בלדה לרוח הזמן

האם "מד מן" היא יללה נוסטלגית מסוגננת או מניפסט פמיניסטי?

"מד מן" - פרקי הסיום, החל מהיום (ב'), ערוץ הוט פלוס ובהוט VOD

לרוב איני נוהג להמליץ כאן על תוכניות VOD, אלא רק על כאלה שמשודרות בערוצים "הרגילים". הפעם אחרוג ממנהגי לכבוד פרקי הסיום של "מד מן", אחת הסדרות החשובות והמוערכות ביותר של השנים האחרונות.

הסדרה הזאת היא גלויה מן העבר, אבל מה כתוב בגלויה? האם צריך להתבונן בתמונה שבצד האחד שלה או להתאמץ לקרוא בין השורות שבצידה האחר?

קחו לדוגמה את הנושא המגדרי, אחד הנושאים המרכזיים בסדרה. אנחנו יודעים לומר בוודאות שעולם שהתנהל לפי החלוקה המסורתית של המינים הוא עולם מיושן. האם היה בהכרח רע יותר כשכל מין פעל מתוך גבולות הגזרה שלו?

רבים יטענו (בצדק) שכן, אחרים יכולים לטעון שאין קשר בין מה שנתפס עלי-ידינו כ"קדמה" לבין אושר. בהחלט ייתכן שאפילו נשים, המחוללות והמרוויחות הגדולות של השינוי ברוח הזמן, אהבו יותר את העולם ההוא.

אני מניח שלא מעט קוראות זועמות עכשיו אל מול השורה האחרונה, אבל בתהייה שלי אין משום קביעה ערכית, אלא רק ציון של אחד הקונפליקטים שעולים מצפייה ב"מד מן". ולפיכך, האם "מד מן" היא יללה נוסטלגית מסוגננת או מניפסט פמיניסטי (מסוגנן לא פחות)?

עצם הדיון מעיד על תחכומה של אחת הסדרות המדוברות ביותר של העשור האחרון, שהוכיחה כי סדרה "תקופתית" יכולה להתרחש בעבר המאוד לא רחוק.

מדינת תל-אביב 2: הנקמה

"משחק העונה" בליגת העל בכדורגל, יום ב' 20:40, ערוץ 1

שבוע הפסח משול למדבר טלוויזיוני עם שידורים חוזרים לרוב, נגזרת של האקסיומה לפיה בפסח כו-לם מטיילים בארץ ובחו"ל ולא יושבים מול המסך. מי שלא נחים אפילו בחג הם כמובן אוהדי הכדורגל החרוצים, שלאחרונה מוצאים שקשה להם יותר ויותר לתכנן בילויים בשעות הערב.

המונח "משחק עונה" הוא אחת הקלישאות החבוטות בעולם הספורט, אבל הערב הוא באמת כזה. זה יכול להיות "משחק העונה" האחרון של העונה הזאת או לקבוע שיהיה לפחות עוד אחד כזה, גדול אף ממנו.

מבולבלים? הנה תקציר הפרקים הקודמים: הפועל באר-שבע, קבוצה מוכשרת אך חסרת אופי, מפגרת ב-5 נקודות אחרי מכבי תל-אביב, קבוצה שעל הנייר היא עשירה בהרבה מיריבותיה, אבל בטבלה היא בקושי גומרת את החודש כשהיא מעליהן.

ניצחון מפתיע של באר-שבע - והמשחק הבא, בעוד כחודש בבירת הנגב, יהיה "משחק העונה" האמיתי. ניצחון צפוי של מכבי תל-אביב - והיא תוכתר הערב לאלופה (לא באופן רשמי) בפעם השלישית ברציפות.

למרות שהצהובים הם פייבוריטים, כבר ראינו לפני פחות מחודש איך הפריפריה שמה ללעג את "הפייבוריטים" של "מדינת תל-אביב".