המין המוחלש

למה יום האישה הבינלאומי מצטמצם למספר מועט של משדרים?

שידורים לכבוד יום האישה הבינלאומי, יום א' מ-20:00, בעיקר בערוצי התעודה

קולגה נבונה העלתה באוזניי רעיון יפה: מדוע, שאלה, לקראת יום האישה הבינלאומי, לא יעברו כל ערוצי התקשורת לשדר במעמד צד אחד, כלומר נשים: הגשת החדשות, פרשנותן ועוד - והכול רק מפי נשים.

האמת? זה היה יכול להיות רעיון מהפכני. הנה כי כן היה מוגש לנו היום הזה לא כמנה לבחירתנו (שגם היא לרוב מוגבלת לערוצי נישה), אלא כמשהו שאי-אפשר להתעלם ממנו בכל אשר תפנה: רדיו וטלוויזיה - ממהדורות החדשות ועד לחדשות הספורט.

זה לא שגופי התקשורת מתעלמים לחלוטין מהיום הזה: את הסטטיסטיקה העגומה על פערים בשכר ושוויון הזדמנויות, אני מניח שיפמפמו מעט בחדשות היום, אי-שם בין הבחירות לשרב האביבי, אבל הם יעשו זאת כדרך שבה מאזין הומר סימפסון למארג' (מעמיד פני מאזין, בעוד בדמיונו מופיע קוף קטן עם מצלתיים שחוצה את המסך עד שתחדל לדבר).

ערוץ 1 ישדר למשל משחק כדורסל מליגת העל (לגברים), בערוץ 2 ימשיכו לטרחן עם "מאסטרשף VIP" (מי ייתן ויקדחו כל תבשיליהם על הבגידה ברוח הפורמט), ואילו בערוץ 10 ימשיכו לנעוץ סיכות ב"גב האומה" - אם כי לזכותה של האחרונה יש לציין שהיא מקיימת שוויון הלכה למעשה בעצם הרכבה.

במילים אחרות, יום האישה הבינלאומי יצטמצם הערב למספר מועט של משדרים.

צדיק בסדום הוא ערוץ 8 של הכבלים, שייחד את כל לוח המדרים שלו הערב לסרטי תעודה אודות נשים, כששניים מהם ראויים במיוחד לציון: "סופרוומן" - תיעוד של שנתיים בחייהן של קופאיות בסופרמרקט תל-אביבי (21:00), מאותן נשים שקופות שנמצאות כמעט בתחתית שרשרת המזון החברתית-כלכלית ונאבקות הן על הישרדותן והן על כבודן.

מיד אחריהן ב 22:00, תעלה ותבוא "גברת הברזל". לא, אין הכוונה למירי רגב, אלא למרגרט תאצ'ר, האישה שהצילה את הכלכלה הבריטית (למרבה הצער, על חשבון החברה) ויצאה למלחמה הקולוניאליסטית האחרונה של בריטניה (לפי שעה).

יחסית ללוח המשדרים של ערוץ 8, נראה מקבילו הלווייני בערוץ yes דוקו כלא יותר מעלה תאנה. יחד עם זאת, המשדר היחיד שלו הוא מצמרר: "לא ישתיקו אותי" (22:00) - שעה וחצי שמתעדות את המאבק לצדק ולכבוד שמנהלת אישה קנייתית שנאנסה.

הסרט שישודר לאחר מכן, אמנם לא קשור לנושא, אך עדיין מעניין: "בלי פחד" (23:30) - המרוץ לכנסת של "ארץ חדשה", מפלגתם של אלדד יניב ורני בלייר שעוררה תקווה להכניס לכנסת גורם חתרני שיפעל נגד "השיטה" - אך קרסה.