לשלוט בבית מהאפליקציה: כל החידושים בבית החכם

"בית חכם" הוא כבר לא פריבילגיה השמורה למעטים ועתירי ממון: גם הנורה, המזגן ומכונת הקפה יכולים להפוך בקלות רבה לחכמים יותר, בזכות חיבור לאינטרנט והורדה של אפליקציות מותאמות

סלולר / צילום: שאטרסטוק
סלולר / צילום: שאטרסטוק

במשך שנים ארוכות היה הבית החכם שמור רק לעשירי האלפיון העליון, אבל טכנולוגיות חדשות, אשר בראשן "האינטרנט של הדברים", הופכות את המוצרים מהסוג הזה לנגישים לכל אחד, ללא צורך בתשתית מיוחדת ויקרה. אם בעבר הצרכן היה צריך להשקיע בחשמל חכם, שלט משוכלל ומוצרים יקרים נוספים רק בשביל לשלוט בנורה בבית, היום הדבר זול בהרבה.

"האינטרנט של הדברים" (Internet Of Things) הוא מושג חם אותו אפשר לשמוע כמעט בכל הרצאה טכנולוגית. הרעיון הוא שמוצרים רבים, כמו המזגן, המקרר או המכונית, יהיו מחוברים לאינטרנט ויבצעו עבורנו דברים בזכות כך. האינטרנט של הדברים הוא הבנה שגם חפצים יכולים לדבר ביניהם ויש ערך מוסף בתקשורת הזו, למשל באמצעות שליטה הטמפרטורה בבית או במשרד.

כאשר אדם יושב בחדר ופתאום הטמפרטורה בחוץ מתחממת בצורה משמעותית, המזגן יבצע התאמה ויקרר בעוצמה חזקה יותר את החדר. במקרה הזה, מדובר בחיישן הנמצא מחוץ לבית ומדבר עם המזגן. זה בעצם ממחיש את הרעיון של האינטרנט של הדברים, כאשר מכשירים שונים מדברים אחד עם השני ויוצרים חוויה טובה יותר.

מוצרים ביתיים רבים, החל מהנורה, דרך המזגן ועד מכונת הקפה, יכולים להפוך כבר היום לחכמים יותר, בזכות חיבור לאינטרנט ואפליקציה מותאמת. "גלובס" בדק אילו מוצרים כבר קיימים היום בשוק.

1. הנורה והשעון מעורר מתחברים

נורות חכמות הן פיתוח שכנראה יתפוס בעתיד יותר יותר תאוצה, כאשר המחירים של המוצרים יהיו נמוכים יותר. חברת elgato החלה למכור את הנורה שלה Avea ברשת איי דיגיטל. הנורה יודעת להאיר את החדר בגוני צבע שונים, כאשר משלבים כמה נורות בו זמנית, ניתן ליצור מצבי אווירה שונים. את הפקודות לתסריטי הצבע, הנורה מקבלת באמצעות אפליקציה באייפון/אייפד. הפקודה מתקבלת באמצעות טכנולוגיית בלוטות', המאפשרת גם ליצור תסריט מעניין דרך השעון המעורר הפנימי של הסמארטפון. כאשר השעון מתחיל לצלצל בבוקר, הנורה יודעת להתחיל להאיר את החדר בתסריט של זריחה. חשוב לציין שבשוק קיימים מתחרים, כאשר המוכר בהם הוא Hue של חברת פיליפס.

מחיר: 330 שקל לנורה בודדת.

2. מכונת קפה באינטרנט

מכונות הקפה הופכות כל הזמן למשוכללות יותר, אבל כנראה שלא חשבתם שחסר להן חיבור WiFi. מכונת הקפה של Mr.Coffee מדגם Smart Optimal Brew Coffeemaker with Wemo, היא מוצר די סטנדרטי בתחום, רק עם יתרון אחד, חיבור לרשת האינטרנט ואפליקציה המאפשר לשלוט בה מרחוק. הדבר מאפשר לקבוע שעות בהן מכונת הקפה תתחיל לעבוד באופן אוטומטי או לשלוח פקודה כזו כאשר נמצאים בדרך הביתה מהעבודה. מעבר לזה, האפליקציה מעדכנת מתי צריך להחליף את הפילטר.

מחיר: 150 דולר.

