משרד האוצר התחייב לא לפרסם מידע של כיל על מניית הזהב

מנכ"ל כיל סטפן בורגס ענה על שורה של שאלות שהפנה אליו משרד האוצר, במסגרת הבדיקה שהוא מקיים בשאלה האם הקבוצה עומדת בתנאיי המניה המיוחדת - רק לאחר שהמשרד התחייב על סודיות

סטפן בורגס / צילום: תמר מצפי
סטפן בורגס / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל כימיקלים לישראל (כיל), סטפן בורגס, ענה על שורה של שאלות שהפנה אליו משרד האוצר, במסגרת הבדיקה שהוא מקיים בשאלה האם הקבוצה עומדת בתנאיי המניה המיוחדת (מניית הזהב) שמחזיקה המדינה בכיל. הפנייה לבורגס נעשתה לפני כחודש ובה דרש היועץ המשפטי של משרד האוצר, יואל בריס, את התייחסותו של המנכ"ל לתשע שאלות וסוגיות הקשורות לפעילות הקבוצה בארץ ובחו"ל.

כיל מסרה את תשובותיה לשאלות היועץ המשפטי של האוצר, לאחר שמשרד האוצר התחייב בפניה על סודיות מוחלטת של הנתונים המבוקשים: בכיל חוששים כי פרסום התשובות שנמסרו למשרד האוצר יחשוף מידע מסחרי רגיש הקשור לתוכניותיה לשנים הבאות ולמהלכים עסקיים שבהם היא מעורבת.

כבר עם פנייתו אל החברה בבקשה לקבלת מידע, הבהיר משרד האוצר כי התשובות יהיו תחת חיסיון וכי "אם יתבקש גילוי המידע או כל חלק ממנו, תסרב המדינה לגלותו ותתנגד לכך במפורש בכל הליך משפטי, מנהלי או אחר".

הרקע לבדיקה שמתקיימת במשרד האוצר הוא המאבק של ההסתדרות הכללית וועדי העובדים במפעלי ים המלח ותרכובות ברום בהנהלת כיל בעקבות תוכנית ההתייעלות שהיא מובילה וכוללת גם פיטורי עובדים בנגב. עובדי שני המפעלים המרכזיים של כיל בדרום שובתים מזה כשלושה חודשים.

לטענת ועדי העובדים וההסתדרות, הנהלת כיל מפרה באופן שיטתי את תנאי מניית הזהב שמעגנים את האינטרסים של המדינה בקבוצה, תוך הוצאת פעילות מישראל לחו"ל. המדינה מחזיקה במניה המיוחדת מאז שהפריטה את כיל, בשנות ה-90 והיא נועדה להבטיח בין השאר שמירה של ידע ייחודי בארץ וקווי ייצור.

בפניית משרד האוצר לכיל, נדרש מנכ"ל הקבוצה לפרט אודות החלטות שהתקבלו בדירקטוריון על ביטול תוכנית השקעות בהיקף של 750 מיליון דולר שתוכננה להיעשות בישראל ועל בחינה מחודשת של השקעות מתוכננות בהיקף של כמיליארד דולר. בורגס נדרש להסביר האם ביטול ההשקעות האמורות עלול לפגוע בכושר הייצור בישראל ועל המחקר והפיתוח.

כיל נדרשה למסור לאוצר מידע גם אודות השקעות שעשתה בשנים האחרונות מחוץ לישראל; למסור פרטים אודות השותפויות האסטרטגיות שלה עם חברות זרות ולהסביר איזה ידע העבירה להן מתוקף שיתופי פעולה אלה.

בנוסף, המנכ"ל בורגס נדרש לפרט אודות התוכנית להקמת מטה של החברה באירופה תוך התייחסות לשאלה האם מהלך זה כולל העברה של גורמי ניהול ושיווק מישראל לחו"ל; למסור פירוט של הוצאות מחקר ופיתוח לצורכי בחינה של הרחבה משמעותית של פעילות הקבוצה בשטחי הזיכיונות שלה בספרד ולפיתוח הייצור שלה באנגליה; לפרט את הוצאות המחקר והפיתוח של הקבוצה בחמש השנים האחרונות בחלוקה לארצות - וכך לחשוף את תוכניות ההשקעה של כיל בכל רחבי העולם בשנים הקרובות.

במשרד האוצר אמרו במענה לפניית "גלובס" כי "אנו לומדים את התגובה בימים אלה".