דוח אמון
2019
הנקראות ביותר

שוד מוצרי הסלולר: האזינו לשיחה שתשאיר אתכם פעורי פה

בעל חנות סלולר בסך-הכול רצה למכור מוצר ב-89 שקל ולהרוויח "רק" 100% ■ אך ספק המוצר התעקש שהוא יקפיץ מחירים: "יש מחיר אחיד בכל הארץ, ואתה מוכר מתחת למחיר הזה, אז כולם יוצאים גנבים"

אם אתם חשים שאתם משלמים סכומים מופקעים של מאות שקלים על אביזרים לסלולר כגון נרתיקים, וגם שיטוט מאומץ בין חנויות שונות מותיר אתכם מתוסכלים בגלל מחירים דומים וגבוהים להפליא - כעת תוכלו לקבל אישוש שלפחות לגבי חלק מהמוצרים וחלק מהחנויות, התחושות האלה אינן סובייקטיביות, אלא מציאות מוכתבת.

איך זה קורה? על-ידי התערבות של יבואנים במחירי המוצרים שנמכרים בחנויות, כך שמחיר המוצר יהיה אחיד וגבוה בכל נקודות המכירה בכל הארץ.

תמונת המצב המקוממת הזאת עולה משיחה שהתנהלה בין מיקי תמם, בעליה של החנות r&m דיגיטל במרכז המסחרי וואן פלאזה בבאר-שבע, לבין ספק המייבא לארץ מותג נרתיקים לסלולר.

בשיחה, שהוקלטה על-ידי תמם, נשמע הספק מבקש מתמם להעלות את המחיר. תמם מספר כי הספק פנה אליו בעקבות פרסום של המחירים בעמוד הפייסבוק שלו, שגרר פניות מבעלי חנויות אחרות אל הספק עצמו.

"יש מחיר אחיד בכל הארץ, ואתה מוכר בפחות, אז כולם יוצאים גנבים", אומר הספק בשיחה - שתועדה על-ידי תמם ושודרה אתמול בערוץ 10 בתוכנית הבוקר של אורלי וגיא.

תמם מצדו התעקש: "מה הבעיה שאני מוכר את המוצר ב-89 שקלים? אני מרוויח 100%, אתה מקבל את הכסף שמגיע לך... מה שעושים בשאר החנויות זה מלוכלך"; ואילו הספק השיב: "זה לא מלוכלך. המחיר אחיד מקריית שמונה עד הדרום".

הספק מנסה לפתור את הבעיה על-ידי שינוי הפרסום בפייסבוק או על-ידי שכנועו של תמם להציג את המחיר הגבוה על המוצר ולהציג את המחיר הנמוך כהנחה. תמם מסרב ואומר שאינו מעוניין להתעסק עם הנחות.

בשלב זה הספק שואל מה יהיה לאחר שיאזל המלאי הנוכחי, והאם אז יעלה תמם את המחיר. תמם משיב שלא: "אני לא רוצה להרוויח כל-כך הרבה על המוצר הזה. אני לא רוצה להיות 'טמאע' ולמכור אותו במחיר של פי שלושה מהמחיר שלו. למה?".

בשלב זה הספק מביע תמיהה מדוע הוא צריך לשכנע בעל חנות להרוויח יותר, ותמם משיב: "כי אני לא רוצה. אני רוצה לקחת מה שמגיע לי".

לפני סיום השיחה רומז הספק לתמם כי כדאי לו להתאים את עצמו, כדי שיוכל לקבל מהספק גם את הנרתיקים והמיוחדים שיגיעו בקרוב.

האם זה חוקי?

האם התערבות כזו של ספק במחיר לצרכן היא בגדר "כשר אבל מסריח", או שאינה חוקית לחלוטין? "השיח הזה מהווה את מה שחוק ההגבלים אוסר לעשות: מניפולציות שפוגעות בתחרות ובציבור", אומר עו"ד אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות. "הספק מנסה להכתיב מדיניות תמחורית. הוא פוגע בתחרות החופשית, בעידן שבו אנחנו נאבקים ביוקר המחיה. בעל העסק אומר שהוא גם כך מרוויח 100%. זה לא מספיק לספק, שמכוון לרווחים חזיריים ורוצה להטות את בעל החנות לשתף איתו פעולה. אנחנו מנסים למגר טקטיקות שמונעות ירידת מחירים. פה מנסים באופן מלאכותי לנפח רווחים בצורה מוכתבת. לא חייב להיות הסדר כתוב על מנת שזה ייכנס להגדרה של 'הסדר כובל'. הייתי מצפה שהרשות להגבלים תפתח בחקירה".

במועצה לצרכנות מוסיפים כי מדובר בענף שמאוד קשה להתחקות בו על מה שמתרחש בין העוסקים בתחום, "לכן, לאור העובדה שיש הקלטה, מתבקש שלמען יראו וייראו - הרשות להגבלים עסקיים תטפל בזה".

אלא שפנייה למשרד הממונה על ההגבלים העסקיים הניבה תגובה מהוססת ולא חד-משמעית, גם אם כל צרכן מן השורה יכול להתרשם בקלות שההתנהלות בשיחה מצריכה לכל הפחות בדיקה על-ידי הממונה.

למען הסר ספק - היבואן המוקלט בכתבה אינו S&T, יבואנית Case-Mate ו-Puregear לישראל.

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נתח שוק וצרכנות?
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
הסיפורים הגדולים של היום
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
דין וחשבון
הסיפורים הגדולים של השבוע
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות