פרוטליקס: "אם נצליח בניסויים, חב' התרופות יתקשרו אלינו"

כך לדברי מנכ"ל פרוטליקס החדש משה מנור ■ תוצאות הניסוי לטיפול במחלה הגנטית פברי רומזות כי המוצר עשוי להיות טוב מהמוצרים הקיימים

חברת התרופות פרוטליקס דיווחה בשבוע שעבר על תוצאות חיוביות נוספות מהניסוי הראשוני במוצר לטיפול במחלה הגנטית פברי. התוצאות מעידות כי למוצר זמן שרידות ארוך יחסית בדם, והשפעה טובה במיוחד על תסמיני הלב והכליות של החולים, ומעט תופעות לוואי. תוצאות אלה רומזות כי מוצר זה עשוי להיות טוב ממוצרי הפברי הקיימים בשוק - אם כי הניסוי עדיין קטן מכדי לקבוע זאת בוודאות.

עתידה של פרוטליקס תלוי בהשוואת המוצר "ראש בראש" מול המוצרים הקיימים - זו האסטרטגיה החדשה שלה. תחת המנכ"ל החדש משה מנור, לשעבר מוביל המסחור של תרופת הקופקסון של טבע, היא מעוניינת לפתח רק מוצרים טובים יותר מהקיימים בשוק, ולא כבעבר - מוצרים זהים לקיים, במחיר מוזל.

בעבר האמינה החברה כי המחיר הזול של מוצריה יאפשר לה לכבוש נתחים יפים משווקים קיימים, אולם אז התבררו שני דברים, מסביר מנור: האחד הוא כי תהליך הפיתוח של חלבונים קיימים המופקים בתאי צמח הוא ארוך כמעט כמו זה של תרופה חדשה, ולכן אין כמעט קיצורי דרך, ולא משתלם לעשות תהליך כזה רק כדי להתחרות כאחד מבין זהים. כמו כן התברר כי גם את הנתח מהשוק הקיים, יותר קשה לכבוש מהמתוכנן.

"התברר כי מחיר לא תמיד יכול להיות יתרון יחסי למוצר", אומר מנור היום, "ושחברות הביטוח לא כל כך מוטרדות מן המחיר, מכיוון שמדובר במספר קטן של חולים. המחיר אינו משתנה מספיק קריטי עבורן כדי שיכריחו את המטופלים שלהן לעבור ממוצר שהם מחבבים למוצר חדש".

מרוצים מהקיים

התברר גם שהחולים והרופאים בשוק הגושה, שבו כבר פועלת החברה עם מוצר זהה לזה של המתחרים, כבר די מרוצים מהמוצרים הקיימים, אומר מנור. לא כך, לטענתו, בשוק הפברי.

- האם את אותם יתרונות שהפלטפורמה של פרוטליקס נותנת למוצר לפברי, היא יכולה לתת למוצרים נוספים?

"פלטפורמת הצמח יוצרת מולקולה עם מאפיינים קצת אחרים משל המולקולות המיוצרות מתא חיה, ולהערכתנו אכן ניתן להכליל יתרון זה גם לתרופות נוספות. עוד יתרון של הפלטפורמה הוא שהיא מאפשרת גם מתן תרופות בבליעה, שהיום ניתן לתת רק בהזרקה".

על בסיס יתרון זה מפתחת החברה מוצר אנטי-דלקתי המתחרה באנברל הניתן בהזרקה. שוק האנברל הוא 5 מיליארד דולר, ולכן גם כיבוש של חלק משוק זה יהווה הצלחה. כמו כן מפתחת פרוטליקס מוצר לטיפול בסיסטיק פיברוזיס, שלדבריה גם הוא משופר על פני הקיים.

"בתחום הפברי אנחנו יכולים לסיים את התהליך, ואף לשווק את המוצר לבד - אנחנו מאמינים כי הוא יוגש לאישור כבר ב-2017. בשני המוצרים הנוספים נצטרך שותף", אומר מנור, "כי אלה ניסויים ענקיים".

מנור: "אני מאמין כי לאור גודל השווקים ויתרון המוצר, אם נצליח בניסויים אפילו לא נצטרך להרים טלפון. יתקשרו אלינו".

האתגר העיקרי של פרוטליקס לשנים הקרובות קשור לכך שהפברי והמוצרים האחרים שלה עוד רחוקים מרחק רב מן השוק, ואילו המוצר לגושה כבר מאכזב שנים רבות. תפקידו של מנור יהיה לגרום למשקיעים לשכוח להתלהב שוב מן ההבטחות שבצנרת הפיתוח, תוך הפקת מה שאפשר מן הגושה.