הישראלים גילו באיחור אדיר את נפלאות הקניות באינטרנט

באיחור של כעשור לעומת צרכני המערב, גילו הישראלים בשלוש השנים האחרונות את יתרונות הקניות באתרים ישראלים ובינלאומיים ■ פייפאל מעריכה כי היקף הרכישות המקוונות של צרכנים ישראלים ב-2014 עמד על 7.9 מיליארד שקל

DHL  / צילום: חברת השילוח DHL
DHL / צילום: חברת השילוח DHL

רובנו ודאי זוכרים שפעם, לשם קניית מותג או מוצר שהיה יקר בארץ, או שלא היה כלל בנמצא (כמו נעלי אדידס סטנסמית', ג'ינס ליוויס או סווצ'ר של בנטון), נאלצנו לגייס את כל כישורי החנופה שלנו ולבקש יפה מהדודה שטסה לחו"ל.

היום אין דבר העומד בפני הרצון. הצרכנים מניעים את גלגלי הסחר המקוון וכל האפשרויות פתוחות בפניהם. הכפר הגלובלי מתגלה במיטבו ברשת: סין מעולם לא הייתה קרובה יותר והסוחרים בה משנעים חבילות בדואר על בסיס יומי הישר לצרכנים בישראל. גם לשם קניות ברשתות האנגליות אין צורך להגיע לממלכה הבריטית: ערימות החבילות בסניפי הדואר (שבעקבותיהם באו מהלכי התייעלות בדמות קביעת תורים מראש והרחבת שעות הפעילות), מלמדים כי ילדי ישראל לובשים NEXT, והוריהם שהסתערו על אתר הקניות של הרשת הבריטית, הצליחו להדליק נורה אדומה בקרב הרשתות בישראל, באשר לשפת המחירים הנדרשת כדי להשאיר את הקונים בגבולות המדינה ולהתחרות בחנויות האונליין.

בשנה האחרונה מרבית הרשתות הישראליות הבינו אף הן שזירת המסחר הווירטואלית מתקדמת בקצב מסחרר, וכמעט כל אחת מהן מאפשרת קניות באתרי האינטרנט בלי לצאת מהבית.

למעשה, העולם המקוון כבש את כלל הצרכנים: בכנס יום הצרכן לפני כשבועיים הציגה הכלכלנית הראשית ברשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, ביתיה גוטל, את נתוני היקפי המסחר המקוון בעולם ותחזיות עתידיות לגביו: לפי ההערכות, היקפי המסחר המקוון בעולם עמדו ב-2014 על 1.5 טריליון דולר, גידול של 20% ביחס להיקפי המסחר בשנה קודמת. השנה מעריכים כי היקפי המסחר המקוון בעולם יעמדו על 1.77 טריליון דולר, גידול של 17.7% ביחס ל-2014: לפי התחזיות שיעורי הגידול יתמתנו עם השנים, כך שב-2017 יעמוד היקף המסחר המקוון על 2.35 טריליון דולר, עם גידול של 14.8% ביחס לשנת 2016. בכנס הציגה פייפאל ממצאי סקר שערכה עבורה חברת Ipsos MORI, שבחן את הרגלי הקניות המקוונות ב-22 מדינות, כולל ישראל.

לפי אומדן של פייפאל, היקף הרכישות המקוונות של צרכנים ישראלים בשנת 2014 עמד על 7.9 מיליארד שקל: גידול של 18% ביחס להיקפי הקניות ב-2013, הערכות החברה הן שב-2016 היקף הרכישות המקוונות של הצרכנים הישראלים יגיע לכ-10 מיליארד שקל, מה שישקף עלייה של 27% לעומת 2014.

מהסקר עולה כי 72% מהגולשים הישראלים (מגיל 18) ביצעו רכישה אחת לפחות במהלך השנה החולפת, 10% מתוכם קנו מאתרים שנמצאים בחו"ל, 18% קנו רק מאתרים ישראליים ו-72% מתוכם העידו שקנו הן ממוכרים מהארץ והן מחו"ל. 67% מהגולשים הישראלים צופים שיגדילו את כמות הרכישות המקוונת שלהם בשנה הקרובה.

מהסקר עולה כי מה שמניע את הקונים הווירטואליים לרכוש באינטרנט הוא בעיקר המחיר, כשמחצית מהישראלים מעדיפים לבצע רכישות מקוונות בשל החיסכון הכספי, אך זו לא הסיבה היחידה: 31% מעדיפים לבצע רכישות מקוונות מטעמי נוחות (חיסכון בזמן, כסף ונוחות השימוש). 12% העידו כי האינטרנט מאפשר להם לבצע תחקיר מוקדם ולבצע רכישה נכונה יותר, ולבסוף, 5% העידו כי באינטרנט הם יכולים לרכוש מוצרים ייחודיים וקשים להשגה. לעומת מי שכבר נסחף לקניון הווירטואלי יש מי שעדיין מגלים חשדנות ולא קונים באינטרנט. מדוע? 63% מהישראלים חוששים לקבל מוצר שונה מזה שהזמינו, 56% מרגישים שנושא המכס והמיסוי הוא זה שעומד בדרכם, 52% מרגישים שהחסם המרכזי הוא עלויות השילוח ו-50% חוששים מאי קבלת המוצר.

אולם, בניגוד לתחום האופנה ברשת, הזמנת מוצרי סופר עדיין לא נפוצה בארץ. עד לפני כחמש שנים שלטו בזירה שופרסל ומגה בלבד, ובשנתיים האחרונות הצטרפו לזירה הווירטואלית גם רמי לוי, ויקטורי, יינות ביתן וקוסט - מה שבימים אלה משנה את פני המפה גם בפורמט הזה: לא עוד קנייה לעשירים בלבד, אלא צמצום הפערים בין המחיר הווירטואלי של הרשתות ובין המחיר בחנויות. מה שנשאר הוא לשבור את המחסום ולהתחיל לקנות בקליק גם הקניות מהסופר.