קבלני עפר הורשעו בעבירות מס ב-120 מיליון שקל

האחים ג'קי שבירו מאבן-יהודה ואבנר שפיר מנתניה, קבלני עבודות עפר ותשתיות, הורשעו בשורת עבירות מס וכן בסחיטה באיומים של ראש מועצה אזורית עמק חפר ומפקח בנייה במועצה

טרקטורים / צילום: צביקה ישראלי - לע"מ
טרקטורים / צילום: צביקה ישראלי - לע"מ

האחים ג'קי שבירו (מור) מאבן-יהודה ואבנר שפיר מנתניה, קבלני עבודות עפר ותשתיות, הורשעו בביצוע שורה ארוכה של עבירות מס בהיקף של כ-120 מיליון שקל, ובעבירות סחיטה באיומים של ראש מועצה אזורית עמק חפר ומפקח בנייה במועצה ושל חייב של אחד המורשעים.

כתב האישום הוגש על-ידי עורכות הדין רבקה פיינר ועילית פאלוך מהמחלקה המשפטית של רשות המסים, לאחר חקירה מורכבת שנערכה במשותף על-ידי יחידת יהלום - היחידה הארצית לחקירות ומאבק בפשיעה ויחידת חקירות מע"מ חיפה ובסיוע משטרת ישראל - יאל"כ.

על-פי כתב האישום, את עבירות המס המיוחסות להם ביצעו הנאשמים תוך שימוש במספר חברות, וזאת בנסיבות מחמירות, נוכח כמות העבירות שביצעו, המירמה והתחכום בהם נקטו, השיטתיות בה פעלו, משך זמן ביצוע העבירות וסכומי המס מהם התחמקו.

מכתב האישום עולה כי בין בשנים 2007-2012 פעלו הנאשמים לביצוע עבירות מס בהיקף ניכר, תוך שימוש, בין היתר, בחברות שונות (דליס 2001, י.ש. המובילים, א.ד. נתיבי המרכז) הרשומות על שמם ועל שם אנשי-קש אחרים.

עוד עלה מכתב האישום כי השניים הוציאו חשבוניות מס פיקטיביות במטרה לסייע לאחרים להתחמק ממס, בסכום כולל של לפחות כ-110 מיליון שקל, מבלי שבוצעו העסקאות המפורטות בהן.

דיווחים כוזבים למס הכנסה

את סכומי המע"מ שגבו מלקוחותיהם, בסך של למעלה מ-15 מיליון שקל ועמלות נוספות, שלשלו הנאשמים לכיסיהם. כמו כן נטען בכתב האישום כי בתקופה הרלבנטית ניכו הנאשמים בדוחות למע"מ מס תשומות שלא כדין ודרשו הוצאות כוזבות וסתמיות בדוחות למס הכנסה, בסכום כולל של למעלה מ-20 מיליון שקל, זאת במזיד, תוך שימוש במירמה, עורמה ותחבולה ובכוונה להתחמק מתשלום מס.

נוסף על עבירות המס, הרשיעה השופטת דניאלה שריזלי מבית משפט השלום בתל-אביב את הנאשמים בעבירות של סחיטה באיומים. השניים איימו לפגוע ברני אידן, ראש המועצה האזורית עמק חפר ובדניאל אלעל, מפקח בנייה במועצה, שפעלו לאכיפת צו הריסה מינהלי, שהוצא למבנה במושב בורגתא, ששבירו (מור) ביצע בו עבודות בנייה ללא היתר כדין.

שבירו (מור) איים על דניאל אלעל ואמר לו: "הפעם ויתרנו לך, פעם הבאה תקבל ישר כדור בראש".

האחים, כאמור, אף איימו על ראש המועצה, התפרצו לישיבת המועצה, כשאקדחו של שבירו (מור) גלוי על מותנו, והוא צועק ומקלל את ראש המועצה, וכשהתבקש לצאת מהאולם, הוא איים על ראש המועצה ואמר לו כי אם ייהרס הנכס - "יישפך פה דם"...

כמו כן, שבירו (מור) הורשע בסחיטה באיומים של אדם שהיה חייב לו כספים ופשט רגל. בית המשפט קיבל את עמדת המדינה והרשיע את שבירו (מור) בעבירות של שיבוש מהלכי משפט, הואיל ויצר קשר טלפוני מבית המעצר עם שניים מעדי התביעה, שעה שהיה עצור עד תום ההליכים.

החקירה המורכבת בפרשה שכונתה "קוד שביר" נוהלה כאמור על-ידי יחידת יהלום, חקירות מע"מ חיפה ויחידת יעדים ברשות ולהב 433 - יאל"כ. לצד הטיפול הפלילי בפרשה, ענייניהם של האחים טופלו במישור האזרחי ביחידה הארצית לשומה וביחידה לפשיעה חמורה ברשות המסים.

הנאשמים הורשעו בשורה של עבירות מס, בהם הוצאת חשבוניות פיקטיביות, ניכוי מס תשומות שלא כדין, דרישת הוצאות כוזבות בדוחות מס הכנסה, השמטת הכנסות מהשכרת נכסים ועוד וכן בעבירות של סחיטה באיומים ושיבוש מהלכי משפט.

הנאשמים הורשעו כי הוציאו חשבוניות פיקטיביות בסכום כולל של לפחות כ-85 מיליון שקל, במטרה לסייע לאחרים להתחמק ממס מבלי שבוצעו העסקאות המפורטות בהן. סכומי המע"מ שגבו הנאשמים מלקוחותיהם בגין החשבוניות הפיקטיביות, בסך של כ- 14 מיליון שקל ועמלות נוספות, שולשלו לכיסיהם.

יתרה מזאת, הנאשמים ניכו תשומות שלא כדין ודרשו הוצאות כוזבות בדוחות למס הכנסה, בסכום כולל של למעלה מ-20 מיליון שקל, במטרה להתחמק ממס.

עוד הורשעו האחים בכך שהסתירו במחסן הצמוד לדירת מגוריה של אימם המנוחה ברמת-אביב מסמכים של החברות שפעלו באמצעותן, שמבדיקתם התברר כי הנפיקו חשבוניות בסכומים של כ-350 מיליון שקל - בעוד שבפועל הם דיווחו לרשות המסים על עסקאות בסך של כ-50 מיליון שקל בלבד.

ג'קי שבירו (מור) הורשע גם בהעלמת הכנסות בסכום של כמיליון שקל, בגין השכרת נכסים שונים.

עורכות הדין רבקה פיינר ועילית פאלוך מהמחלקה המשפטית ברשות המסים ייצגו את המדינה בתיק בנוגע לעבירות המס, ועו"ד כנרת מור מפרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי) ייצגה את המדינה בעבירות על חוק העונשין.