פינלנד: מפלגה בהובלת מיליונר ניצחה ומבטיחה יציאה ממיתון

יוהה סיפילה: "תיקון הכלכלה והפיכתה לתחרותית הם פרויקט לעשר שנים"

יוהה סיפילה / צילום: רויטרס
יוהה סיפילה / צילום: רויטרס

מפלגת המרכז של פינלנד, בהובלת המיליונר יוהה סיפילה, שעשה את הונו במו ידיו, ניצחה בבחירות הכללית לאחר שהפינים הצביעו נגד הקואליציה הקיימת, בראשות אלכסנדר סטאב, בחיפוש אחר מוצא לקיפאון הכלכלי במדינה.

לאחר שלוש שנות מיתון, הממשלה הבאה תצטרך לתקן את הנזק שנגרם לכלכלה בעקבות הירידה בסחר עם רוסיה והתפוררותה של תעשיית האלקטרוניקה הצרכנית שהובילה בעבר נוקיה. הנסיגה בתעשיית הנייר מחקה גם היא אלפי מקומות עבודה, והותירה את שיעור האבטלה מעל 10%, כששיעור הצמיחה מדשדש סביב מחצית הממוצע בגוש האירו.

סיפילה, מהנדס בן 53 בהכשרתו, הבטיח להפיח חיים חדשים בכלכלה הפינית, שהיקפה כ-220 מיליארד דולר - על ידי יצירת 200 אלף מקומות עבודה במגזר הפרטי במהלך העשור הקרוב וקידום מדיניות ידידותית לעסקים, לרבות חוקי מס צפויים יותר.

"אין כאן טריקים וקסמים", אמר סיפילה במשדר טלוויזיה. "תיקון הכלכלה והפיכתה לתחרותית יותר הם פרויקט לעשר שנים. איזון תקציב המדינה הוא בעדיפות שנייה".

לאחר שעמדה כתף מול כתף עם גרמניה במהלך השעות הקודרות ביותר של משבר החוב האירופי, פינלנד הפכה לאחת הכלכלות בעלות הביצועים הגרועים ביותר באזור. על פי אומדני משרד האוצר, יש צורך בצעדי צנע בהיקף של 6.5 מיליארד דולר נוספים עד שנת 2019 כדי למנוע מהחוב להגיע ל-70% מהתמ"ג. כמו כן, פירוש הדבר שאין אפשרות להעלות מסים מבלי להחניק את הצמיחה.

ינסה להרכיב קואליציה

סיפילה, שמפלגת המרכז שלו זכתה ב-49 מושבים בבית המחוקקים (הכולל 200 חברים), תנסה להקים קואליציית רוב העשויה לכלול את מפלגת The Finns ("הפינים") המטילה ספק בחברות בגוש האירו, אשר תהיה הקבוצה השנייה בגודלה בפרלמנט, עם 38 מושבים. שתי המפלגות בילו את ארבע השנים האחרונות באופוזיציה. כמו כן, סיפילה עשוי לגייס גם הסוציאל דמוקרטים או את "הקואליציה הלאומית" של ראש הממשלה היוצא אלכסנדר סטאב. למפלגתו של סטאב יהיו 37 מושבים בבית המחוקקים, ואילו לסוציאל דמוקרטים - 34.

טימו סויני, מנהיג מפלגת "הפינים", אמר כי המפלגה שלו תנסה להשפיע על עמדתה של הממשלה הבאה לגבי חבילות חילוץ למדינות באירופה, לרבות שיחות עם יוון. "אף אחד לא אוהב את החילוצים האלה", אמר סויני בריאיון.

אולם צעדי צנע הם לא סלע המחלוקת בין המפלגות הפוליטיות של פינלנד. כל הקבוצות העיקריות הבטיחו תמהיל כלשהו של מדיניות הידוק חגורה ועידוד צמיחה כדי להתמודד עם האתגרים שמציבה פינלנד, שלה האוכלוסייה בעלת קצב ההזדקנות הגבוה ביותר באירופה. סיפילה הבהיר כי הוא תומך בקיצוצים לאחר שהוציא מכלל אפשרות העלאת מסים.

הממשלה של סטאב ניסתה לבלום את הגידול בחוב על ידי העלאת מסים וקיצוץ בהוצאות. במקום זאת, הצעדים חנקו את הכלכלה והותירו נטל חוב יחסי גדול מכפי שהיה קודם. אף אחת מההבטחות הכלכליות של הממשלה לא קוימה, ופינלנד איבדה את דירוג האשראי היקר מפז שלה - AAA - באוקטובר.

סיפילה הזהיר שפינלנד עומדת בפני עשור קשה. מפלגתו רוצה להמשיך בקיצוצי התקציב והורדת קצבאות הביטוח הלאומי. כמו כן, היא מתכננת להקל את הרגולציה בשוק העבודה ולוודא שהגירעון לא יעלה, תוך ניסיון לעודד צמיחה.

לדברי סיפילה, הצעדים שהציע יבטיחו שיחס החוב לתוצר יקטן "תוך שנים ספורות".