ישראל מזהירה את האו"ם: חמאס מתכונן לעוד מלחמה

חצי שנה בלבד לאחר "צוק איתן" שלח שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, מכתב תלונה מדאיג למועצת הביטחון: "חמאס משקם את המנהרות" ■ הוא הפציר בעולם לפעול "לפני שתגיע הסלמה"

חצי שנה בלבד לאחר סיומו של מבצע "צוק איתן", ישראל מזהירה את העולם מפני סבב אלימות נוסף ברצועת עזה. במכתב תלונה שהעביר בסוף השבוע שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, למועצת הביטחון של האו"ם, כתב פרושאור כי הוא רוצה "להפנות את תשומת לבכם להתפתחות מדאיגה באזורנו. חמאס שוב מתכונן לצאת למתקפה". עוד כתב פרושאור כי ארגון הטרור משקם את מנהרות הטרור שלו שנועדו לפגוע באזרחים ישראלים. הוא הפציר בעולם לפעול בנושא לפני שיהיה מאוחר מדי.

במכתב התלונה, שעותק שלו הגיע לידי וואלה חדשות, מזהיר פרושאור את חברות מועצת הביטחון כי חמאס "מתכונן למתקפה באמצעות חימוש מחדש, בנייה מחדש של תשתית הטרור שלו והבהרת המחויבות שלו למלחמה נגד ישראל".

עוד הוסיף פרושאור: "חמאס עובד מסביב לשעון כדי לבנות מחדש את יכולות ייצור הנשק והיכולות הצבאיות שלו. הוא נחוש לתקוף את ישראל מהיבשה, מהאוויר ומהים". פרושאור מתייחס בין השאר לתקרית שאירעה לאחרונה, שבה נעצרה לחופי עזה ספינה שהובילה אמצעים לשיגור רקטות, וכותב: "במקום לשקם את עזה, חמאס עסוק בלשקם את תשתיות הטרור שלו. הוא ירה בחודשיים האחרונים כ-90 רקטות לעבר הים".

עוד מזהיר פרושאור באיגרת שלו למועצת הביטחון כי חמאס "עובד במרץ כדי לשקם את מנהרות הטרור שלו. אלה מנהרות ששימשו לביצוע חדירות לשטח ישראל כדי לתקוף אזרחים ישראלים". אין ספק, כותב פרושאור בסיום האיגרת שלו, כי חמאס "מתכונן לעימות נוסף עם ישראל. אני מפציר במועצת הביטחון להתייחס לנושא באופן מידי, לפני שהמצב יתדרדר עוד יותר". פרושאור העביר עותק של מכתב האזהרה גם למזכ"ל האו"ם, באן קי מון.

גורמים בכירים במערכת הביטחון מדברים זה כמה שבועות על כך שחמאס מכין את הקרקע לעימות נוסף, וזאת כחצי שנה בלבד לאחר מבצע "צוק איתן", שלטענת ראש הממשלה ושר הביטחון הסתיים בתבוסה צורבת ומרתיעה עבור הארגון. במקרה של פרושאור, האזהרה מגיעה הפעם מאחד הדיפלומטים הישראלים הבכירים ביותר ומיועדת לאוזניים בינלאומיות, אולם המסר דומה: חמאס מתכונן למלחמה נוספת, עובד במרץ לקראתה ומשקם גם את המנהרות שלו.

הקהילה הבינלאומית הבטיחה לאחר "צוק איתן" להתגייס למאמץ לשקם את רצועת עזה כדי למנוע מלחמה נוספת, אבל עד כה קצב השיקום בעזה איטי במיוחד. בסוף השבוע פורסמה כתבה נרחבת בעיתון האמריקני "וושינגטון פוסט" על המצב הקשה ברצועה, תחת הכותרת "חצי שנה לאחר ההרס הנרחב בעזה, המצב נראה גרוע יותר מתמיד". כתב העיתון בישראל, ויליאם בות', דיווח מחאן יונס כי "הכלכלה במיתון עמוק, ההבטחות למיליארדי דולרים עבור השיקום לא התממשו ותנועת חמאס מתכוננת שוב למלחמה".

השאלה שעליה איש אינו יודע להשיב היא תוך כמה זמן צפוי הסבב הנוסף שישראל הרשמית מזהירה את העולם לגביו. גורמים בכירים בירושלים מתעקשים לדבוק בנרטיב על כך ש"חמאס ספג מכה קשה" ואינו מעוניין בעימות נוסף, אולם מודים כי בהיעדר פתרון למצוקה הכלכלית ברצועה, אי אפשר לפסול על הסף התדרדרות למלחמה מוקדם מכפי שהיה צפוי. גם הסכם הפיוס בין קטאר למצרים, שבישראל קיוו כי יוביל לשיפור המצב ברצועה, לא הוביל עד כה לשינוי חיובי.