"החתימה עם הסינים מתניעה מחדש את שוק האשלג"

אמיר אדר, אנליסט בכיר במיטב דש ברוקראז', מעדכן את מחיר היעד למניית כיל מ-9.2 דולר ל-8.5 דולר, מחיר הגבוה בכ-18% ממחיר כיל בניו יורק העומד על 7.18 דולר

מפעלי ים המלח / צילום: תמר מצפי
מפעלי ים המלח / צילום: תמר מצפי

אמיר אדר, אנליסט בכיר במיטב דש ברוקראז', מעדכן היום (ב') את המלצתו למניות כיל. אדר מציין כי שוק האשלג נכנס לתקופה של "אחרי החגים", החתימה עם הסינים מתניעה מחדש את המערכות, כאשר "להערכתנו החוזה עם ההודים ייחתם אף הוא בקרוב, וגם הביקושים בברזיל צפויים להתחדש".

אדר סבור כי היצרניות יצליחו לתמוך ברמות המחירים הנוכחיות, אשר נוחות יחסית הן באירופה (חולשת האירו) והן בברזיל (הקלה המסוימת שהתאפשרה לנוכח הירידה החדה במחירי ההובלה).

במיטב דש ברוקראז' מעדכנים את מחיר היעד למניית כיל מ-9.2 דולר ל-8.5 דולר, מחיר הגבוה בכ-18% ממחיר כיל בניו יורק העומד על 7.18 דולר. "המודל שלנו אינו מביא לידי ביטוי גם מחצית מהפוטנציאל ליצירת ערך הטמון בתוכניות ההנהלה לשנים הקרובות. לא בהיבט של הגידול הכמותי בתחום האשלג וכן לא בהיבט יעדי ההתייעלות. שתי סיבות עיקריות לכך, הראשונה פשוטה יחסית ונדונה בהרחבה בעבר, החשש שלנו לקראת הגידול בהיצע האשלג בשנים הקרובות מקשה עלינו לראות כיצד תוכל החברה להגדיל משמעותית את היקף מכירותיה (בנטרול אתיופיה כמובן). הסיבה השנייה, אשר לדעתנו משפיעה גם לא מעט על תמחורה הנוכחי, הנה העובדה כי החברה לא מצליחה לצאת כבר זמן רב למדי ממצב ה"שנת מעבר" בו היא נמצאת".

כאשר כל מקום תעסוקה בכיל יוצר כ-3.2 מקומות תעסוקה בדרום (כ-5 מקומות ברמה הארצית) אין ספק כי נושא ההתייעלות במפעלים בדרום רגיש למדי. כבר עכשיו ניתן להניח כי הימשכות השביתה מעבר לחודש אפריל תשפיע לא רק על המחצית הראשונה כי אם גם על השנייה. "אנו מסבים תשומת ליבכם כי מאז שנחתם החוזה עם הסינים מרבית היצרניות כבר סגרו חוזים המגיעים למעל לכ-5 מיליון טון, עדיין נשאר מרחב פעילות לכיל אולם מובן מאליו כי השבועות הבאים הנם קריטיים".

מאז החלה כיל במהלך ההתייעלות כמעט בכל רבעון ישנה השפעה "חד פעמית", והימשכות המצב בו החברה לא מסיימת את "תקופת הרעשים" שלה יוצרת מצב בו לכיל גיבנת תמידית כזו או אחרת מול מתחרותיה. מספיק שנביט על אירועי השנה האחרונה בלבד: ששינסקי, שדה בריר, הרישום בחו"ל, השביתות במפעלים השונים, מהלכי התייעלות המביאים להפחתות/הפרשות. על כן למרות הפוטנציאל הגבוה אדר מפחית את המלצתו ל"תשואת יתר".

אגב, העדכון בכיל מוביל לעדכון המודל של אדר בחברה לישראל כאשר המלצתו נותרת "קנייה" והמודל הסחיר משקף אפסייד של 25%.