ביהמ"ש: הרובע המיוחד באשדוד יישאר בבעלות המדינה

בכך הכריע ביהמ"ש במחלוקת רבת-שנים בין רשות מקרקעי ישראל וחברת הבנייה אבו יחיאל באשר לזכויות בשטח, המשתרע על מאות דונמים ומיועד בין היתר להקמת מרכז רפואי

פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו
פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו

הרובע המיוחד באשדוד, המשתרע על שטח של מאות דונמים ומיועד בין השאר להקמת מרכז רפואי, יישאר בבעלות מדינת ישראל - כך קבע הבוקר (ג') בית המשפט המחוזי בבאר-שבע.

בכך הכריע בית המשפט, לפחות בינתיים, במחלוקת רבת-שנים בין רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לבין חברת הבנייה אבו יחיאל, באשר לזכויות המקרקעין בכמחצית משטח הרובע המיוחד באשדוד.

סלע המחלוקת מגיע עד לשנות ה-50 של המאה הקודמת, אז העניקה המדינה לחברת בוני ערים האשדודית, במסגרת מערכת הסכמית מורכבת, זיכיון להקמה ופיתוח של עיר הנמל הדרומית, כנגד הקצאה של מחצית מקרקעות העיר לרשות החברה.

ברבות הימים רכשה חברת אבו יחיאל את זכויות קבוצת בוני ערים בשטח הרובע המיוחד ומאוחר יותר גם את מלוא השליטה בחברה. החברה עתרה למתן פסק דין הצהרתי בדבר זכויותיה במתחם, ששטחו 720 דונם, וכולל בין היתר שטחים מסחריים ומתחם מיוחד המיועד להקמת בית-חולים.

בפרקליטות מחוז דרום במשרד המשפטים, שייצגה את רמ"י בהליך המשפטי, טוענים כי על רקע המחלוקות המשפטיות בנוגע לשטח הזיכיון של קבוצת בוני ערים ההיסטורית בשטחי העיר אשדוד, נערך בין הצדדים הסכם ממצה ומפורט אשר מסדיר את זכויותיהם. מכוח ההסכם, טוענים בפרקליטות, יש להסיק כי החברה ויתרה על הקרקע שבמחלוקת, ולכן אין לראות בה כמי שבידיה זכויות במקרקעין.

בית המשפט נסמך בהחלטתו על סעיף הסכם שנחתם בין הצדדים בשנת 1967, לפיו "קיימת נכונות לתכנון ופיתוח משותף... כשהיחס הכללי הינו 55% למדינה ו-45% לחברה", וקבע כי "אין להעלות על הדעת שהקנייה של זכויות נרחבות במקרקעין תיעשה שלא במפורש, ולו הייתה זו כוונת הצדדים, אזי... הייתה נעשית בצורה סדורה וברורה".

השופט אריאל ואגו קבע כי בכל מקרה, הסכם שנחתם בין הצדדים כשני עשורים מאוחר יותר רוקן מתוכן את הקניית הזכויות ההיסטורית לה טענה חברת אבו יחיאל.

עוד נכתב בהכרעת הדין כי בחברת אבו יחיאל לא גילו דעתם לאורך השנים ובזמן אמת כי יש להם טענות לזכות במקרקעי הרובע המיוחד, גם כאשר המדינה החכירה בשנת 2006 כ-46 דונמים משטח הרובע לעיריית אשדוד, וכן ב-2007 כאשר מינהל מקרקעי ישראל פרסם מכרז לחכירת שטחים ברובע.

אף שדחה את תביעת החברה, בית המשפט מתח ביקורת גם על התנהלות המדינה, כשקבע כי שני הצדדים תרמו להיווצרות אי-הוודאות שאיפיינה את היחסים ביניהם, כשערכו הסכמים "עמומים ומעורפלים".

עו"ד יערי רואש, שייצג את הפרקליטות בהליך, אמר כי "בית המשפט הכריע באופן חד-משמעי לטובת מדינת ישראל וקבע כי הזכויות ברובע המיוחד באשדוד שייכות לה. מדובר בנכסים ששייכים לציבור בישראל, ואנו שמחים שבית המשפט הכריע לטובת הציבור".