כמה פעמים מופיעה המילה "סדר" בתנ"ך ומה הקשר לחירות?

וגם: מתי נכנסנו ל"עידן הכאוס" ואיך מתרגמים את זה לעולם הניהול? רגע לפני ליל הסדר, G עושה ביעור חמץ

דומינו / צילום: שאטרסטוק
דומינו / צילום: שאטרסטוק

"היו לך תוכניות... ותראה לאן הן הביאו אותך. אף אחד לא נכנס לפאניקה כשהכול הולך לפי התוכנית, גם אם התוכנית עצמה מחרידה: אם חבר כנופיה נרצח באכזריות, או שמשאית מלאה בחיילים עולה על מוקש, אף אחד לא נלחץ - כי זה 'חלק מהתוכנית'. אבל אם מנהיג אחד מת פתאום כולם מאבדים את הראש! אתה מערער את הסדר הקיים והכול הופך לכאוס. אבל אתה יודע מה יפה בכאוס? הוא הוגן"

[נאום הג'וקר, בעיבוד קל, מתוך "האביר האפל", תסריט: האחים ג'ונתן וכריסטופר נולאן]

מוזס הרצוג, גיבור (או יותר נכון אנטי-גיבור) הרומן המופתי "הרצוג" מאת סול בלו, מתחיל את מסע הייסורים שלו לאחר שאשתו עוזבת אותו. את רגע העזיבה ה"רשמי" מקדים פיצוץ בין בני הזוג, שנובע לכאורה מעניין פעוט למדי: שניהם עומדים עירומים בחדר השינה, ומוזס מניף את השמיכה מעל המיטה ומגלה כמה כרכים מאובקים של אנציקלופדיה עתיקה שאשתו קראה ולא החזירה למקום. הוא זורק לעברה הערה עוקצנית על הבלגן בבית, והיא מגיבה בהתפרצות שמגיעה במהרה לטונים אלימים.

מאוחר יותר, על ספת הפסיכולוג, מוזס ינסה להסביר את התגובה של אשתו: "אם אני אומר שהבית מלוכלך, מסריח, היא חושבת שאני מבקר את המחשבה שלה ומכריח אותה לעזוב את הלימודים ולחזור להיות עקרת בית, שאין לי כבוד לזכויות שלה כאדם".