אלה שתי הדרישות המרכזיות של כחלון כדי לשבת בממשלה

יו"ר כולנו משה כחלון דחה הערב את הביקורת של גורמים בליכוד, שטענו כי המפלגות הבינוניות נוהגות בסחטנות, ופירט את רשימת הדרישות שלו: מינהל התכנון ומינהל מקרקעי ישראל

משה כחלון / צילום: רויטרס
משה כחלון / צילום: רויטרס

מסתמנת פשרה? יושב ראש כולנו משה כחלון התייחס אתמול (א') בערב לביקורת של גורמים בליכוד על התנהלות המפלגות הקטנות והבינוניות במסגרת המשא ומתן הקואליציוני וטען: "מנסים להציג אותנו כסחטנים". כחלון פירט את דרישות מפלגתו מבלי להזכיר את ועדת הכספים - ובכך רמז אולי על כוונתו לוותר על ראשות הוועדה לטובת ח"כ משה גפני (יהדות התורה).

"לא ביקשנו שום דבר, לא ניצלנו את המצב הזה", אמר. "באנו ביושר, בניקיון כפיים ובענווה. ביקשנו את מינהל התכנון כדי לתכנן דירות, ביקשנו את מינהל מקרקעי ישראל כדי לשחרר קרקעות שיהיה איפה לבנות", פירט כחלון. "לא ביקשנו מעבר לזה. ביקשנו כלי עבודה, לא שרים או שגרירים".

כחלון הדגיש כי אין בכוונתו לחזור בו מדרישותיו במסגרת המגעים הקואליציוניים. "אני מודיע פה כי אני לא מוכן להיכנס למלכודת הזאת", אמר. "מי שרוצה אותנו כשותפים - יקבל אותנו כשותפים. מי שרוצה שניקח אחריות - אנחנו מוכנים, אבל תנו לנו גם סמכות".‬

הערב הסתיימה פגישת עבודה ראשונה בין צוותי המשא ומתן של הליכוד וכולנו במשכן הכנסת. "הפגישה התנהלה באווירה טובה", הדגישו בשתי המפלגות, "ובמהלכה דנו שני הצדדים בכלי העבודה הדרושים לצמיחת המשק, להורדת מחירי הדיור ויוקר המחייה, לצמצום הפערים בחברה ולשגשוג הכלכלה והחברה".

ביום רביעי האחרון הורה כחלון על ביטול הפגישה עם צוות המשא ומתן של הליכוד, לאחר הדיווחים על הכוונה להעניק את ראשות ועדת הכספים ליהדות התורה. במפלגת כולנו הסבירו את המהלך בכך שמדובר ב"מעשה פוליטי של הליכוד, של חלוקת תפקידים על חשבון כלי העבודה הדרושים להורדת מחירי הדיור וטיפול ביוקר המחיה, עוד לפני שצוותי המו"מ הקואליציוני ישבו".

מירי רגב: "סחטנות המפלגות היא יריקה בפנים"

הצהרותיו של כחלון מגיעות לאחר שחברת הכנסת מירי רגב (ליכוד), מתחה היום ביקורת על המפלגות הקטנות והבינוניות, שצפויות להרכיב את הקואליציה. "הסחטנות שלהן את המפלגה הגדולה היא יריקה לציבור בפנים", אמרה. "זה ברור שמפלגת השלטון עם 30 מנדטים מחזיקה את התיקים הבכירים אצלה".

"לא יכול להיות שהמפלגות הקטנות והבינוניות מונעות מהמפלגה הגדולה לשלוט", המשיכה רגב, שמצפה לתיק בממשלת נתניהו הרביעית וכבר הצהירה כי היא מעוניינת בתיק השיכון. "כחלון, ליברמן ובנט הם שותפים טבעיים, אבל הם לא יכולים לסנדל את ראש הממשלה. אנחנו הליכוד חייבים להתעקש על תיקי הביטחון, השיכון, הרווחה והחינוך".