עובדי תעש: "משקיעים ירכשו את החברה רק לרווחים מהירים"

מודעות על פתיחת הליך המכירה של תעש למשקיע פרטי פורסמו היום ■ הערכות: בין המתעניינים - אלביט מערכות ומאיר שמיר

רשות החברות הממשלתיות פרסמה היום מודעות על פתיחת תהליך המכירה של התעשייה הצבאית (תעש) למשקיע פרטי. במודעות המתפרסמות בעיתונות בארץ ובעולם קוראת המדינה למשקיעים המעוניינים להשתתף בתהליך ההפרטה של תעש לפנות אל רשות החברות לקבלת מידע רלוונטי, ובהמשך - איתנותם הפיננסית תיבדק בידי הרשות והמלמ"ב (הממונה על הביטחון במשרד הביטחון) יקיים בדיקה נפרדת במטרה להבטיח את האינטרסים הביטחוניים של המדינה בחברה. על פי הערכות, על רכישת תעש יתמודדו אלביט מערכות, איש העסקים מאיר שמיר וייתכן שגם משקיעים זרים שיהיו מעורבים בקבוצות שיוקמו במהלך החודשים הקרובים.

רשות החברות מתכוונת להשלים את הליכי המכירה של החברה למשקיע פרטי עד סוף השנה או עד תחילת 2016. החברה עתידה להימכר כמקשה אחת, מלבד פעילות רגישה שמתקיימת בה ושתמשיך להיעשות במסגרת חברה ביטחונית ממשלתית חדשה שתוקם, בשם תומר מערכות.

"לא יחשבו על פיתוח החברה"

על רקע המהלך של רשות החברות, פנה היום (ה') יו"ר ועד עובדי תעש, איציק יהודה, למנהל רשות החברות, אורי יוגב, בבקשה להימנע מפתיחת המכרז למכירת החברה למשקיעים פיננסיים.

"יש לנו חשש כבד מפני מכירת החברה למשקיעים פיננסיים, שיפעלו אך ורק למען השאת רווחים מהירים. משקיעים פיננסיים לא יפעלו מתוך חשיבה על פיתוח החברה, לא יפתחו את המשאב האנושי ולא ישימו לנגד עיניהם את האינטרסים הביטחוניים החיוניים של מדינת ישראל", כתב יהודה, "הסכמתנו להפרטת החברה נעשתה תחת ההנחה כי קיים רצון משותף של כלל הגורמים למכירתה למשקיע אסטרטגי שיפעל לפיתוח החברה ולטובת האינטרסים הביטחוניים של המדינה".

על פי התוכנית של רשות החברות, בקיץ הקרוב ייפתחו חדרי מידע ובהם יוצגו למשקיעים שיעברו את הבידוק הפיננסי והביטחוני נתונים מפורטים הקשורים למצב הפיננסי של החברה ולפעילותה.

במסגרת הליכי המיון של משקיעים פרטיים שיביעו עניין בחברה, ייבחנו החוסן הכלכלי של המועמדים כדי שיוכלו להחזיק את החברה כעסק חי; ייבחנו היושר והיושרה של המשתתפים בהליך וזאת תוך הקפדה שהם אינם עומדים במצב של ניגוד עניינים בעיסוקיהם השונים עם מדינת ישראל.

הכניסה של משקיעים לחדרי המידע תהיה כרוכה בהפקדת ערבות בנקאית של כ-6 מיליון שקל. לאחר מכן, רשות החברות תפרסם את המכרז למכירת תעש.

סיור לקראת העתקת תעש לנגב

בתוך כך, יו"ר תעש, האלוף (במיל') אודי אדם, ומנהל רשות החברות יוגב סיירו היום ברמת בקע שבנגב, לשם תועתק בשנת 2020 פעילות תעש המופרטת.

גורמים בחברה אמרו כי בקרוב יחלו תהליכי התכנון של העברת יחידות הייצור של החברה אל הנגב. העברת הפעילות לרמת בקע צפויה לפנות קרקעות יקרות באזור השרון, ששווין מוערך בעשרות מיליארדי שקלים. המדינה תטהר את הקרקע, שזוהמה במהלך עשרות שנים של פעילות תעשייתית בתעש, ולפחות על פי התוכנית היא אמורה לשווק אותה.

בנוסף, המדינה עתידה למחוק את החובות שצברה כלפיה תעש, בהיקף של כ-3.5 מיליארד שקל. במתכונתה החדשה תעש תיקרא "תעש מערכות".

לראת הפרטת תעש
 לראת הפרטת תעש