אדריכל האלפיון העליון מספר על ה"שיגעונות" של העשירים

פיצו קדם: "גם אני הופתעתי לגלות שאותם עשירים שמייחסים להם כל מיני קפריזות, בסוף יש להם דרישות משפחתיות כמו לכולנו"

פיצו קדם / צילום: עמית גירון
פיצו קדם / צילום: עמית גירון

בתקופה האחרונה אנחנו שומעים על מספר רב של פנטהאוזים יוקרתיים המוצעים למכירה במחירי עתק, המעניינים רוכשים צבעוניים מחו"ל. בין אם יש אמת בפרסומים ובין אם לא, נראה כי היזמים זונחים את שיטת השיווק "ברמת המעטפת" שהיתה נהוגה בעבר, ובוחרים להשקיע בדירות היוקרתיות כדי למשוך את הקונה המתאים.

"יזמים הבינו שכבר אין מקום לבנות פנטהאוז ברמת מעטפת, שאין לו קונה", אומר האדריכל פיצו קדם, המתכנן נכסי יוקרה לאלפיון העליון. "הם למדו שלקונים עם הכסף הגדול אין זמן להתעסק בתוכניות, בבנייה ובביורוקרטיה, ולכן כדאי לחברות עצמן להשקיע בפנטהאוז כך שבמצב מוגמר יבוא הקונה המתאים.

"בפרויקט רוטשילד 17 למשל, אני מתכנן לקנדה ישראל ואקרו נדל"ן פנטהאוז בשטח 800 מ"ר עם בריכה של 15 מ"ר, והם יודעים שגם אם ישקיעו בו 20-30 מיליון שקל, ניתן יהיה למכור אותו במחיר כפול. גם בפרויקט שרונה אני מתכנן עבור גינדי החזקות דופלקס עם בריכה דקה תלויה באוויר שחודרת אל תוך הדירה, וזה הבידול. אין מחירי קצה לנכסים האלה. הרוכשים בסכומים האלה הם אנשים שפחות עוסקים במחיר, אלא בתמורה".

- פורסם שתכננת דירות יוקרה לאנשים כמו ציון קינן, דודי גרשון, דורי קלגסבלד. מה הדבר הכי משוגע שבעלי הון ביקשו ממך לתכנן בדירה?

"גם אני הופתעתי לגלות שאותם עשירים שמייחסים להם כל מיני קפריזות, בסוף יש להם דרישות משפחתיות כמו לכולנו. נכון שהם ירצו פסיליטיס איכותי כמו בריכה שקופה בבית, ובדרך כלל מדובר באנשים שצורכים הרבה תרבות ומעוניינים בהרבה קירות שמתאימים לספריות, אבל בסוף כולם מחפשים את המקום האנושי והאינטימי".

- אתה מתאר דרישה לנכסי יוקרה, אבל בירושלים למשל, שבה בעבר חרדים אמידים חטפו כל דירה עם נוף לכותל, היום חברות רבות מתקשות למכור דירות יוקרתיות.

"אי אפשר להשוות את תל אביב לירושלים. תל אביב היא עיר בינלאומית ותוססת, ירושלים היא נוקשה וחרדית. תל אביב מתחילה היום להיות יצואנית של אדריכלים לתכנון בחו"ל. צריך להבין, אין באירופה הרבה בנייה כי בערים הגדולות הכל כבר בנוי. פה יש הרבה עבודה, מקימים שכונות שלמות, מתחמים שלמים. אין במילאנו או בפריז מקום להקים מתחם כמו שרונה. למשל, תכננתי עבור משפחת בינדלה, שהיא אחת המשפחות המוכרות בשוויץ בענף המסעדנות, את מסעדת בינדלה בתל אביב שנפתחה ברחוב מונטיפיורי".

- איך אתה מסביר שבמיזמים כמו הירקון 96 עדיין מוצעים למכירה פנטהאוזים, זמן רב אחרי האיכלוס?

"רחוב הירקון הוא בעייתי לדעתי. בונים שם נכסי יוקרה, אבל מי שגר שם נמצא ברחוב סואן ובתוך הפיח".

- ולמרות הבאזז סביב הפנטהאוזים, יש מי שמעדיפים לרכוש נכס יוקרה ללא נוף, אם זה גיל שוויד או רומן אברמוביץ', שנפרדו מיותר מ-100 מיליון שקל עבור בית צמוד קרקע.

"כבר הרבה שנים המגדלים הם סמל ליוקרה, אבל למי שרוצה לגור בבית צמוד קרקע ולהישאר בתל אביב, נווה צדק היא הפתרון. במגדל יש ניתוק ידוע מראש, ובנווה צדק אתה פשוט יוצא מהבית. היום למשל, אני מתכנן מלון בן 90 חדרים עבור לקוחות צרפתים שרכשו מגרש של 1.7 דונם בנווה צדק. זה לקוח שחושב על עצמו כשהוא מגיע לחופשה בארץ, ומה הוא היה רוצה לחוות פה. הקימו הרבה מלונות בוטיק בתל אביב, אבל חוץ ממלון נורמן, כולם קטנים מאוד, וחסר מלון שהוא לא עצום, אבל גם לא עוד מלון בוטיק קטן שאין בו ספא ובריכה. וזה מה שאנחנו מייצרים במלון החדש".