3. מנעול בטביעת אצבע

מנעולים ביומטריים הם לא דבר חדש בשוק, אבל כאשר המחיר שלהם יירד בצורה משמעותית, הם יvפכו פופולריים יותר. חברת רב בריח החלה לאחרונה למכור את הדור השני של מנעול טביעת האצבע השייך לחברת DESI. המנעול של החברה מורכב משני חלקים: המנעול עצמו והמוח הביומטרי המתחבר אליו בתקשורת אלחוטית. את המנעול ניתן לפתוח בקלות, באמצעות הנחת האצבע. גם סגירת הדלת זריזה, רק שתי לחיצות כפתור (ישנה גם אופציה לנעילת הדלת בטריקה). מעבר לזה, ניתן להחזיק שלט רחוק קטן בבית, המאפשר לפתוח את הדלת כאשר יושבים בכורסה וצופים בטלוויזיה.

מחיר: 3,500 שקל.

4. מנעול בלוטות'

אם לא מתחשק לכם להוציא אלפי שקלים עבור מנעול לבית, יש פתרון זול יותר - מנעול של חברת Lockitron מדגם Bolt. המנעול עובד בטכנולוגיית בלוטות', כך שניתן לפתוח את הדלת באמצעות האפליקציה, כאשר נמצאים מטרים בודדים בקרבתה. האפליקציה של המנעול חכמה מאוד, היא מאפשרת לראות אילו אנשים נכנסו לבית באמצעותה וגם להסיר ולהוסיף משתמשים בלחיצת כפתור. מה שמאפשר להגדיר כניסה לעוזרת במועד מסוים ומיד אחר כן לבטל אותה. הסוללות של המנעול מחזיקות כחצי שנה וגם נותנות התראה כאשר הן הולכות להיגמר.

מחיר: 600-1,000 שקל.

5. תרמוסטט חכם

חברת Nest שנרכשה בשנה שעברה על-ידי גוגל ב-3.2 מילארד דולר, פיתחה מד חום ביתי חכם (תרמוסטט). הרעיון של המוצר של Nest הוא ללמוד את דפוסי ההתנהלות של בני הבית ואת הטמפרטורות המועדפות וכן להתאים את עצמו למזג האוויר. כך המכשיר משתמש בחיישני תנועה בכדי לבדוק אם בני הבית נמצאים בתוכו, ואם לא, הוא עובר למצב חיסכון ומקטין את עוצמת פעולתו. המכשיר מפעיל את הטמפרטורה הרצויה בבוקר כשבני הבית משכימים, כאשר הם הולכים לישון, הוא מתאים את עצמו למצב לילה. בנוסף, ניתן לשלוט עליו מרחוק באמצעות אפליקציה.

מחיר: 250 דולר.

6. חוסכים במים החמים

דוד המים החמים הוא מקור לבזבוז חשמל, מוצר בשם טרמוביט מנסה לחסוך למשתמש את הבזבוז הזה. הטרמוביט מגיע כצג בקרה דיגיטלי אלחוטי העובד על סוללות וניתן להפעילו ידנית או אוטומטית למשך שבוע קדימה. על גבי הצג ניתן לראות מהי הטמפרטורה של המים בדוד וכן לקבוע את מידת החום הרצויה. על ידי קביעת החום הרצוי בזמנים המוגדרים, ניתן לחסוך בעלויות החשמל של חימום המים, שכן הדוד מחמם בדיוק כמה שצריך ולא מעבר לכך.

הטרמוביט כולל משדר קטן המחובר לדוד עצמו, אשר מעביר ומקבל את הנתונים מהצג בבית. את מידת החום ניתן לקבוע מראש ובכל פעם שהמערכת מגיעה לטמפרטורה שנקבעה היא מפסיקה את פעולת חימום המים ורק שומרת על הטמפרטורה הזאת קבועה למשך הזמן שנקבע. כך חוסכת המערכת שימוש מיותר בחשמל. ניתן לתכנת את הפעלת הדוד עד שבוע מראש.

מחיר: 1,150 שקל.

7. כל שקע חכם

חברת בלקין מציעה שקעי חשמל בשם Wemo, המאפשרים לשלוט בהפעלה ובכיבוי מוצרי חשמל מרחוק, באמצעות אפליקציה בסמארטפון. בלקין גם מציעה חיישן תנועה המתחבר לשקע החשמל ומאפשר להפעיל ולכבות את האור ברגע שאדם נכנס או יוצא מהחדר.

מחיר: 44 דולר.