נעילה מעורבת בבורסות אירופה; "חשש מפני התנפחות בועות"

עליות קלות בוול סטריט ■ בסין דווח היום כי היקף הייצוא צנח בחודש מארס ב-14.6% במונחי מטבע מקומי

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

בורסות אירופה ננעלו היום (ב') במגמה מעורבת, לאחר השיאים שנקבעו ביום המסחר האחרון ולאחר פרסום נתוני מאקרו.

הבנק העולמי חתך היום את תחזית הצמיחה של סין ושל המדינות באזור מזרח אסיה. כלכלני הבנק מציינים בדוח שפרסמו כי הירידה החדה במחירי הנפט לצד הזינוק בדולר, יצרו תנאים שמהווים יתרון עבור מדינות מסוימות באזור מזרח אסיה לעומת מדינות אחרות.

להערכת הכלכלנים, קצב הצמיחה של סין יעמוד על 7.1% ב-2015, לעומת 7.4% ב-2014. בתחזית החדשה הבנק העולמי מעריך כי קצב הצמיחה המצרפי במדינות המתפתחות של מזרח אסיה, כולל סין, אינדונזיה והפליפינים, יואט לרמה של 6.7% השנה, לעומת 6.9% ב-2014 בעוד קצב הצמיחה של האזור כולו, כולל דרום קוריאה וסינגפור ישאר ללא שינוי ברמה של 6%.

במחלקת המחקר של בית ההשקעות טופ אלפא מציינים כי "בוול-סטריט השבוע יחלו להתפרסם הדוחות של הרבעון הראשון של 2015 שצפויים להראות את היקף הפגיעה מהדולר החזק. בין הדוחות שיתפרסמו במהלך השבוע ומעניינים אותנו במיוחד ניתן למנות את אינטל שמדוחותיה ניתן יהיה ללמוד על מצב שוק המחשבים לסוגיהם וכן את נטפליקס שמנייתה התנודתית נסחרת כעת קרוב לשיא כל הזמנים שהוא (להערכתנו) גבוה מדי. נתוני האינפלציה בארה"ב, שיתפרסמו ביום ו', יהוו נתון נוסף שישפיע על ההחלטה החשובה לה מחכה שוק ההון העולמי: מתי תחל העלאת הרבית בארה"ב. התשובה לשאלה זו לא ברורה, פרט לעובדה שמועד זה מתקרב".

איציק נוי, מנכ"ל קבוצת ההשקעות הבינלאומית Smart Capital, מציין כי "אנו צופים את המשך התחזקותו של הדולר מול כלל המטבעות, כשברקע הדחיפה של בכירי הפד להעלאת ריבית כבר ביוני הקרוב. נראה כי הבכירים בפדרל ריזרב, נחושים להראות לעולם את התועלת בהקלות הכמותיות ואין "חותמת" טובה מזו של העלאת ריבית. אמנם, בחודש האחרון, נתוני התעסוקה פספסו לחלוטין את התחזיות, אך רמת האבטלה נותרה ברמתה הנמוכה (5.5%) מאוגוסט 2008 והפעילות הכלכלית (ללא סקטור הייצור) גדלה בפעם ה-62 ברציפות בחודש מרץ (לפי סקר ISM האחרון) ולכן אנו ממשיכים להחזיק בעמדה לפיה, הדולר צפוי להתחזק אל מול כלל המטבעות - בייחוד כאשר האינפלציה העולמית נשארת ברמתה הנוכחית וסביבת הריביות אפסית".

עונת הדוחות לרבעון הראשון תימשך בימים הקרובים. היום לא יתפרסמו באירופה דוחות כספיים של חברות מובילות.

בורסות אסיה נסחרו היום (ב') במגמה מעורבת, לאחר פרסום נתוני מאקרו מאכזבים בסין.

בסין דווח היום כי היקף הייצוא צנח בחודש מארס ב-14.6% במונחי מטבע מקומי לעומת צפי כלכלנים לעלייה של כ-8%. הייבוא לסין התכווץ ב-12.3% בחודש שעבר והעודף המאזן המסחרי עמד על כ-3 מיליארד דולר בלבד.

ביפן דווח כי ההזמנות לציוד ומכונות ממפעלים ירדו בפברואר ב-0.4% לעומת צפי לירידה של כ-2%.

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מציין בסקירתו השבועית כי שוקי המניות בעולם ממשיכים להכות שיאים. לפי בלומברג, 14 מתוך 47 מדדי המניות העיקריים בעולם נמצאים בשיא של כל הזמנים. לעליות בשוק האירופאי והיפני הצטרפו בשבועות האחרונים השווקים המתעוררים, דווקא בהובלה של המדינות המצטיינות לרעה מבחינת ההתפתחות בכלכלתן כגון סין, ברזיל, ארגנטינה וונצואלה. מלבד סין, במדינות הללו נרשמו עד לאחרונה תת ביצועים של שוק המניות בעקבות הרעה משמעותית בתחזיות הכלכליות. נראה, שהעליות החדות בשווקים אלה קשורות יותר "לכסף חם" שמסתובב בשווקים ומחפש את "הגל הבא".

בינתיים, אומר זבז'ינסקי, אין שום סימן שמבוסס על הנתונים הכלכליים אשר מצדיק כניסה למדינות אלה. "אנחנו ממשיכים להעדיף לתת משקל יתר לשוק המניות האירופאי, בעיקר הגרמני, ולשווקים באסיה. בארה"ב אנו ממליצים לעת עתה להיות חשופים בלא יותר ממשקל שוק. רמות שיא בשוק המניות מעוררות חשש מפני התנפחות בועות. מכפיל הרווח של מדד MSCI World עומד על 18.5 לעומת 16.7 ערב המפולת ב-2007. מכפיל הרווח העתידי עומד על 17.2 לעומת 15.5 . נראה ששוקי המניות בעולם הגיעו לערכים די גבוהים, אך בהתחשב בשיפור במצב הכלכלי ולאור הריביות הנמוכות בהווה וצפויות בעתיד, חשיפה בינונית-גבוהה לשוקי המניות עדיין מוצדקת".

מניות הכרייה הגדולות BHP ביליטון וריו טינטו רשמו ירידות של יותר מ-1% במסחר בהונג-קונג.