ה"שקר" שמאחורי השיאים בבורסה בתל-אביב

שני ענפים בשוק ומדיניות מוניטרית הרפקתנית יוצרים תחושה כוזבת של שגשוג כלכלי

בורסת תל אביב / צלם: רויטרס
בורסת תל אביב / צלם: רויטרס

אנושות כולה מאוהבת מאז ומעולם בשיאים, וכל שיא שנשבר בעולמנו - החל משיא הסטנד אפ הארוך ביותר ועד לשיא במדד המניות - מתועד באופן מיידי בספר השיאים של גינס, ומהווה בסיס לקרנבל תקשורתי.

בימים האחרונים שובר מדד תל אביב 25 כמעט מדי יום את שיא המדד של כל הזמנים, ומספק לכולנו את מנת השיאים הכה אהובה עלינו, אולם מדובר בשיא משקר, אשר אינו מבטא שגשוג כלכלי ושיאי רווחיות חדשים במגזר העסקי.

מעקב אחר ביצועי מדדי המניות הסקטוריאליים בבורסת תל אביב מיטיב להסביר את הפער הגדול בין השיא שנרשם במדד ת"א 25, לבין רמות המחירים הכלליות בשוק המניות התל אביבי.

מדד תל אביב בנקים ניצב כיום ברמה של 1,355 נקודות, ואילו בינואר 2011 שייט לו מדד זה ברמה של 1,430 נקודות. מדד ת"א נפט וגז שייט לו במאי אשתקד ברמה של 1,380 נקודות, ואילו כיום הוא מגרד את רף 1,100 נקודות. מדד תל אביב ביטוח נסחר כיום ברמה של כ-1,310 נקודות בעוד שבנובמבר 2011 שייט לו ברמה של כ-1,380 נקודות, ורשימת המדדים הסקטוריאליים הרחוקים מן השיא עוד ארוכה.

הסיפור הגדול העומד מאחורי השיא הנוכחי במדד תל אביב 25 אינו סיפור מאקרו כלכלי של כלכלה משגשגת, אשר התאגידים הבולטים בה נהנים מעוצמת הצריכה הפרטית שממנפת בצורה ניכרת את שורת רווח, אלא סיפורם של צמד ענפי בורסה מקומיים, הסוחבים על גבם בעת הנוכחית את שוק המניות המקומי, וסיפורו של גל עליות כביר במחירי נכסי הסיכון בעולם המפותח, כפועל יוצא ממדיניות מוניטרית הרפתקנית של בנקים מרכזיים.

בזכות הראלי בטבע ובפריגו

בראש ובראשונה מדובר בשיא אשר הנו פועל יוצא של ראלי יוצא דופן במניות חברות טבע, פריגו ואופקו הלתקייר, אשר רושמות שיאים על רקע אופוריה ענפית גלובלית ומיצוב ענפי טוב.

הצלחה של פירמות אלו אינה מעידה על עלייה ברמת החיים של אזרחי ישראל.

ענף נוסף הסוחף את מדד ת"א 25 בדרך לשיא כל הזמנים הוא ענף הנדל"ן המניב, אשר קיבל מתנה חסרת תקדים מבנק ישראל, בדמותה של ריבית אפסית בשיעור של 0.1% בלבד. הריבית הנמוכה, והערכות מסוימות שלפיהן הריבית במשק אף עשויה לרדת, מוזילות באופן דרמטי את עלויות המימון של פירמות אלו, והתוצאה באה לידי ביטוי במחיריהן של מניות דוגמת מליסרון ועזריאלי, אשר המריאו מתחילת השנה ב-48% וב-33% בהתאמה, כאילו היו חברות טכנולוגיה פורצות דרך ולא חברות נדל"ן מניב הממוקדות בכלכלת ישראל.

בשנים האחרונות השלימו משקיעים מוסדיים ופרטיים רבים את קפיצת המדרגה הנחשונית בכל האמור בתמהיל ההשקעות הרצוי להם - לרבות השקעות במניות זרות. עובדה זו, בשילוב עם עודפי הכספים העומדים לרשות המשקיעים, עשויה להפנות יותר משאבים להשקעה בשוק המקומי, לעומת המשאבים שהופנו אליו בשנים האחרונות.

דווקא הנזילות הנמוכה והבעייתית בשוק המקומי מגבירה את פוטנציאל עליות השערים בתקופה של שוק עולה, בשל דלילות המוכרים ונחישות הקונים.

אנו מעריכים כי בהינתן הריביות האפסיות במשק המקומי והאווירה החיובית בשווקים הגלובליים - התיאבון לסיכון ימשיך ויצמח. בנתונים אלו רף 1,700 הנקודות ואפילו רף 1,800 נקודות הם בני-השגה כבר השנה.

בהמולת הקרנבל בבורסת תל אביב נשכחה במידה רבה המהומה הרגולטורית אשר מעיבה זה שנים על סקטורים שלמים בבורסה המקומית. הפוליטיקאים היו עסוקים בחודשים האחרונים בהישרדות פוליטית, ומלבד פטפוטי סרק לא הנחיתו מהלומות חדשות על הסקטור העסקי, ולפיכך הבורסה הגיבה בחיוב לבלימת בשורות האיוב הרגולטוריות.

תחילת תפקודה של הממשלה החדשה עשויה לחדש את גל הרגולציה, ולהעיב על מגזרים שלמים בבורסת תל אביב.

עמדתנו, גם בתקופות שבהן מדד תל אביב משגשג, היא כי הפיזור הגלובלי בתיק ההשקעות קריטי, ואין להתפתות ולוותר עליו בתמורה לנזיד עדשים - טעים ככל שיהיה - בדמות תשואת יתר קצרת-טווח של הבורסה המקומית על מדדי המניות הגלובליים.

* הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון

ת
 ת