שמיים פתוחים לתייר הישראלי

התנודות בדולר ובאירו יאפשרו לתייר הישראלי לבלות יותר בחו"ל

דולר אירו / צילום: שאטרסטוק
דולר אירו / צילום: שאטרסטוק

בחודשים האחרונים חלו תנודות רבות במט"ח. היות שהשוק בישראל הוא שוק חופשי ופתוח, כל תנודה בשערי הדולר והאירו מורגשת בכיס שלנו. למעשה, כמעט כל התחומים והענפים במשק רגישים לתנודות המט"ח, והצרכנים הם בין המושפעים העיקריים מהשינויים במחירים. בניגוד לתחומי צריכה רבים, כשהמט"ח משתולל - הדולר מזנק אחרי שנים של קיפאון לכ-4 שקלים לדולר; ומנגד, האירו יורד לשפל של כ-4.2 שקלים (בחודש מרץ קרס האירו מ- 4.5 שקלים ב-2.3.15 ל-4.2 שקלים ב-16.3.15).

הפרדוקס הוא שהעצבנות/התנודתיות בשוקי המט"ח - שהיא סימן לאי-יציבות/אי-אמינות במטבע - דווקא משחקת לטובת התייר הישראלי. צניחת האירו מוזילה את יוקר המחיה באירופה והופכת אותה ליעד אטרקטיבי לישראלים.

מנגד, הדולר אמנם קפץ - ובשבוע שעבר ירד בחזרה ל-3.85 שקלים לדולר - אך מחירי הדלק הנמוכים מאזנים את העלייה, כך שלא חלה עלייה במחירי החבילות לחו"ל, לרבות לארה"ב, בהתאם לעליית הדולר.

נזכיר כי ברבעון המקביל אשתקד נסחר המטבע האמריקאי סביב שער של 3.5 שקלים לדולר, עלה ל-4 שקלים, ואחרי שהריבית במשק לא שונתה, ירד חזרה ל-3.85 שקלים לדולר. כללית, הדולר עלה בכ-10% בחודשים האחרונים - עלייה שהחלה בספטמבר 2014 וכנראה טרם אמרה את המילה האחרונה.

אף שייקור הדולר מוביל למחשבה לכאורה על התייקרות הטיסות, חבילות הנופש והטיולים המאורגנים בארץ ובחו"ל - המצב הוא בעצם הפוך. הבשורה לתייר הישראלי היא שעליית הדולר חלה השנה לצד ירידת מחירי הדלק אשר מאזנת את המחירים ומובילה לדילים אטרקטיביים לתיירים.

בנוסף, מדיניות "השמיים הפתוחים" משכה שחקנים נוספים לזירת הטיסות הנכנסות והיוצאות, והגבירה את התחרות. האלמנטים הללו הובילו להוזלה ניכרת של הטיסות וחבילות הנופש של כ-20% באירופה וכ-10% באמריקה.

אפשר לומר שהשוק האירופי הוא היום גן-עדן לתייר הישראלי. האירו ירד לעומת השקל לשער של 4.28 שקלים לאירו אחד; האירו הנמוך מוזיל את יוקר המחיה באירופה, דבר שקורץ לתייר הישראלי, ובשילוב "השמיים הפתוחים" חלה עלייה ניכרת בביקושים לטיסות לכל אירופה. וכך, ברבעון הראשון של 2015 חלה עלייה של 17% בביקושים לטיסות לאירופה לעומת הרבעון הראשון אשתקד.

זו השנה השנייה שענף התיירות והתייר הישראלי מרגישים את ההשפעות לטובה של מדיניות "השמיים הפתוחים", שהובילה לעלייה משמעותית בטיסות של חברות תעופה זרות המגיעות לארץ, ומייצרות תחרות.

בעקבות התחרות והביקושים הגבוהים ליעדי אירופה, חלה גם עלייה במספר הטיסות ובתדירותן ליעדים כגון: מלטה, בורגס, סיציליה, חבל טוסקנה במרכז איטליה ולפוליה שבדרום איטליה. בנוסף, התייר הישראלי יוצא נשכר מחידושים בדמות יעדים שנחנכים עם טיסות ישירות בפעם הראשונה לערים באיטליה, כגון בארי, פירנצה ופיזה.

באשר לזירה הרוסית, התרסקות המטבע הרוסי, הרובל, הובילה להתמוטטות התיירות הרוסית לחו"ל, וגם בארץ התדלדלו התיירים מרוסיה. ואף שבאחרונה חלה התאוששות של הרובל הרוסי של כ-25%, התיירות טרם השתקמה.

הזירה האסייתית שומרת אמנם על יציבות, אך ישנה מגמה של היחלשות הין היפני לעומת הדולר. היחלשות הין מוזילה את מחירי הטיסות והטיולים המאורגנים ליעדי המזרח הרחוק, שהם מאוד מבוקשים כאן. השנה, לדוגמה, חלה עלייה חדה ביציאות של ישראלים ליפן לעומת שנה שעברה.

מזג-האוויר החמים מעיד כי עונת הנסיעות הגדולה של הקיץ כבר ממש בפתח. היחלשות האירו והתחזקות הדולר בשילוב הגורמים שהוזכרו לעיל, מיטיבים עם התייר הישראלי וחושפים בפניו הרבה מאוד יעדים בעולם, קרובים ורחוקים, שהפכו לזולים יותר לעומת השנים הקודמות.

ואם האירו יישאר בשערו הנוכחי מול השקל, מחיריהם של חבילות הנופש והטיולים המאורגנים לאירופה צפויים להיות נגישים, אטרקטיביים - מה שיאפשר לצרכן הישראלי לבלות יותר בחו"ל.

■ הכותב הוא מנכ"ל חברת התיירות אשת טורס.