא לתת אותן. וזו הדרך הנכונה, הנבונה והמוסרית ביותר. יש כמובן תחומים שבהם על המפלגה להשמיע את דעתה ועמדתה. אבל לא בשאלה כמו "האם תצטרף לממשלה?" או כל שאלה המבקשת התחייבות עתידית. כי מה אנחנו יודעים היום על מה שיהיה אחרי הבחירות? אנשים קובעים את עמדתם על פי הנסיבות המתקיימות בזמן אמת. זה חוסר אחריות לקבוע עמדה על פי נסיבות המתקיימות בזמן הצגת השאלה. אלא שמרואיינים נכנעים לעתים ל"טרור" של "לא ענית לשאלה", ואז הם מגמגמים משהו, ואחרי הבחרות הם נאלצים לעמוד בפני ההאשמה: "אבל לפני הבחירות אמרת....".

משחק ילדים

כדאי להפסיק את הקרקס הזה, הוא לא מכבד את המראיינים וגם לא את המרואיינים. כי זה לא רציני, זה פופוליסטי, כמו משחק ילדים. אני מבין שלמראיינים יהיה קצת קשה להיפרד משאלה המציגה אותם כמי שאינם נרתעים להקשות על הפוליטיקאים. אבל למה המרואיינים צריכים לשחק את המשחק הזה? הנה עצה בחינם מה להשיב לשאלות של "בחזרה לעתיד": "כוונתי היא לנהוג כך וכך, אבל אני לא יכול להתחייב לגבי מצבים עתידיים שאין לי מושג מה יהיו". זו לא רק תשובה יותר אינטליגנטית מהשאלה, אלא גם יותר הוגנת למצביעים.