פוסון הסינית ודלק האריכו הבלעדיות במו"מ למכירת הפניקס

בימים האחרונים תמה תקופת הבלעדיות הראשונה שעליה סיכמו הצדדים, שבמהלכה קיימה דלק מגעים בעניין מכירת קבוצת הביטוח רק מול פוסון ■ תוארך ב-30 יום

קבוצת פוסון הסינית וקבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה ממשיכות במגעים לחתימה על הסכם מחייב להעברת השליטה בקבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס. בימים האחרונים תמה תקופת הבלעדיות הראשונה שעליה סיכמו הצדדים, ושבמסגרתה מקיימת דלק מגעים בנושא רק מול פוסון. ואולם, משום שלדברי גורם המעורה בשיחות "המו"מ נמשך ומתקדם בקצב משביע רצון, וגם יש טיוטות", האריכו הצדדים את תקופת הבלעדיות בטרם חתימה על הסכם מחייב ב-30 יום.

לדברי אותו גורם, "המו"מ מתקדם יפה, ונציגים של פוסון מגיעים לפה כל הזמן. המגעים מתקיימים בישראל, וסמנכ"ל הכספים של פוסון אף צפוי להגיע לפה עוד השבוע". בפוסון סירבו להתייחס לפרטים.

לקראת סוף ינואר הודיעה קבוצת דלק, כי חתמה על מזכר הבנות בלתי מחייב למכור לפוסון את השליטה (42% מהמניות עד מלוא החזקות דלק - 52.3%) בקבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס, שמחזיקה בשליטה בבית ההשקעות אקסלנס. זאת בתמורה לשווי חברה הזהה להון העצמי של הפניקס בסוף הרבעון השלישי ב-2014, שעמד על כ-3.7 מיליארד שקל, בתוספת ריבית שנתית של 4.75% (שתשולם לקבוצת דלק החל החל מסוף הרבעון השלישי אשתקד, ועד למועד השלמת העסקה).

המגעים עם פוסון החלו מיד לאחר שמגעים קודמים למכירת הפניקס, לפי שווי דומה, לא הבשילו לכדי עסקה. בקיץ האחרון הייתה קבוצת דלק במו"מ למכירת החזקותיה בהפניקס לידי משפחת קושנר האמריקאית. או אז הוערך שדלק ופוסון סיכמו ביניהן כי פרק הזמן המקסימלי שבמהלכו תתאפשר ההגעה להסכם מחייב יימשך 75-90 יום. עתה, כאמור, תמה התקופה הראשונה של הבלעדיות במגעים, שתוארך, בעוד שגורמים המעורים בתהליך מעריכים שישנה התקדמות משביעת רצון, כך שהפסקת הבלעדיות אינה נמצאת בסדר היום של הצדדים.

בכל אופן, מדובר בהסכם ראשוני, שממחיש שיש רצון לעסקה, ושמוציא לדרך את המאמץ המרכזי להשלמת העסקה, כך שאין כל ודאות שיהיה הסכם מחייב ו/או שהעסקה תושלם בהצלחה. מאז שנחתם ההסכם הראשוני ועד עתה ביקרו נציגים רבים מטעם הרוכשת הפוטנציאלית בהפניקס ובאקסלנס - כולל יו"ר פוסון שהגיע לארץ - והסינים אף הגישו לאוצר בתחילת החודש בקשה רשמית לקבלת אישור החזקת אמצעי שליטה בחברת ביטוח.

עצם הגשת הבקשה הרשמית למפקחת על הביטוח מעיד על הרצון של פוסון להשלים את העסקה, ולרכוש חברת ביטוח בישראל, בהמשך לפעילויות דומות שהיא כבר מחזיקה (ושקיבלה עליהן את אישורי הרגולטורים המקומיים הרלבנטיים) בפורטוגל ובארה"ב.

פוסון היא חברת השקעות, שאינה בשליטת המדינה ורשומה בהונג קונג, שהוקמה ב-1992 על-ידי ארבעה סטודנטים, ובשנים האחרונות ביצעה כמה רכישות גדולות בחו"ל, בהן קבוצת המלונאות קלאב מד וחברת ביטוח פורטוגלית גדולה. לחברה הסינית פעילות ביטוח גם בארה"ב.

הגורם המתווך שקישר בין קבוצת דלק לבין חברת ההשקעות הסינית היא אשת העסקים הישראלית בתיה טוקטלי, שאשתקד חיברה בין לי היפינג וקבוצת רוכשים סינים לבין אי.די.בי בעסקה למכירת השליטה בכלל ביטוח (שלא צלחה).