עובדי כיל הפגינו מול ביתו של המנכ"ל בשד' רוטשילד בת"א

העובדים קראו להנהלה לסגת מתוכנית ההתייעלות שכוללת פיטורים ופרישה של מאות עובדים בתרכובות ברום ובמפעלי ים המלח גורם בכיר בכיל: "מי שפוגע בנגב באופן מתמשך הם הפוליטיקאים. אני ממליץ לעובדים לא להטיף לנו מוסר"

סטפן בורגס / צילום: תמר מצפי
סטפן בורגס / צילום: תמר מצפי

אות מעובדי כיל הפגינו היום (ב') בשדרות רוטשילד בתל-אביב, מתחת לביתו של מנכ"ל החברה, סטפן בורגס. באותה שעה בורגס היה בדרכו לישראל מביקור עבודה שעשה בארה"ב. המפגינים קראו לכיל לסגת מתוכנית ההתייעלות שגיבשה הקבוצה וכוללת פיטורים ופרישה של מאות עובדים בתרכובות ברום ובמפעלי ים המלח.

ההפגנה בתל-אביב התקיימה באישור המשטרה ומהווה המשך לגל מחאה שמובילים בעיקר עובדי כיל בסיוע ההסתדרות הכללית. אתמול הפגינו העובדים גם מול מעון ראש הממשלה בירושלים בקריאה להתערבות מיידית מצדו במשבר התעסוקה שפוקד את הדרום. "באנו הבוקר לעולם אחר, מבחינתנו זה חוץ לארץ", אמר יו"ר ועד העובדים בתרכובות ברום, אבנר בן סניור. "הסתכלנו אל הבניין המפואר שבו מתגורר בורגס ועד עכשיו כואב לנו הצוואר מהניסיון לראות את הקצה שלו. עצוב שמישהו שגר בישראל מסוגל לפטר בכזאת שיטתיות כל כך הרבה עובדים. כנראה שממרומי המגדל שבו הוא גר הוא נושם אוויר אחר".

בהנהלת כיל ובוועדי העובדים במפעלי הקבוצה בדרום נושאים עיניים לעבר ה-8 במרץ, העת שבה צפויים להיכנס לתוקף חלק ממכתבי הפיטורים ששוגרו לעובדי תרכובות ברום. בוועדי העובדים איימו היום כי אם כיל לא תיסוג עד אז מתוכנית ההתייעלות שהציגה - המאבק יסלים. "נבעיר את הנגב - וזאת לא סיסמה. נפסיק להיות ילדים טובים וננקוט במהלכים שיבהירו לכל אחד במדינה שלא ניתן להמשיך לחיות עם המצב הזה. לא ננקוט באלימות, אבל נקיים הפגנות בלי קבלת רישיונות מוקדמים מהמשטרה, נחסום כבישים, נפעל על גבול הלגיטימי. אנחנו נחושים להמשיך במאבק, וככל שהנהלת כיל תסלים את מהלכיה מולנו - אנחנו נגיב בהתאם", אמר בן סניור. גורם בכיר בכיל הגיב על האיום ואמר: "אני ממליץ לעובדים לא להטיף לנו מוסר ולא ללמד אותנו כיצד אנחנו יכולים לתמוך ולסייע לתושבי הנגב. מי שפוגע בנגב באופן מתמשך במהלך השנים האחרונות הם דווקא הפוליטיקאים, שבייחוד בתקופה של בחירות מטיפים לנו מוסר באמצעות כל מיקרופון".

הנהלת כיל מסרה בתגובה להמשך פעולות המחאה של ועדי העובדים כי "החברה תמשיך לתרום לאינטרס הציבורי בישראל גם לאחר שתיישם את תוכנית ההתייעלות במפעליה. גם אחריה היא תמשיך להיות המעסיק הגדול ביותר בנגב ולתת לעובדיה את השכר ואת תנאי העבודה הטובים בישראל".

השביתה בתרכובות ברום נמשכת כחודש ובמפעלי ים המלח כשבוע וחצי. כיל עדיין לא דיווחה לבורסה על היקף הנזק שנגרם לה בעקבות הימשכות מאבק העובדים, אך להערכת גורמים בתעשייה מדובר בהפסדים המסתכמים עד כה בכמה עשרות מיליוני דולרים. בוועדי העובדים, בהנהלת כיל ובהסתדרות הכללית טענו היום כי חרף הימשכות המשבר הצדדים לא מקיימים הידברות בניסיון להשיג פשרה. כיל ממשיכה לעמוד על זכותה להתייעל, כשמנגד העובדים דוחים בתוקף כל מהלך של התייעלות הכולל פיטורים קבוצתיים.