אגף הספקטרום במשרד התקשורת: כל מה שרע בביורוקרטיה

תלות מוחלטת של יבואנים ושל אזרחים בפקידי המדינה ■ משרד התקשורת: נתגבר כוח-אדם, נעבור למסלול בקשה אלקטרוני, וניתן אישורים בדיעבד למי שעומד בתקנים

נתי שוברט / צלם: רוני שיצר
נתי שוברט / צלם: רוני שיצר

אגף הספקטרום במשרד התקשורת הוא אחד האגפים השנואים ביותר על יבואני ציוד אלקטרוני לישראל. בעיני רבים האגף הפך להיות שם נרדף לביורוקרטיה הישראלית מהסוג הכי גרוע שיכול להיות - תלות מוחלטת של יבואנים ושל אזרחים. מי שרוצה להכניס לישראל טלפון, רמקול, או כל ציוד אלחוטי אחר, נאלץ לבוא במגע עם האגף ולקבל אישור מפקידי מדינה שפשוט מתעמרים ביבואנים בכל דרך אפשרית - בין אם זה במענה זוחל לטלפונים, בין אם מדובר בקושי פיסי להיכנס למשרד ולהיפגש עם הפקידים, התנהגות מזלזלת וכו'.

לא ברור איך קורה שאף שר תקשורת בשנים האחרונות לא הצליח להתמודד עם הצרה הזו שנקראת אגף הספקטרום. להיפך, במקום לפרק את האגף הזה לגורמים ולבנות אותו מחדש בצורה שתתאים למאה 21, העדיפו השרים להעלים עין ובכך החמירו את המצב שכן אותם אנשים המשיכו להתעמר ביבואנים ולהיאחז בכל בדל של הוראה או תקנה מימי המנדט הבריטי, כדי לדרוש עוד ועוד אישורים כדי להכניס רמקול אלחוטי, או מקלדת אלחוטית. כן שמעתם נכון, מקלדת אלחוטית מחייבת את אישור הפקיד הרלוונטי באגף. לא יאומן.

היבואנים מתוסכלים משום שנדמה ששום דבר לא יכול לחדור את חומת האטימות של האגף הזה. למנכ"ל ולשר תמיד יש דברים יותר חשובים לטפל בהם, ואישורי סוג לציוד אלחוטי הם לכאורה הדברים הכי פחות חשובים. את מי מעניין היבואנים שתקועים עם מלאי במשך חודשים שאנשי האגף לא מאפשרים להכניס לארץ? הם לא באמת מסוגלים להרים קול זעקה שתפריע את מנוחת פקידי האגף, מלבד לפנות לעיתונות.

וכך אותם יבואנים חוזרים ופונים כל חודש מחדש ומבקשים עזרה נוספת שאולי הפעם תזרז את המשרד להקצות להם את האישורים המיוחלים. לרוב זה לא קורה.

משרד התקשורת: זה בטיפול

תגובת משרד התקשורת: "המשרד מטפל בשיפור מערך האישורים לציבור במספר דרכים:

א. תגבור כוח-האדם, לטובת טיפול בפניות הציבור: פנינו לקבלת תקן נוסף ממשרד האוצר, עניין שנמצא כעת בתהליך מולם. ראוי לציין שאנו מחכים להקמת הממשלה ואישרור של הגורמים הרלוונטיים באוצר.

ב. פיתוח טפסי הבקשה גם לטפסי בקשה אלקטרוניים אותם ניתן יהיה למלא באופן מקוון באמצעות מערכת 'מסלול'. המערכת תקל ותפשיט את הנפקת האישור ובאמצעותה האגף יעביר אישור לבקשה ליבוא ציוד שעומדת בתקן המותר לשימוש בישראל לגורמי המכס, או דחיה לבקשה במידה והציוד אינו תואם את המותר בישראל. נושא המעבר למערכת מקוונת נמצא כרגע בתהליך עבודה ויתאפשר בתוך מספר חודשים.

חשוב לציין כי הפניות לאגף הספקטרום חלקם מסווגות ולכן, היה צריך להתאים את המערכת בהתאם לנסיבות דבר שמעכב קלות את סיום התהליך.

ג. בנוסף לכך, משרד התקשורת פועל לשנות את הליך מתן האישורים, באופן שיביא להקלה של הדרישות הרגולטוריות, לציבור הרחב, שניתן יהיה לייבא ללא אישור: מקלדת אלחוטית, עכבר אלחוטי, מכשיר בלוטות'.

יתרה מזאת, במטרה להקל על ציבור היבואנים, בכוונתנו לשנות את מתכונת האסדרה של קבלת אישורי סוג, למשטר של אישור בדיעבד - דהיינו: היבואן יצהיר בפני האגף כי בכוונתו לייבא ציוד מותר - כזה הפועל בהתאם לתחומי התדר הקיימים בארץ. המשרד יבצע פיקוחים מעת לעת במשרדי המכס".

חשוב לציין שלשינוי זה נדרש אישור בחקיקה ותקנות, ומשרד התקשורת עסק בחודשים האחרונים בניסוח ובכתיבת התקנות, וממתין לכינוסה של הכנסת ולאיוש משרדי הממשלה כדי להוציא את הרפורמה לפועל.