הילדים הנוראים של עולם האופנה האיטלקי שוב מושכים אש

הסערה הציבורית שנוצרה בעקבות הערותיהם של דומניקו דולצ'ה וסטפנו גבאנה על הורות חד מינית ממחישה את הסיכון שמהווה סיקור תקשורתי שלילי לרווחיות של אימפריית האופנה בהיקף מיליארד האירו של השניים / שירות פייננשל טיימס

צמד מעצבי האופנה האיטלקים, דומניקו דולצ'ה וסטפנו גבאנה, מוצאים את עצמם - ולא בפעם הראשונה - במוקד סערה תקשורתית שעל פניה אין לה שום קשר לאופנה העילית בסגנון הסיציליאני שעליו בנוי פרסומם.

דולצ'ה וגבאנה - בעבר זוג אוהבים וכיום שותפים עסקיים ותיקים - עדיין נחשבים לילדים הנוראים של עולם האופנה האיטלקי למרות שכבר עברו את גיל החמישים. בשבוע שעבר הביעו השניים את דעותיהם בסוגיית ההורות החד-מינית בראיון שהעניקו לשבועון האיטלקי הימני "פנורמה".

גבאנה - הגבוה והצעיר יותר מבין השניים - הצהיר כי היה עושה ילד ללא דיחוי לו רק היה יכול, אבל דולצ'ה התנגד לעמדה זו: "אני הומו. לא יכול להיות לי ילד. לדעתי אי אפשר שיהיה לבן אדם הכול בחיים".

מקור מקורב לשניים הודה כי להערה זו היו השלכות שחרגו לאין שיעור מהערכותיהם של השניים. דולצ'ה המשיך בדבריו: "אתה נולד מאב ומאם, או לפחות כך זה צריך להיות. מסיבה זו אין לי אמון במה שאני מכנה ילדי הכימיה, או ילדים סינתטיים. רחם להשכיר. זרע שנבחר מקטלוג".

תגובת השרשרת שהציתו דבריו של דולצ'ה לאחר תרגומם לאנגלית והעלאתם לאינטרנט מיקדה את אור הזרקורים של המדיה החברתית בדיונים בסוגיה הרגישה של הולדה מלאכותית והומוסקסואליות. מבחינת בית העסק דולצ'ה וגבאנה - שעליו מרחף כעת סיכון של חרם בעקבות הקריאות להחרמת מוצריו - ממחישה הסערה הציבורית את הסיכון שיוצר סיקור תקשורתי שלילי לשורה התחתונה בדו"ח הרווח וההפסד, בייחוד כאשר הסערה צוברת תאוצה עקב מעורבותם של מפורסמים.

אלטון ג'ון תקף

סר אלטון ג'ון, ששני ילדיו עם בן זוגו, דיוויד פרניש, נוצרו באמצעות הפריה חוץ-גופית, הוביל את המתקפה. "איך אתה מעז לקרוא לילדים היפים שלי 'סינתטיים'?" הרעים אלטון ג'ון באמצעות האינסטגרם. "תתבייש שאתה מפנה את האצבע הזעירה והשיפוטית שלך כלפי ההפריה החוץ גופית, נס שמאפשר להמוני אנשים אוהבים - סטרייטים וגאים כאחד - להגשים את חלומם להביא ילדים לעולם". יחד עם אלופת הטניס לשעבר, מרטינה נברטילובה, לסבית בעלת פרופיל גבוה, קרא אלטון ג'ון להחרים את מוצרי דולצ'ה וגבאנה.

אפילו מדונה, שכיכבה במסע הפרסום של דולצ'ה וגבאנה ב-2010 כששערה פרוע - ככל הנראה מהכנת פסטה מאומצת - בעודה משתחלת לאחת משמלות המחוך האופייניות עם הדפס חברבורות נמר ועיטורי תחרה - נתנה לשניים עצה בפוסט שהעלתה לאינטרנט: "תחשבו לפני שאתם מדברים".

דולצ'ה בן ה-56, יליד סיציליה ובן לחייט, וגבאנה בן ה-52, שגדל במילאנו כשהוא עוזר לאמו לנקות רצפות וחדרי אמבטיה, בנו במו ידיהם אימפריית עסקים מגוונת שכוללת בגדים, איפור, תיקים ונעליים, ושהכנסותיה מגיעות ל-1 מיליארד אירו.

