דיווח: שיחות הגרעין יסתיימו בהצהרה ויוארכו עד יוני

(עדכון) - בלוזאן שבשווייץ סופרים לאחור לקראת פקיעת הדד-ליין להגעה להסכם בין איראן ל-6 המעצמות ■ גורמים המעורים בפרטי המו"מ טוענים כי השיחות יסתיימו בהסכם חלקי שיביא להארכת המגעים בחודשיים נוספים

שיחות הגרעין - ג'ון קרי מוחמד זריף / צילום: רויטרס
שיחות הגרעין - ג'ון קרי מוחמד זריף / צילום: רויטרס

גורמים בכירים המעורים בפרטי המשא-ומתן בין איראן ל-6 המעצמות אומרים היום (ב') לקראת תום סבב השיחות הנוכחי בלוזאן שבשווייץ כי הצדדים קרובים להסכם חלקי, כזה שיאפשר להם להמשיך את המגעים גם לאחר פקיעת הדד-ליין - הלילה בחצות - עד לחודש יוני. על-פי הדיווח בסוכנות הידיעות AP, המתווה יסתיים בהצהרה שתכלול את המכשולים שנכללו בשיחות הנוכחיות.

מוקדם יותר היום אמר שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב כי "הסיכויים לפריצת דרך בשיחות הם גבוהים, אבל ההצלחה אינה מובטחת". הוא הוסיף: "הצדדים הביעו עמדות קרובות לפשרה והחלק החשוב ביותר כרגע הוא לא להתפתות להעלות את ההימור ברגע האחרון, בניסיון לזכות בהטבות נוספות מהעסקה הפוטנציאלית".

עוד אמר לברוב כי ברגע שיוסכם על פשרה, "מועצת הביטחון של האו"ם צריכה להפסיק את הסנקציות שהטילה על איראן בגלל תוכנית הגרעין שלה". על-פי הדיווחים מהשיחות בלוזאן שהתחדשו הבוקר, שני הצדדים מתבצרים בעמדותיהם, אך מדגישים כי עדיין ניתן לגשר על הפערים.

בין הנקודות שבמחלוקת - השאלה כמה שנים תימשך ההגבלה על העשרת אורניום באיראן, אילו סנקציות יוסרו עם החתימה, ואילו יוחזרו אם איראן לא תעמוד בהתחייבויותיה. שרי החוץ של ארה"ב, איראן, צרפת והאיחוד האירופי כבר נמצאים בלוזאן ובמהלך היום צפויים להגיע לשיחות גם שרי החוץ של רוסיה וגרמניה כדי לדון בפרטים האחרונים. על-פי ההערכות בשווייץ, אם ייחתם הסכם, זה לא יקרה לפני הדקה התשעים - שעות הלילה המאוחרות.

אמש אמרה דוברת מחלקת המדינה האמריקאית מארי הארף כי "הסיכוי להגיע למתווה עומד על 50%" והוסיפה: "בכנות, אנחנו לא יודעים מה יקרה אם לא נגיע לזה". הארף המשיכה והתייחסה לאחת מנקודות המחלוקת, כך על-פי דיווחים, בין איראן למעצמות - העברת האורניום המועשר אל מחוץ לגבולות הרפובליקה האסלאמית. "אין צורך לעשות כן כדי להגיע לזמן-פריצה לפצצה של שנה".

בריאיון לרשת MSNBC הוסיפה דוברת מחלקת המדינה: "מעולם לא היה סיכום עם האיראנים על כך. שוחחנו עמם על מספר דרכים אחרות ונראה אם נשיג עליהן הסכמה ב-24 השעות הקרובות". בכל מקרה, אמרה הארף, עסקה תיתכן גם אם לא תושג הסכמה בסוגיה זו.