השניים נפגשו ב-1980 כשעבדו כעוזרים בסטודיו אופנה במילאנו, וב-1982 הפכו לדולצ'ה וגבאנה. מההתחלה היה הסגנון האסתטי שלהם מבוסס על גרסה רומנטית של דרום איטליה בכלל וסיציליה במיוחד. בתצוגות האופנה שלהם נראים בגדי אלמנות שחורים ושמלות עם הדפסים של פרחי הדר והריסות מבנים עתיקים. סקרלט ג'והנסון, קיילי מינוג ואמילי בלאנט - כולן לבשו יצירות של דולצ'ה וגבאנה על השטיח האדום.

35 שנה יחד

השניים עובדים יחד בעיצוב אופנה זה 35 שנה, ובמשך 23 שנה מתקופה זו הם היו גם זוג אוהבים עד שנפרדו ב-2005. דולצ'ה נחשב בדרך כלל לשתקן יותר מבין השניים. הם ממשיכים לכהן כדירקטורים קריאייטיביים ולהחזיק בגרעין השליטה של החברה הפרטית שלהם יחד עם בני משפחותיהם המורחבות - מבנה בעלות שהופך אותם למיליארדרים על הנייר. בתשובה לשאלה כיצד הם מחלקים ביניהם את התפקידים, הם מספרים שאין חלוקת תפקידים. בראיון ל"פנורמה" תיאר גבאנה את מערכת היחסים שלהם כ"אהבה אינסופית" שבמסגרתה הם משתפים זה את זה ב"עבודה, מחשבות, פרויקטים וחופשות".

שגשוגו של בית העסק שלהם מבוסס על פעלול תיאטרלי. למרות שהקולקציות שלהם גדושות במחוכי פוש-אפ ותחרה, רוב הכנסות החברה בסך מיליארד אירו באות ממכירת חולצות לבנות וחליפות מכנסיים שחורות ב-287 חנויות ב-40 מדינות. השניים מצליחים לשמור את המותג שלהם באור הזרקורים הודות לתצוגות האופנה הססגוניות, למסעי פרסום מהמדרגה הראשונה ולהלבשת מפורסמים ומפורסמות בסגנון va va voom - מערכת יחסים חיונית שעלולה להיפגע מכל נזק תדמיתי שייגרם לצמד האופנאים.

דולצ'ה וגבאנה כבר שרדו סערות בעבר. לפני שנתיים הם ניהלו קרב ציבורי מאוד עם רשויות אכיפת החוק באיטליה בגין הרשעה בבית המשפט על השתמטות מתשלום מסים בשווי אלפי אירו. בסופו של דבר בוטלה ההרשעה.

באיטליה הקתולית - שבה נישואים חד מיניים עדיין נמצאים מחוץ לחוק, הפריה חוץ גופית כמעט שאינה זמינה, והשדולות ההומו-לסביות עדיין חלשות למרות קריאותיו של האפיפיור פרנציסקוס לסובלנות רבה יותר - דולצ'ה וגבאנה אינם המותג הראשון שעורר את זעמם של הארגונים הבינלאומיים לקידום זכויות הקהילה הגאה.

הצלחתם המסחרית של דולצ'ה וגבאנה מבוססת - הרבה יותר מהצלחתם של מותגים איטלקיים רבים - על רומנטיזציה של המשפחה המסורתית בגרסת טכניקולור של סיציליה על פי חזונו של דולצ'ה. דעתו של דולצ'ה בסוגיית מה הופך משפחה למשפחה הדהדה החודש בתצוגת האופנה של דולצ'ה וגבאנה, שהתמקדה בגרסה סכרינית של "לה מאמה", ושבה צעדה הדוגמנית ביאנקה בלטי על המסלול בהריון מתקדם ובשמלה שצבעה ורוד פסטל.

"אני מסיציליה ואני מאמין במשפחה המסורתית. אני לא יכול להחליף את התרבות שלי במשהו אחר. זה אני. אבל אני מכבד את כל העולם ואת כל התרבויות האחרות", אמר דולצ'ה לאחר שפרצה ההתכתשות העזה ברחבי המדיה החברתית.

גבאנה דחה את קריאתו של אלטון ג'ון לחרם על מוצרי דולצ'ה וגבאנה כ"משהו מתקופת ימי הביניים" שמבטא זלזול בדעתו של דולצ'ה. את תגובתו של גבאנה ניתן לפרש גם ככתב הגנה על עולם הפנטזיה של אימפריית מיליארד האירו מתוצרת דולצ'ה וגבאנה.